Smart v lasti Daimlerja se je s prvo generacijo štirisedežnega modela ForFour pred desetletjem kar dobro opekel. Po skupnem razvoju in sodelovanju z Mitsubishijem se je zanj odločilo le okoli 100 tisoč kupcev, zato so prodajo večjega, premalo posebnega ter predvsem predragega Smarta po vsega dveh letih proizvodnje opustili, škatlo z napisom ForFour pa odnesli v klet.
V slogu starega reka "Čez sedem let vse prav pride" so jo pred časom pri Smartu prinesli na površje in z nje odpihnili prah. Kaj hitro so ugotovili, da je najbolje začeti povsem znova in predvsem bolj temeljito. Smart se je v drugo pustolovščino po imenu ForFour tako spustil skupaj z Renaultom in za zdaj kaže, da je bila poteza veliko bolje načrtovana in zna biti tudi bolj uspešna. Tudi zato, ker si novinec platformo in tehniko deli z originalnim Smartom ForTwo ter Renaultovim twingom, kar znižuje stroške.
Smart z največjim, a še vedno le 3,49 metra dolgim ForFourjem tako poskuša znova, novomeški Revoz pa že nekaj časa zapuščajo tovornjaki, ki iz Slovenije vozijo sila pisan tovor. Če si štirisedežnik barvit in igriv videz deli z manjšim bratom, je njegova tehnika z motorjem in pogonom zadaj skupna twingovi (ki pa je za 10 cm daljši), izdelujejo pa ga v Novem mestu. ForFour ima v celotni prodaji Smartov okoli 10-odstotni delež, od twinga pa je dražji, vendar tudi bolje opremljen in dodelan ter omogoča skoraj popolno individualizacijo avtomobila.
Za osnovni enobarvni Smart ForFour s šibkejšim 45-kilovatnim motorjem (61 KM) in brez klime je treba odšteti najmanj 10.490 evrov, kar je 500 evrov več od manjšega brata in 1.500 evrov več od osnovnega twinga.
Za ta denar v vsakem primeru dobite majhen avto s pogonom in motorjem zadaj, petstopenjski ročni menjalnik, serijsko všito varnost od čvrste zasnove karoserije, do sistemov ABS, ESP in pet zračnih blazin vključno s kolensko za voznika in sistem crosswind assist ki zmanjšuje občutljivost na bočni veter. Za doplačilo ponuja tudi sisteme za preprečevanje trka v mestu in za opozarjanje na nenamerno vožnjo prek črte ali premajhno varnostno razdaljo.
Petvratni ForFour je tako twingo in obratno, vseeno pa se vozili že na prvi pogled vidno razlikujeta. Smart si obraz deli z 80 centimetrov krajšim bratom, s katerim sta si kot jajce jajcu podobna vse do sredine, tudi zadaj je samosvoj in precej drugačen od twinga.
V primerjavi s twingom ima ForFour tudi več serijsko vgrajene varnosti, višje sedeže, vgrajene LED dnevne žaromete ter nekaj bolj prestižne materiale v potniški kabini. ForFour zato po ceniku stane 1.500 evrov več kot twingo, s primerljivo opremo pa razlika splahni na tisoč do 1.200 evrov.
Štirisedežni Smart tudi nudi pestro paleto različnih barv in okraskov, s katerimi si kupec po svojem okusu poudari osebno noto tako zunaj, kot tudi znotraj. Večina ForFourjev na cesti je tako dvobarvnih, karoserija testnega je bila odeta v kovinsko lava oranžno, v notranjosti pa je povsem enak kot ForTwo - preberite, kaj smo o malem Smartu povedali pred kratkim -, kar pa prinaša tudi fiksen volan in v osnovi le po dolžini nastavljiv voznikov sedež, nekaj elementov (ročke na vratih, obvolanske in prestavna ročica) pa je povzetih iz twinga.
Pri Smartu so pri (so)snovanju ForFourja kot kaže imeli prvenstveno nalogo, da mora biti štirisedežni mestni malček drugačen od ostalih, svež, prepoznaven in vse prej kot dolgočasen - le tako bo lahko upravičil svojo ceno.
