Porsche se je po predstavitvi prvega športnega terenca cayenna, nato »nezaslišano« vgradnjo dizelskega motorja v enega od svojih modelov pred sedmimi leti s panamero še tretjič v zgodovini podal v povsem neznano – in uspelo mu je.
Panamera prej ni bila ravno lepotica, s katero bi se uspešen poslovnež zelo rad pokazal, vendar pa je pod kupejevskimi oblikami ponujala udobje za štiri odrasle potnike, družinsko uporaben prtljažnik, zmogljive motorje, vrhunsko tehniko in glede na dolžino petih metrov ter dve toni teže vseeno tisti pravi porschejevski občutek na cesti. S tem je zapeljala vse tiste, ki so želeli izstopati iz povprečja, saj je veljala za drugačno. In danes?
»Boljše od vročega zmenka z miss Poljske, vam rečem,« je prepoten in nasmejan do ušes do enega izmed neštetih jezer Mazurije s 550-konjsko novo panamero turbo prihrumel novinarski kolega.
Razumeli smo ga, saj smo se le malo prej nekaj ur v družbi novinke skoraj brezglavo preganjali po neskončnih drevoredih, hitrih ovinkih in neskončnih ravnicah.
Porsche v svetu aston martinov in bentleyjev
Kdor je kadarkoli vozil panamero, ji je po nekaj odpeljanih kilometrih oprostil tudi manj privlačen videz. Pri nas je bilo takšnih okoli 70 kupcev, v svetu pa prek sto tisoč.
Z novembrom je v slovenske salone zapeljala druga generacija, ki je že na pogled stkala močne vezi z 911, ikono avtomobilske lepote. S ceno od 135 tisoč evrov za 4S, 145 tisoč za 4S diesel pa vse do 200 tisoč za različico turbo je tudi jasno, da gre že v osnovi za zelo drag štirisedežni kupe.
Če k temu dodamo še dolg seznam dodatne opreme, s katero panamera sega v svet aston martinov in bentleyjev, pa se že lahko pojavi sladka dilema, kaj izbrati. Keramične zavore, zvočni sistem burmester z 20 zvočniki in 1.455 vatov nazivne moči, nastavljivo podvozje, nočni vid, matrični žarometi LED, razkošno usnje, aktivni tempomat s sistemom InnoDrive ... in še kaj, zaradi katerih cena avtomobila zlahka zraste za polovico.
Nova panamera namreč bolj kot kdaj prej združuje dve protislovni lastnosti, zmogljivost pristnega športnega avtomobila in udobje razkošne limuzine. Prostora spredaj in zadaj je res veliko, v drugi vrsti sta namreč dva ločena sedeža, ki ponujata enako udobje kot sprednja, morda celo še več.
Med potnikoma zadaj je še velik zaslon na dotik, do podrobnosti si lahko nastavita tudi prezračevanje in zvok, v odprtino za njima pa gre od 495 do 1.304 litre prtljage.
Notranjost po meri Appla in Samsunga
Pri Porscheju so na novo zasnovali zmogljive biturbo motorje in bliskoviti osemstopenjski menjalnik z dvojno sklopko PDK, vse skupaj povezali z odličnim štirikolesnim pogonom (v osnovi gre moč na zadnja kolesa, ko jim zdrsne, se do 100 odstotkov v trenutku prenese na prednja), izboljšali podvozje, voznika in tri potnike pa tudi po načinu upravljanja posadili v sodobno okolje pametnih telefonov in tablic.
Na armaturni plošči prevladujejo za dotik občutljive površine, pred voznikom pa digitalni zasloni, nekatere je mogoče tudi individualno konfigurirati. Vse skupaj deluje uporabno in všečno, analogni je zgolj tisti za vrtljaje, pogled na merilnik hitrosti pa je porscheju primeren – številke se končajo pri 350 kilometrih na uro.
Na sredini je kar 12,3-palčni zaslon, med sedežema pa kot na steklokeramični kuhinjski plošči spreminjamo karakter vozila.
Panamera ima zračno vzmetenje, ki zmore samodejno nastavljati vsako vzmet posebej, z drugimi voznimi funkcijami, kot so krmiljenje zadnje preme in aktivno stabiliziranje nagibanja karoserije ter pobalinskim sistemom za hiter štart – launch control, pa briše meje med svetom športnih avtomobilov za najbolj zahtevne voznike in svetom limuzin za udobna potovanja.
Ko se iz zadka pri hitrostih, višjih od 90 kilometrov na uro, ali na pritisk tipke pri turbo različici kot kak transformer pokaže še tridelni spojler, je jasno, da gre za rasnega športnika.
