Prodaja podjetjem in državnim ustanovam počasi oživlja, a je še vedno daleč pod ravnijo leta 2008," pravijo distributerji avtomobilov. Kot glavni oviri za počasno rast omenjajo še vedno slabe gospodarske razmere, posojilni krč in visoko obdavčenje službenih vozil.
V letih 2009 in 2010 je bolj kot zasebnim kupcem upadla prodaja avtomobilov podjetjem, predvsem gradbenim. Ta se po besedah distributerjev vozil letos nekoliko popravlja, a glavni oviri za hitrejšo rast sta še vedno finančna nestabilnost podjetij in visoka obdavčenost službenih avtomobilov. Podjetja so nekoliko podaljšala obdobje za zamenjavo vozil in spremenila nakup oziroma upravljanje voznih parkov - gre za precej bolj stabilen in predvidljiv proces nakupa vozil v primerjavi s fizičnimi osebami.
Večjo rast zavira nestabilnost podjetij
"V zadnjem obdobju je sicer mogoče zaznati povečano povpraševanje, a krepkejšo rast zavira finančna nestabilnost podjetij," komentira vodja prodaje ključnim kupcem v Toyoti Slovenija Miha Gmajnar, ki je lani povečal delež prodaje podjetjem z 21,4 na 24,8 odstotka (leta 2008 je delež dosegel 26 odstotkov), čeprav se je število prodanih avtomobilov v letih 2009 in 2010 zmanjšalo s 509 na 462.
Porsche Slovenija zaznava močno rast
"Prodaja pravnim osebam se je letos občutno povečala. Lahko rečem, da podjetja - večinoma izvozno usmerjena - spet obnavljajo vozne parke. Ob tem so postala bolj racionalna, saj kupujejo manjše avtomobile kot prej in zelo natančno izračunavajo stroške na celotno dobo uporabe vozila," pravi generalni direktor Porscheja Slovenija Danilo Ferjančič, ki podjetjem, tudi državnim ustanovam, v teh časih ponuja izboljšano storitev in prilagojeno ponudbo, tudi s poslovnim najemom malo rabljenih avtomobilov. Sogovornik na trgu še vedno opaža veliko ovir za hitrejšo rast prodaje, predvsem je to hud posojilni krč, zaradi katerega trpijo zlasti podjetja.
Zadržane banke zavirajo rast prodaje podjetjem
"Slovenske banke so izjemno zadržane pri kreditiranju pravnih oseb, kar je na splošno zelo škodljivo pri nadaljnjem okrevanju gospodarstva in seveda negativno vpliva tudi na naš posel. Precej čutimo tudi nadaljnji propad gradbenih podjetij in z njimi povezanih poslovnih partnerjev oziroma podizvajalcev ter totalno nakupno abstinenco državnih organov," pojasnjuje Ferjančič. Na področju rabljenih vozil se je trg po njegovih besedah ustalil, saj starih bremen ni več, povpraševanje je ta hip večje kot ponudba in cene so spet dosegle razumno raven.
Pri BMW kupce za volan
"Statistika kaže na postopno rast celotnega trga, s tem pa tudi prodaje podjetjem. Prihaja cikel, ko podjetja spet menjajo vozila v svojih voznih parkih, nakupni krč popušča, čeprav so razmere na trgu še vedno nepredvidljive," opaža tudi generalni direktor BMW Group Slovenija Miha Ažman, ki sicer iz leta v leto z aktivnim in strateškim pristopom povečuje prodajo BMW podjetjem. Za zelo uspešne so se izkazale daljše preizkusne vožnje, ki jih prek trgovcev BMW omogoča strankam.
Trg se popravlja, a je daleč od leta 2008
Z Ažmanom se strinja tudi direktor Opla Borut Gazvoda, ki je vnovično rast prodaje podjetjem zaznal že konec prejšnjega leta. Delež oplov, prodanih podjetjem, se vrti okrog 20 odstotkov. "V letih 2008 in 2009 je bil nekaj manjši, za letos pa ocenjujemo, da bo spet presegel 20 odstotkov," dodaja Gazvoda. "Posledica neprimerne obdavčitve službenih vozil je ravnanje manjših podjetnikov. Ti vozilo raje kupijo na lizing kot fizične osebe in si z izplačilom potnih stroškov zapirajo njegovo financiranje, namesto da bi vozilo kupili kot osnovno sredstvo podjetja, uporabniki, ki ga vozijo tudi v zasebne namene, pa bi zanj plačevali bonitete."
Tudi država kupuje cenejša vozila
Šef Mercedes-Benza Igor Geršak ne opaža izboljšanja. Pravi, da ni nobenega investicijskega potenciala - kar je največja ovira, še vedno se tudi nižajo stroški na vseh ravneh in v vseh podjetjih. "Prodaja raste kvečjemu v nižjih avtomobilskih razredih, kar se vidi iz objavljenih razpisov," dodaja Geršak, ki približno polovico kupcev mercedes-benzov najde med podjetji.
Vnovično rast prodaje podjetjem pa zaznava vodja prodaje podjetjem v Peugeotu Slovenija Gregor Šmuc, a posel še vedno ni tako dober kot pred recesijo. "Raste predvsem prodaja dostavnih vozil, manj pa osebnih avtomobilov podjetjem," ugotavlja Šmuc, ki kot ovire za hitrejšo rast navaja še vedno visoke obdavčitve in bonitete.
