Lizinški trg bo letos počasi rasel, rasel pa bo tudi posel s poslovnim najemom vozil, ki v osnovnem obroku zajema vse stroške z vozilom, menijo naši sogovorniki.
Ugotavljajo, da podjetja kupujejo v nižjih cenovnih razredih kot pred recesijo. Napovedana rast EURIBOR ne bo opazneje podražila posojil, še dodajajo.
"Obseg financiranja osebnih vozil, tako za končne kupce kakor tudi zaloge, se bo po predvidevanjih panoge povečal," pravi direktor komerciale v NLB Leasingu Ljubljana Matjaž Križnar. Pri financiranju vidi rezerve med ponudniki lizinških storitev, saj imajo ti zaradi svojevrstnosti položaja različne možnosti ustvarjanja sinergij, ki pa so vezane izključno na optimizacijo procesov in prodajnih verig.
Otorepec: Malo rezerv za rast prodaje in dobička
Podobnega mnenja je generalni direktor Summit Leasinga Mitja Otorepec, ki lizingu zaradi konservativne politike bank pri kreditiranju letos napoveduje večjo rast od avtomobilskega trga. Ker lizinška podjetja v nasprotju z bankami strankam ne morejo zaračunavati storitev, povezanih z vodenjem računa, plačilnim prometom, elektronskim poslovanjem in podobnim, in ker je lizinški trg zrel in zelo konkurenčen, Otorepec v tej panogi ne vidi rezerv za rast prihodkov in dobička.
Hypo je povezan z močnimi znamkami
"Trg je stabilen, večje rasti pa ne pričakujemo. Naša prednost je v tem, da sodelujemo z avtomobilskimi znamkami, katerih tržni delež narašča, hkrati pa imamo širok in razpršen krog dobaviteljev," pravi vršilec dolžnosti izvršnega direktorja za lizing premičnin v Hypo Leasingu Robert Senica. Večje možnosti za rast vidi v financiranju tovornih vozil, saj morajo prevozniška in logistična podjetja obnavljati stare vozne parke. Oviri za ta podjetja sta nestabilnost posla in rast stroškov (cestnine, nafta). Rast posla napovedujeta tudi novi direktor DBS Leasinga Andrej Rajh in vodja trženja v BPF Financiranju (banka znamk Citröen in Peugeot v Sloveniji) Gregor Žabjek, ki na rast računa zaradi napovedi povečanja prodaje omenjenih znamk.
Večina poslovnemu najemu napoveduje rast
Zaradi staranja voznega parka podjetij - ta ga predlanskim in lani večinoma niso obnavljala - naši sogovorniki pričakujejo vnovično rast tega področja. Poslovni lizing z vsemi vključenimi storitvami (gre za operativni lizing, pri katerem so v lizinški obrok poleg financiranja vključeni še vsi stroški z vozilom) pa bo zaradi predvidljivega stroška z vozili, ki ga omogoča takšen najem, tudi vse bolj zanimiv, pravi Matjaž Križnar iz NLB Leasinga, ki tak lizing ponuja ob pomoči zunanjih partnerjev.
Hypov poslovni najem le dobrim strankam
V Hypo Leasingu prav tako opažajo povečanje zanimanja za poslovni najem, ponudijo pa ga le strankam z najboljšimi bonitetami. Mitja Otorepec v nasprotju z njimi ni zaznal povečanja priljubljenosti poslovnega lizinga; uporabljajo ga zlasti tuje multinacionalke, davčna zakonodaja pa mu ni naklonjena.
"Novi računovodski standardi bodo izenačili bilančno prikazovanje operativnega lizinga s finančnim, tako da po novem prvi ne bo več imel prednosti, ki izhajajo iz zunajbilančnega prikazovanja te oblike financiranja," pojasnjuje Otorepec iz Summit Leasinga.
V preteklosti slabo razvite storitve
Andrej Rajh iz DBS Leasinga ugotavlja, da je veliko podjetij imelo slabe izkušnje s poslovnim najemom, saj ponudniki niso zagotovili obljubljenega upravljanja voznega parka v celoti oziroma je bil velik del tega prepuščen najemniku.
"Veliko jih tudi primerja storitev operativnega lizinga brez kakršnihkoli storitev s polnim poslovnim najemom, ki zajema vse storitve za nemoteno uporabo vozila, kar pa je seveda neprimerljivo," dodaja Rajh, ki s poslovnim lizingom ustvari že tretjino poslov lizinga premičnin in ga bo še razvijal s paketi, ki omogočajo dva reprograma v trajanju najema, in stimulacijskimi paketi, ki rednim plačnikom in zvestim strankam prinašajo ugodnosti. V BPF Financiranju poslovnega najema ne ponujajo.
Kupci še premalo racionalni
"Slovenska podjetja večinoma še vedno tehtajo med modelom lastništva in lizinga, vemo pa, da odločitve o prehodu od enega modela k drugemu niso vedno zgolj matematično racionalne. Velik vpliv na odločanje imajo tudi odnos podjetij do sprejemanja tveganj, organizacijska sestava, lastništvo, vpetost v lokalno okolje in drugi dejavniki," o odnosu podjetij do poslovnega lizinga pravita Klaudija Časar in Luka Buhanec iz ALD Automotiva, ki se ukvarja zgolj s poslovnim najemom in upravljanjem voznih parkov.
Več najemov, nižje vrednosti
V družbi, ki sicer povečuje vozni park v upravljanju (zdaj upravljajo 1.250 vozil, konec minulega leta jih je bilo 1.200, konec leta 2009 pa 1.140), opažajo večje zanimanje strank za enoprostorska vozila in cenejše karavane, manjše pa za najem dražjih menedžerskih avtomobilov. To ALD Automotivu prinaša manj zaslužka iz financiranja. "Poslovni najem z vsemi vključenimi storitvami je precej več kot zgolj čisto financiranje vozil," kot rešitev navajata sogovornika.
Dodatne storitve ponujajo že trgovci
Avtomobilski distributerji večinoma verjamejo v rast poslovnega najema in delno so temu prilagodili tudi svojo ponudbo. Denimo BMW v ceno vozila vključi določene servisne storitve za pet let ali sto tisoč kilometrov. Oplovi trgovci, ki v osnovno financiranje vključijo vse razen goriva, opažajo povečano zanimanje za poslovni najem. "Podjetja so manj kot prej obremenjena z znamko, ob tem se pogosteje odločajo za dizelske motorje," pravi slovenski šef Opla Borut Gazvoda. Danilo Ferjančič, generalni direktor Porscheja Slovenija, opaža naraščanje števila nakupov prek lizinga, pri lizingu pa je največ zanimanja za poslovni najem. "Prednost tega financiranja je v absolutni stroškovni preglednosti v celotnem roku trajanja pogodbe; presenečenja ali nepredvideni stroški niso mogoči," pravi Ferjančič.
Pri Fordu in Mercedes-Benzu negativni
Igor Geršak iz Autocommercea pa zaznava upad posla s poslovnim lizingom v zadnjih letih, saj se je ta močno podražil zaradi večjih znižanj vrednosti rabljenih avtomobilov. Podobnega mnenja je David Jurič iz Summit Motorsa, ki ugotavlja, da je za podjetja zanimiv predvsem finančni lizing, poslovni najem pa uporabljajo le slovenski sedeži multinacionalk.