Najhitrejši dizel pod soncem
Ker je praksa pri takšnem avtomobilu bolj zanimiva od teorije, smo za začetek sedli v športno krojeni usnjeni sedež različice 4S diesel ter z levo roko obrnili stikalo za zagon motorja – pri dirkanju šteje vsaka sekunda in Porschejevi so motor s ključem v levi roki lahko zagnali kar med sedanjem v kokpit.
Čeprav se v panameri ne sedi tako nizko kot v 911, se hitro začuti dirkaški duh. Kralj med dizli razvije moč 310 kilovatov (420 konjskih moči) ter mogočen navor 850 newtonmetrov.
Če razmere dopuščajo, bo z mesta do 100 kilometrov na uro skočila v le 4,5 sekunde (4,3 v športnem paketu), navišja hitrost 285 kilometrov na uro pa že sega v območje najpogumnejših dirkačev.
Navduši tudi zvok, saj osemvaljni dizel v panameri ob pritisku na plin zarohni s prijetnim športnim, tipično porschejevskim in prav nič dizelskim zvokom. Če je opremljen s športnim izpušnim sistemom, mu dizelsko poreklo oprostijo tudi največji oboževalci porschejev, zaradi odlične zvočne zatesnjenosti pa se ga kaj veliko v kabino tako ne sliši.
4S navduši z glasom
Navdušenje nad brcami v hrbet ob pospeševanju in oddrsavanjem v ovinkih ob ugodni porabi 12 litrov z dizlom pa je nekoliko splahnelo, ko smo se presedli v bencinski biturbo V6-motor s 324 kilovati (440 konjskih moči). Športna kulisa z njim dobi še vrhunsko zvočno spremljavo.
Rezek dirkaški zvok ne glede na položaj merilnika vrtljajev boža ušesa voznika, potnikov in tudi mimoidočih, ob popuščanju plina pa navduši z globokim basom. Panamera je v svet sodobnih porschejev vpeljala še novo rešitev – vrtljivo stikalo za nastavljanje štirih voznih programov na volanu (normal, sport, sport plus in individual), gumb sredi njega (gumb sport response) pa aktivira največjo možno moč, ki jo je motor sposoben proizvesti v danem trenutku.
Tudi panamera 4S tako ob pritisku palca na majhno tipko iz popolnega spanca in brbotanja malo nad tisoč vrtljaji za 20 sekund skoči v popolno pripravljenost, spredaj vozeči pa sekundo ali dve pozneje vidi le še njen zadek, iz modela 911 povzeto linijo zadnjih luči in štiri zaključke izpušnih cevi, po koncu manevra pa ležerno križari po cesti.
V 12 sekundah do 200 na uro
Pospeški in hitrost modela 4S so vratolomni, v različici turbo s štirilitrskim prisilno polnjenim osemvaljnikom pa se vse skupaj zgodi v že tako kratkem času, da človeška pamet komaj sledi dogajanju.
Panamero turbo se da brez težav peljati že s tisoč vrtljaji v minuti – štirje valji se vmes izklopijo, kar porabo zmanjša za skoraj tretjino –, zvok motorja je dober, vendar z milimi, rezkimi decibeli ne daje vtisa, da boste z desno nogo na pašo spustili 550 »konjev«.
Karakter vozila se spremeni ob odločnejšem pritisku na plin, ko te že v nekaj trenutkih izstreli proti polovici merilne skale na števcu.
Turbo do stotice pospeši v 3,8 sekunde (3,5 sekunde s športnim paketom), po 12 sekundah digitalni števec pokaže prek 200 kilometrov na uro, za skok z 80 na 120 kilometrov na uro pa potrebuje dve sekundi in pol.
Vse skupaj pospremi žvižganje turbin in rjovenje osemvaljnika, ki se neha šele nekje pri sedem tisoč vrtljajih oziroma pri 306 kilometrih na uro.
Panamera suvereno vstopa v zavoje, s turbo različico smo na nekaterih odsekih že kljubovali zakonom fizike, vendar ni varnost zaradi odlične lege in zmogljivih keramičnih zavor vprašljiva niti za hip. Močni pospeški pa so tisto, kar se najbolj vtisne v spomin, in ne glede na to, kako dolgo ste za volanom, vas zmogljivosti pustijo odprtih ust, po zaključku vožnje pa greš »samo še en krog«.
Nova Porsche panamera je na vsak način izjemen avtomobil, od privlačnega videza, vsakodnevne uporabnosti, prek voznih lastnosti, zmogljivosti in na koncu cene. Na cesti ali parkirana v marini izraža uporništvo, ob boku klasičnih poslovnih limuzin pa poskrbi za zavidanje domala vseh – tudi modela 911, s katerim vsa družina le ne more na pot.