Splošno pravilo je, da avtomobil v prvem letu izgubi deset odstotkov vrednosti, po treh letih pa naj bi izgubil že kar tretjino vrednosti. Vendar pa to ne velja za vse avtomobile enako. Dejavnikov, ki vplivajo na izgubo vrednosti, je namreč veliko. Poglejmo najpomembnejše.
Naredili smo primerjavo med oglaševanimi cenami desetih modelov avtomobilov v obdobju desetih let. Poiskali smo avtomobile s čim bolj podobnimi lastnostmi, v poizvedovanje pa vključili avte od nizkega do luksuznega razreda. Ugotovitve prikazujejo, koliko naj bi bilo določeno vozilo vredno v določeni starosti, po dveh letih, po štirih in na koncu še po desetih letih.
Podrobnejše podatke o ohranjanju vrednosti avtomobila objavljamo v tej galeriji.
Porsche izgublja najmanj
Med izbranimi avtomobili vrednost najbolje ohranja Porschejeva carrera s 3,6-litrskim bencinskim motorjem, kaže naša raziskava. Deset let staro vozilo ima še vedno 38-odstotno vrednost novega avtomobila. A vendar izguba 62 odstotkov vrednosti v povprečju pomeni 65 tisoč evrov, torej si to lahko privoščijo le redki. Po drugi strani pa med izbranci vrednost najslabše ohranja Fordova fiesta. Deset let staro vozilo je namreč vredno le še 12,5 odstotka novega.
Tesno za petami fiesti je dvakratni evropski avto leta po izboru novinarjev (leta 1991 in 2006), Renaultov clio 1,2. Deset let staro vozilo je vredno le 16,5 odstotka novega. Fiesta v prvih dveh letih izgubi kar tretjino vrednosti. Le malce manj v prvih letih izgubi tudi volvo S 40.
Sicer pa v povprečju deset izbranih avtomobilov prvi dve leti izgubi po 22 odstotkov vrednosti, po štirih letih 42 odstotkov, po desetih letih pa imajo le še dobro petino vrednosti novega avtomobila.
Treba pa se je zavedati, da oglaševane cene niso enake dejanskim. To velja zlasti, če želite kupiti Renaultov clio ali VW passat. Za oba avtomobila je namreč veliko število oglasov, zaradi česar imate kot kupec boljša izhodišča za pogajanja o ceni.
Oglaševano ceno lahko, če je ponudba velika, po mnenju poznavalcev znižate tudi do 20 odstotkov. Tega pa skoraj zagotovo ne boste mogli storiti pri starejšem volvu S 40, saj se jih prodaja peščica.
Razlogi za upad cen
Cene avtomobilov s starostjo torej različno upadajo. Zakaj? V prvih letih po nakupu ima največji vpliv na izgubo vrednosti uvedba novih modelov določenega avtomobila. To po navadi pomeni vsaj dodatnih deset odstotkov izgube vrednosti. Drugi razlog za občutno znižanje cene je pretek garancijskega roka.
Garancija navadno velja tri leta. Od tod tudi velik padec cene pri štiri leta starih vozilih v primerjavi z dve leti starimi ali novimi vozili. Seveda ne smemo pozabiti še na ohranjenost vozila, prevožene kilometre, servisno knjižico in velikokrat zanemarjeno redkost določenega avtomobila na trgu.
Na prvi pogled so cene za recimo dve leti stare avtomobile pri marsikaterem modelu mamljive, saj so tudi do tretjine nižje, a naj vas to ne zavede.
Zadnje čase je pri prodajalcih novih avtomobilov namreč zelo priljubljena strategija napihnjenih cen in pozneje velikih popustov. V praksi to pomeni, da so oglaševane cene novih avtomobilov visoke, pozneje pa vam dodajo popuste, kar lahko ceno zniža le na deset odstotkov razlike med novim in dve leti starim vozilom. Če upoštevamo še dodaten popust pri plačilu z gotovino, je lahko razlika skoraj minimalna.
"Na ceno rabljenega vozila na trgu vplivajo ugled znamke, rast ali upad ugleda ter nastop trgovcev na trgu, ki je lahko agresiven z velikimi popusti, agresiven z gradnjo ugleda ob višjih cenah ali pa pasiven. Pri agresivnem nastopu z velikimi popusti trgovci sami obvladujejo trg in nanj ne puščajo sivih uvoznikov niti ni veliko uvoza rabljenih vozil (Renault, Citroën).
