Italijanski Fiat se v iskanju možnosti za zniževanje stroškov premika na vzhod, njihova srbska tovarna pa je v letu dni od začetka prodaje novih modelov že največji izvoznik te balkanske države, poroča The Economist.
Podpora srbske vlade
Podjetje Fiat avtomobili Srbija (FAS) je v dvetretjinski lasti Fiata in tretjinski lasti srbske vlade. Ta je italijanskemu proizvajalcu zagotovila 10 tisoč evrov subvencije za vsakega dodatnega zaposlenega. Fiatu so želeli dati celo tri tisoč evrov za vsak avtomobil, ki bi ga prodali na srbskem trgu, da bi tako znižali ceno za državljane. A je vmes posegla Evropska komisija - Srbija je kandidatka za članstvo v EU - in odločila, da gre za nedovoljeno državno pomoč. Subvencije so v srbski vladi tako odmislili.
Delo za 10 tisoč ljudi
Samo od marca je FAS v Kragujevcu, kjer je nekoč sicer stala proizvodnja legendarne Zastave, zaposlil 600 novih delavcev, skupno jih je zdaj 3.800, piše The Economist. Podjetje, ki dnevno s proizvodnih linij v skladišče zapelje 600 vozil Fiat 500L, zagotavlja delovna mesta tudi lokalnim avtomobilskim dobaviteljem. Ti so od odprtja zaposlili 1.200 novih delavcev.
Celotna veriga oskrbe pa zaposluje prek 10 tisoč ljudi.
Izvozijo več kot Revoz v najboljših časih
FAS je v prvih devetih mesecih zavladal na lestvici največjih srbskih izvoznikov, je pred dnevi sporočilo tamkajšnje finančno ministrstvo. Njihov izvoz je dosegel 1,13 milijarde evrov. Na drugem mestu je državni naftni trgovec NIS z 206,5 milijona evrov izvoza in na tretjem Tigar Tyres s 184,3 milijona evrov izvoza.
Dodajmo, novomeška hčer francoskega Renaulta Revoz je v letih 2008 do 2010 k slovenskemu izvozu prispevala malo več kot 1,2 milijarde evrov (FAS je skoraj toliko izvozil v devetih mesecih). Lani jim je izvoz padel na slabih 900 milijonov evrov, za letos pa načrtujejo zmanjšanje za še 140 milijonov evrov. So pa pred dnevi dobili državno pomoč za proizvodnjo novega twinga in štirisedežnega smarta.
Italijanski šarm s srbskim pridihom
V časniku The Economist so se sicer pošalili iz marketinške kampanje Fiata, ki v oglasu za ameriški trg (tega si lahko ogledate v spodnjem videu) prikazuje, kako se ameriška dekleta razveselijo invazije pregovornih šarmerjev Italijanov. "Ko bi le Američani vedeli, da so ti `Italijani` pravzaprav Srbi," piše britanski tednik.