Podjetja se odločajo za manjše in slabše opremljene avte
David Jurič, prvi človek Summit Motorsa, distributerja znamke Ford pri nas, in vodja prodaje velikim kupcem Rok Pirc opažata rahlo izboljšanje posla in bolj racionalno ravnanje kupcev. "Podjetja se za nakup ali zamenjavo voznega parka odločajo precej bolj racionalno. V času konjunkture si je večina poslovnih uporabnikov želela boljše vozilo ali opremo v okviru določenega avtomobilskega razreda oziroma več možnosti dodatne opreme, v zadnjih treh letih pa se je to spremenilo.
Želje so se umirile, opaziti je precej bolj konservativen pristop, nekatera podjetja so prešla na vozila nižjih razredov, druga so podaljšala dobo uporabe svojih vozil. Glavna ovira za hitrejšo rast pa so omejitve pri pridobitvi ustreznih oblik financiranja, ki se pojavijo pri manjših podjetjih, obrtnikih. Ti pa so glavni kupci dostavnega programa, ki je predlanskim glede na leto 2008 upadel za več kot 40 odstotkov," opisujeta sogovornika.
ďżź Kupcem popolno storitev in še iPad
Podobno mmeni je Martin Logar, generalni direktor Summit Avta (distributer znamk Land Rover, Range Rover in Jaguar), ki poudarja, da so odločitve kupcev bolj premišljene in dolgoročne. "Iščejo predvsem popolno storitev, ki obsega tudi poprodajne pakete. K zmerni rasti pa pripomorejo vse bolj ugodne cene avtomobilov," dodaja Logar, ki zahtevnim kupcem angleških znamk poskuša ugoditi s popolno storitvijo.
"Ponujamo jim financiranje, zavarovanje, servisno pogodbo z vsemi stroški, prevzem vozila za servis in vračilo vozila na naslov naročnika, brezplačna nadomestna vozila, tudi v času zavarovalniških zahtevkov. Vsem kupcem ponujamo še brezplačni poslovni paket - Applov iPad skupaj z naročnino na poslovni časnik Finance in revijo Manager. Letos smo sklenili nekaj izredno dobrih dolgoročnih povezav tudi s podjetji zunaj avtomobilske panoge. Z njihovo pomočjo bomo povečali prepoznavnost naših znamk in iskali nove poslovne priložnosti," pojasnjuje Logar.
Znižanje cen, zaostrena konkurenca
Avtomobilski distributerji so se težkim razmeram na trgu prilagodili tudi s cenami. Po Gmajnarjevih besedah so cene toyot za podjetja nižje od dva do tri odstotke, zaostrila pa se je konkurenca v višjih cenovnih razredih, predvsem zaradi visokih popustov BMW. Miha Ažman mu delno odgovarja s pojasnilom, da je mogoče avtomobile pred iztekom življenjskega cikla dobiti po ugodnejših cenah, novi modeli BMW pa ceno dobro držijo. Cene vseh BMW so se na ceniku marca letos sicer nekoliko povišale.
Cenovni upad za cel razred
"Pri cenah novih vozil smo doživeli kar krepak premik navzdol. Razred majhnih vozil ima zdaj vstopno ceno 8.990 evrov, spodnji srednji pa 11.990, kar pomeni, da so oglaševane vstopne cene vozil spodnjega srednjega razreda zdaj tam, kjer so se pred krizo prodajali avtomobili razreda nižje. Zato se večina prodaje dogaja v drugih cenovnih okvirih, toda takšna znamenja dajemo trgu in prodaja službenih vozil je le zrcalo tega. Tudi v razredu prestižnih vozil so se ustvarili precejšnji pritiski na cene, kar pa ni toliko posledica krize kot prav neverjetnega 'akcionizma' nekaterih ponudnikov na trgu," pravi Danilo Ferjančič.
Rastejo popusti, upadajo zaslužki
"Dejanske prodajne cene, ki imajo vse manj skupnega z uradnimi ceniki, so se znižale, predvsem na račun zaslužka trgovcev, in ne zaradi nižjih vhodnih cen. Dandanes lahko kupite spodobno opremljeno in motorizirano vozilo D-razreda (srednji oziroma poslovni razred, op. a.) pod 20 tisoč evrov, kar je prav neverjetno. Enako velja za prestižna vozila, katerih cene na cenikih so se povišale, vendar so se povišali tudi popusti," pravi Martin Logar iz Summit Avta.
Trgovci za enak denar ponujajo precej več
Drugi bolj kot cene poudarjajo boljše motorje, opremske pakete in druge dodane vrednosti, ki jih kupec zdaj dobi za enak denar kot pred recesijo. "Danes lahko poslovni uporabnik za enak znesek kot pred tremi leti kupi vozilo z močnejšim pogonskim agregatom in boljšim paketom opreme. Denimo ford mondeo 2.0 TDCi trend s 103 kilovati oziroma 140 konjskimi močmi je leta 2008 stal enako, kot zdaj stane osveženi ford mondeo 2.0 TDCi s 120 kilovati oziroma 163 konjskimi močmi in bogatejšim paketom opreme titanium," pojasnjujeta David Jurič in Rok Pirc iz Summit Motorsa.