Pojem superšportnega avtomobila smo doslej vselej povezovali tudi z astronomsko porabo. Dirkaški ferrariji, lamborghiniji in drugi superšportniki so še pred nekaj leti po tovarniških obljubah spili več kot 20 litrov bencina na sto kilometrov, v praksi pa še veliko več.
Ekološke smernice so poskrbele za zasuk. Superšportniki danes porabijo znatno manj, porabo ferrarija 458 italia so denimo znižali za več kot pet litrov, z 19 na 13,7.
Mercedes-benz CL 500 z močjo več kot 400 'konjev' v povprečju spije manj kot deset, njegov predhodnik je potreboval skoraj 14 litrov. Peščica avtomobilov pa za izjemne zmogljivosti potrebuje še manj bencina - ali celo nič. To so venturi fetish, tesla roadster, kepler motion hybrid, fisker karma in porsche 918.
Nobenega od njih še nismo zasledili na naših cestah. Omenjeni avtomobili so na trgu že na voljo ali pa zanje vsaj pobirajo naročila. S tem se razlikujejo od mnogih konceptnih superšportnikov, ki odlične zmogljivosti in hkrati okoljsko sprejemljivost le obljubljajo, saj jih še razvijajo, njihov prihod pa je pomaknjen v prihodnost ali še nejasen.
Zanimivo je, da med peterico okolju prijaznih proizvajalcev superšportnikov najdemo le eno znano ime, nemški Porsche, ki je pred kratkim najavil, da bo izdeloval hibridni superšportnik 918 spyder. Vsi drugi sodijo med majhne butične proizvajalce, ki izdelajo le peščico avtomobilov na leto, kljub majhni prodaji pa jim je uspelo, čeprav s pomočjo vladnih programov za spodbujanje razvoja okolju prijaznih tehnologij, zbrati sredstva za razvoj sodobnih tehnologij pogona.
Tesla roadster
Drugi superšportnik je tesla roadster, ki je od začetka prodaje leta 2008 našel že več kot tisoč kupcev v 25 državah sveta. Brez dvoma najbolj prodoren proizvajalec električnih avtomobilov Tesla Motors je pred mesecem dni začel kotirati na ameriške borzi, pred letom dni pa je desetodstotni delež v družbi odkupil nemški Daimler. Tesla roadster, za zdaj edini model, je narejen na osnovi angleškega lotusa. Roadster skriva 215 kilovatov (288 'konjskih moči'), do stotice pospeši v 3,9 oziroma 3,7 (roadster sport) sekunde in drvi s hitrostjo 200 kilometrov na uro, ki je prav tako razmeroma majhna glede na podatke o moči in pospeških. Polnjenje baterije, ki zadošča za 392 kilometrov, traja tri ure in pol. Cena osnovne tesle roadsterja je v Evropi brez davščin 84 tisoč evrov. Tesla Motors bo prihodnje leto predstavil še povsem električno limuzino tesla S, ki bo imela sedem sedežev in ceno okoli 50 tisoč evrov.
Venturi fetish
Pionir na tem področju je francoski proizvajalec Venturi, ki je nastal leta 1984 kot edini francoski proizvajalec superšportnih avtomobilov. Maloserijska delavnica je leta 2000 ugasnila pod bremeni dolgov, leta 2001 pa jo je milijonar Gildo Pallanca Pastor preoblikoval v izdelovalca električnih športnikov. Leta 2004 je tako na trg zapeljal model fetish, ki je v enaki obliki na voljo še danes. Privlačen športnik je izdelan iz lahkih materialov, njegova posebnost pa je, da zgolj z električnim pogonom dosega nekatere zmogljivosti superšportnika. Električni motor zmore 180 kilovatov (245 'konjskih moči'), pospešek do stotice je v 4,5 sekunde, s čimer se primerja z bencinsko gnanimi porscheji in ferrariji. Le končna hitrost je s 160 kilometri na uro precej skromna, manj vredna naziva superšportnik. Baterija zadošča za 300 kilometrov vožnje med polnjenji, to pa traja le eno oziroma tri ure, odvisno od polnilca. Avto stane 297 tisoč evrov in še dodatne dajatve, ker pa nima izpušnih plinov, so vsaj te nekoliko nižje kot pri bencinsko gnanih superšportnikih.
Fisker karma
Ameriški tekmec Tesle je družba Fisker, ki stavi na hibridno tehnologijo - torej kombinacijo bencinskega in električnega motorja. Njen ustanovitelj, Danec Henrik Fisker, izhaja iz oblikovalskih krogov, proslavil pa se je s čudovitima BMW-jem Z8 in astonom martinom DB9. Zato je fisker karma najprej oblikovno zelo privlačna športna limuzina dolžine skoraj petih metrov. Pod aluminijasto karoserijo se skrivajo trije motorji (dvolitrski bencinski iz opla GT in še dva električna) s skupno močjo 300 kilovatov oziroma 408 'konjskih' moči. Trije stroji luksuzno limuzino potegnejo do stotice v šestih sekundah, doseže pa 201 kilometer na uro. Ob tem lahko električna motorja, ki ju polnimo prek običajnega omrežja, samostojno prevozita 80 kilometrov, bencinski pa služi kot podaljševalec dosega in kot izvor dodatne moči. Povprečna poraba je ob zmerni desni nogi le 3,5 litra bencina na sto kilometrov, kar je denimo še manj kot pri hibridni toyoti prius. Cena fiskerja na nemškem trgu je 75 tisoč evrov, letna proizvodnja 15 tisoč vozil pa je v tem trenutku razprodana za leto dni vnaprej.
Kepler motion hybrid
Nekaj višjo porabo kot fisker karma, 5,1 litra za sto kilometrov (primerljivo z osnovnim modelom toyote yaris), pa ima kepler motion hybrid iz družbe Kepler Motors, ki jo je ustanovil večkratni svetovni hitrostni rekorder z avtomobili in motornimi čolni Russ Wicks. Kepler je superšportnik v vseh pogledih, saj zmore silovitih 800 'konjev' (550 jih zmore 3,5-litrski fordov motor V6 na zadnjih kolesih, še 250 pa elektromotor, ki poganja prednja kolesa), kar bolidu omogoča največjo hitrost 330 kilometrov na uro in pospešek do stotice v 2,5 sekunde. Cena novinca je še neznana, po neuradnih informacijah pa se bo vrtela okoli milijona evrov. Od sredine prihodnjega leta si ga bo lahko omislilo le 50 Zemljanov.
Porsche 918 spyder
Glede cene svojega okolju prijaznega superšportnika 918 spyder je skrivnosten tudi nemški Porsche, na trg pa bo predvidoma zapeljal leta 2013 ali 2014. Po neuradnih podatkih bo za ekskluzivni dvosedežni roadster treba odšteti pol milijona evrov. Kupec bo dobil 3,4-litrski motor V8 s 500 in še električni motor z dodatnimi 218 'konjskimi močmi'. Električni motor bo omogočal 25 kilometrov neslišne vožnje, ko bosta sodelovala oba, pa bo porsche 918 spyder do stotice skočil v 3,2 sekunde in drvel s hitrostjo 320 kilometrov na uro. Ob tem bo v povprečju in ob bolj nežni desni nogi porabil le tri litre goriva na sto kilometrov.
Avtor: Miloš Milač
Članek je bil objavljen v reviji Manager, september 2010.
Na voljo je Manager, september 2010
Revijo lahko kupite v prosti prodaji za 10,85 EUR (DDV vključen), ali pa se na njo naročite in s tem pridobite tudi do 50% popusta.
Za naročilo kliknite tukaj.