Razlog za nakup teh znamk je cena. Podobno velja za rabljene avtomobile, za katere trgovci uporabljajo ta pristop, njihova cena je namreč zelo nizka, znamke so razvrednotene zaradi pristopa in trženja.
Ti avti najhitreje izgubljajo vrednost v prvih dveh letih," opozarja Miloš Milač, urednik avtomobilske priloge na Financah. Ko gre za agresiven pristop z gradnjo ugleda ob višjih cenah, trgovci gradijo ugled, povečujejo zaželenost avtomobila, višajo vrednost blagovne znamke in s tem dvigajo vrednost rabljenih vozil.
Milač v tej skupini omenja Toyoto, Volkswagen, Audi, Mercedes, tudi korejske ponudnike, medtem ko BMW že zaostaja. Posledica je vdor sivih uvoznikov in uvoz rabljenih avtov, ki znižajo vrednost vozil na trgu, s čimer ima težave predvsem BMW, dodaja naš sogovornik.
Za tiste trgovce, ki se odločajo za pasivnejši pristop, pa velja, da njihovi avtomobili bolje obdržijo ceno, zniža pa jo le večji uvoz tovrstnih rabljenih vozil ali večji posel sivih trgovcev, ki utajujejo davek, kar je že zelo pogost pojav, opozarja Miloš Milač.
Med pasivne znamke uvršča Suzuki, Daihatsu in morda še katero. "Zanimanja ni, ker ga nihče ne zbudi, zato na trgu ni avtov, ceno rabljenega pa je težko določiti, lahko je celo visoka, praviloma pa je nizka."
Pozor pri primerjavah
Ko nekdo kupuje ali prodaja avtomobil, se seveda vpraša, kako in kje lahko oceni vrednost svojega avtomobila. Prva in najpogosteje uporabljena metoda pri nas je primerjava cen prek oglasov. Druga metoda je cenitev v avtohišah, a nad njo navadno prodajalci niso preveč navdušeni, saj so cene zanje navadno sorazmerno nizke.
Tretja in zadnje čase precej priljubljena metoda pa je instant cenitev prek interneta po sistemu EuroTax, s katero dobite podobno vrednost, kot vam jo izračunajo v avtohiši.
Pri primerjavah starih in novih avtomobilov in tudi različnih znamk ter modelov je treba biti pozoren na posebnosti, saj so lahko avtomobili iste znamke zaradi dodatne opreme precej različni in cenovne primerjave ne izražajo dejanskega stanja.
Če upoštevamo še, da nekatere znamke hitreje pošiljajo na trg nove modele kot druge, lahko pri tovrstnih primerjavah zaradi različnega trajanja življenjskega obdobja avtomobilov nastajajo razlike. "Uvedba novih modelov zelo vpliva na ceno! To je treba upoštevati, sicer se lahko zdi, da passat hitreje izgublja vrednost kot ford, kar pa ni res," opozarja Milač.
Raziskave slovenskih analitikov (ALD Automotive, druge lizinške hiše) kažejo zanimive trende. Upad vrednosti starih avtomobilov manjšajo japonske znamke, predvsem Toyota, ki je pri določenih modelih že skoraj primerljiva s Volkswagnom. Enako velja za korejske znamke nižjih razredov (do Kijine ceed). Dobro gre tudi Fiatu, ki vstaja iz pepela.
Je pa dejstvo, da Fiat dobro prodaja (nove in rabljene) le manjše avte (do grande punta). Bravo ne gre več v promet, croma v letu dni izgubi tudi do 40 odstotkov vrednosti, če jo sploh lahko prodaš. Vsaka znamka ima pač svojo mejo, do katere dosega dovolj velik ugled, ki ji omogoča normalno vrednost rabljenega avta na trgu: Volkswagen do passata, Fiat do grande punta, Ford do focusa, vse bolj do mondea, Opel do astre, Renault do megana in Citroën do C4.
Slaba lastnost francozov (razen peugeota) pa je agresivnost s popusti, s katerimi vzdržujejo zelo velik tržni delež na trgu. Agresivnost najbolj škodi Citroënu in Renaultu, ki se osredotočata le na nizko ceno, saj kupci ti znamki vidijo kot poceni znamki z velikimi popusti in ciljajo le na številko, ne pa na druge lastnosti.
M. M.
Povzeto po članku Roberta Škrjanca Kako upada cena mojega avtomobila, Moje finance, julij 2008.