Slednje je potrdilo naše druženje, saj je njegova zunanja podoba pritegnila kar nekaj "firbcev", med njimi so se znašli tudi takšni, ki si lastijo precej bolj klasičnega in bistveno manj uporabnega predhodnika. Navdušenje je požela tudi atraktivna notranjost s "tablico" na sredini ter v levem kotu na armaturko nasajena ura in števec merilnika vrtljajev - pri twingu denimo ni na voljo in si je treba pomagati s telefonom.
Mimoidoči so ob temeljitem ogledovanju novega ForFourja znali pohvaliti njegov igrivi zunanji videz, drugačnost glede na twinga, prefinjeno notranjost, razgibanost in atraktivnost armaturne plošče ter njegovo prostornost in uporabnost na 250 cm medosne razdalje.
Ob tem se zadnja vrata v treh stopnjah odpirajo pod rekordnim kotom 85 stopinj (torej več kot pri twingu in drugih podobnih modelih), kar je prineslo vzdihe začudenja, pohvale pa je požel tudi nov in lahkoten sistem zlaganja zadnjih sedežev v ravno dno za prevažanje večjih predmetov (doplačilo 259 evrov). Seveda znova ni šlo brez vprašanj, kaj je pod prednjim motornim pokrovom, kako se obnese zadnji pogon ter čudenju nad zares majhnim obračalnim krogom - ta znaša 8,65 metra oziroma meter manj od konkurence.
Smart ForFour je kar velik prostorski čudež, saj dodatne centimetre glede na manjšega ForTwo zelo dobro izkorišča. Njegova kabina namreč predstavlja kar 77 odstotkov celotne dolžine 3,49 metra, višine 1,55 metra in širine 1,67 metra - 11 cm več kot manjši ForTwo in dva cm več kot twingo. Tudi ForFour ima lahko poklopljiv naslon prednjega desnega sedeža, ki omogoča nakladanje do 2,2 metra dolgih predmetov, v prtljažnik pa gre razredno skromnih 185 oziroma 975 litrov s podrto zadnjo klopjo.
V primerjavi z drugimi in cenejšimi mestnimi malčki prinaša nadpovprečno kakovost v notranjosti, prefinjen občutek (namesto plastike je del oblečen v mrežo, kar vnaša nekaj pridiha luksuza) ter nekaj posebnosti - med njimi so gotovo krožne odprtine za ventilacijo ter uporaben drsnik v retro stilu za uravnavanje delovanja samodejne klimatske naprave. Tukaj je še aplikacija (Cross Connect) za pametne mobilnike, ki zna vozniku ponuditi kup informacij, tudi uporabno navigacijo.
ForFour se je iz klasike spremenil v pravega štirisedežnega mestnega malčka, ki se dobro znajde tudi zunaj mesta. Čeprav dokaj tihi litrski trivaljnik z 52 kilovati (71 konji) in 91 Nm navora pri 2.850 vrtljajih v minuti na papirju ne obljublja čudežev, v mestu brez kakih posebnih težav lovi prometne tokove. Z mesta do sto kilometrov na uro pospeši v 15,8 sekunde ter v peti prestavi doseže najvišjo hitrost 151 km/h, na testu pa je v povprečju spil 6,9 litra bencina (tovarniško kombinirana poraba 4,7 litra).
Z manj kot tono težkim malčkom smo se namreč brez zadržkov odpravili tudi na daljše izlete in na avtocesto, kjer je karoserijo ob izrazitejšem bočnem vetru miril serijski asistenčni sistem crosswind. Sistem ESP prek zaviranja enega izmed koles tako ublaži majanje karoserije ob sunkih vetra, ki so se pri bratskem twingu znali še kako čutiti. Zadnji pogon za potnike ne pomeni nobene nevarnosti, saj mejne situacije učinkovito kroti ESP, pri višjih hitrostih pa v kabino prodreta značilen zvok trivaljnika in piš vetra okoli karoserije.
Smartov poligon kljub vsemu ostaja mesto, kjer uporabnost zvišuje petvratna karoserijska izvedba, vedno znova pa navduši zelo majhen obračalni krog. In če ponovimo še tretjič, spredaj, razen nekaj posodic za nujno potrebne tekočine in akumulatorja ni nič uporabnega prostora, pokrov pa se odpre precej bolj enostavno kot pri twingu.
Foto: Dejan Ipavec, Matej Kačič