Prestižni srednji razred je zadnje desetletje nedotakljiv. Znamke BMW, Audi in Mercedes-Benz si skupaj režejo več kot 80-odstotni tržni delež, Jaguar pa v drugem poskusu z modelom XE cilja na približno desetino pogače.
Prvič se je jaguar v prestižni srednji razred odpravil med letoma 2001 in 2009 z modelom X-type. Po izdelanih 350 tisoč vozilih, številnih kritikah kupcev, da gre le za nekoliko preoblikovani ford mondeo, in globoki luknji v bilanci takratnega lastnika znamke Forda je X-type predčasno zapeljal v muzej, za seboj pa zapustil še 300 izgubljenih delovnih mest. Novi lastnik znamke, indijska Tata, se je zaradi klavrne zgodovine X-typa dolgo ubadal z zamislijo o vrnitvi v ta razred, ki ga sicer v 80 odstotkih obvladuje nemška trojica BMW, Audi in Mercedes-Benz. Odločili so se za nov poskus, v projekt vložili dve milijardi evrov in v ponedeljek predstavili novo orožje - limuzino XE. V prihodnjih petih letih želijo izdelati in prodati 230 tisoč vozil, največjo prodajo pa bi radi dosegli leta 2016 - 65 tisoč vozil.
Novi XE je oblikovno sodoben, nič presenetljiv in nikakor ne tako klasičen kot njegov predhodnik X-type. Novinec je oblikovan v nezamenljivem, pričakovanem hišnem slogu limuzine s poudarjeno masko, dolgim in nizkim motornim pokrovom, ozkimi žarometi, kupolasto streho, ki se strmo spušča proti limuzinskemu zadku s klasično zasnovo. Angleži niso eksperimentirali, obliko so večinoma povzeli po razred večjem XF, več inovacij pa so vgradili pod karoserijo novega XF.
Skromna teža, karoserija večinoma iz aluminija
Novinec z dolžino 4,67, širino 1,85 in višino 1,42 metra vseeno prinaša kar nekaj novosti in v teoriji dobre številke. Karoserija je v 75 odstotkih izdelana iz aluminija, kar XE prinaša zelo skromno težo. Izračunano na primeru najbogateje opremljene različice XE S s trilitrskim turbomotorjem - ta je s 1.475 kilogrami z vsemi tekočinami od tekmeca BMW 335i lažja za 89 kilogramov. Novi XE je klasično zasnovana limuzina s pogonom na zadnja ali doplačilno vsa štiri kolesa. Podvozje spredaj namesto Mcphersonove preme zaznamujejo dvoja prečna vodila, zadaj pa večvodilna prema, ki po besedah Jaguarja prinaša idealno prečno in vzdolžno čvrstost. Rezultat pa so, v povezavi s skromno težo in natančnim električnim servoojačevalnikom volana, ta zamenjuje hidravličnega, zelo natančno vodenje in športne lastnosti novega XE, ki naj bi bil zelo vozniško naravnan avto.
Pomočniki, ki znanje črpajo iz Land Roverja
Anglež v kabini ponuja klasične oblike armaturne plošče, nizko in široko sredinsko konzolo ter obilo dodatkov. Kot prvi na svetu predstavlja sistem all surface progress control (ASPC), katerega korenine segajo v preteklost terenske znamke Land Rover. V praksi deluje kot tempomat pri nizkih hitrostih, opisuje tovarna. Aktiven je pri hitrostih med 3,6 in 30 kilometrov na uro, v tem območju pa natančno nadzoruje zavore in motor ter zagotavlja optimalen stik s kolesi tudi na zelo spolzkih podlagah, ne da bi voznik aktivno posegel vmes. Druga novost je laserski prikazovalnik informacij na vetrobransko steklo (head-up display) v visoki ločljivosti in barvah, ki prikazuje hitrost, podatke navigacijske naprave in nekatere druge podatke. »Sistem je manjši in za tretjino lažji od konkurenčnih,« zagotavlja Jaguar. Stereokamera meri razdaljo pred spredaj vozečimi in prilagaja hitrost, pospešuje ali zavira, glede na njihovo gibanje. Kamera ob tem prepoznava prometne znake, nanje opozori voznika, nadzoruje in opozarja ob nenamerni prekoračitvi sredinske in stranske črte na cestišču ter zaznava vozila v mrtvem kotu in pomaga pri parkiranju. Osempalčni informacijski zaslon na sredinski konzoli se odziva na glasovne ukaze, ponuja povezljivost s pametnimi telefoni in povezavo do spleta za več povezanih naprav, androidnih in Applovih mobilnikov in tablic. Prek njih lahko v XE nastavljate zamik delovanja klimatske naprave, nastavljate zaklepanje in odklepanje vrat ter celo zaženete motor. Prek zaslona lahko spremljate tudi videokonference.
Varčen dizel, turbobencinar iz XF
XE bo imel tudi nove motorje, ki prihajajo iz nove tovarne v Angliji. Za zdaj sta znani le dve različici, trilitrski šestvaljni turbobencinar iz modelov XF in F-type z 250 kilovati, ki, povezan z osemstopenjsko avtomatiko XE S, do stotice požene v 4,9 sekunde, ter nov dvolitrski turbodizel s 120 kilovati (163 konjskih moč), ki v povprečju porabi po tovarniških podatkih le 3,7 litra.
35 tisoč evrov bo okvirna cena jaguarja XE, uradne bodo znane v začetku prihodnjega leta.
75% karoserije sestavlja aluminij, preostalo pa različna jekla.