Avto

Urbana mobilnost brez znoja

Električna zložljiva kolesa so postala hit urbane mobilnosti, preizkusili smo eno iz slovenskih logov.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

08.09.2016 23:00
Čas branja: 8 min
Urbana mobilnost brez znoja
Električno kolo znamke S-bike (na levi) spreminja pogled na urbano mobilnost.

Čeprav samo kolo sodi med najpomembnejše tehnične izume vseh časov, so ljudje na prva kolesa oziroma bicikle plezali šele v 19. stoletju. Visoka kolesa s pedali, pritrjenimi na sprednjem kolesu, so bila sprva modni dodatek bogatašev, s širjenjem med družbene sloje pa je kolo postalo pomembno prevozno sredstvo.

V revnejših delih sveta je danes glavno prevozno sredstvo, v urbanih delih razvitega sveta pa si pot nazaj med ljudi utira tudi zaradi prometnega kaosa. Edina težava kolesarjev sta napor in znojenje, pri električnih kolesih pa odpadejo tudi zadržki, kaj s prepotenim telesom in obleko storiti po prihodu v pisarno ali na poslovni sestanek. Zložljiv okvir pri posameznih modelih razreši tudi vprašanje spravila, saj gre takšno kolo zlahka v prtljažnik vsakega avtomobila ali pa pod mizo v pisarni.

 

Kolesarska e-mobilnost je svetovni hit

Mobilnost na dveh kolesih z elektrifikacijo zato dosega pravo renesanso. Na Kitajskem se po ulicah in cestah vozi prek 200 milijonov električnih koles, trend pa je izrazit tudi v kolesarsko naprednejših državah zahodne Evrope, kjer se lahko pohvalijo z dolgo tradicijo kolesarjenja.

Nemci, Nizozemci, Danci, Švicarji in drugi so z njimi že zasvojeni, prodaja električnih koles vidno raste, medtem ko pri njih prodaja klasičnih koles stagnira oziroma celo upada. Po Švici se jih vozi skoraj 300 tisoč, na Nizozemskem se je prodaja lani dvignila za skoraj deset odstotkov, v Nemčiji za osem odstotkov, elektrika pa tam poganja že vsako deseto kolo. Po mnenju strokovnjakov bo svetovni trg električnih koles letos vreden 14 milijard evrov, leta 2025 pa bo zrasel na 22 milijard evrov. Samo letos si bo električno kolo omislilo skoraj 35 milijonov ljudi po svetu, približno 1,6 milijona v Evropi.

Leta niso ovira

Kje se skrivajo razlogi za rastoče zanimanje za električna kolesa? Predvsem je kolesarjenje ob pomoči elektromotorja lažje, napori pri daljših vožnjah in težavnih vzponih pa so manjši oziroma jih sploh ni.

Električno kolo se tako že približa ljudem, ki na navadno zaradi različnih razlogov (starost, šibkost) ne bi sedli (več), ki sploh ne kolesarijo ali pa so za to preleni, in tudi takšnim, ki jim kolo prav pride na izletih in dopustu. Z električnim kolesom so uporabniki po drugi strani lahko hitri po mestnih opravkih, kjer se nočejo oznojiti, po prihodu v službo pa ne potrebujejo prhanja.

Potencial trga so prepoznali največji

V zadnjem času je bilo na področju električnih koles ali pedelecov, kakor jim tudi rečejo, kar nekaj novosti. Ta hitro rastoči potencial in seveda zaslužek so prepoznali tudi veliki in cenjeni proizvajalci koles, kot so Scott, Specialized, Haibike, svojo malho pa so nastavili tudi BMW, Peugeot, Smart, Škoda …

Ponudba danes sega od majhnih in zložljivih, kjer so jih za svoje prvi vzeli navtiki, pa vse do največjih in najbolj robustnih, s katerimi si pokorimo še tako strme klance navzgor in navzdol. Vodilni na področju izdelave elektropogona je ob Shimanu, Yamahi in Continentalu nemški Bosch, ki si je od leta 2011 pot uspešno utrl v kar 60 blagovnih znamk koles, večinoma evropskih.

Kako se izkaže slovenski primerek

Čedalje večjo priljubljenost električnih koles je v zadnjih letih poskušalo izkoristiti kar nekaj slovenskih entuziastov, ki so izdelke pod lastno blagovno znamko razvijali in sestavljali kar v domači garaži. Večjega uspeha kljub zanimivim in naprednim izdelkom ter start-upom niso imeli, saj jim je preboj v srca uporabnikov večinoma preprečevala previsoka cena ali šibki distribucijski kanali, neredko kar oboje skupaj.

Trendu se je pred kratkim pridružila znamka S-bike, v ozadju katere je slovensko podjetje Špan, naprodaj pa je tudi pri nekaterih večjih trgovcih oziroma podjetjih (Mercator, Petrol). Prvi model smart 01 z zložljivim okvirjem in težo 22 kilogramov stavi na uporabnost, z moderno obliko zaigra na čustva, hkrati pa s sprejemljivo ceno tisoč evrov da misliti tudi ljudem, ki skrbno kalkulirajo, preden odprejo denarnice.

Kaj, če bi se v toplem in suhem vremenu do mesta pripeljali z avtomobilom, naprej pa odšli z električnim kolesom? Adijo, dodatni stroški za gorivo, parkirnina, ob tem pa tudi vsakodnevna gneča ob prometnih konicah in morebitne težave z iskanjem parkirnega mesta? »Adijo!« upamo trditi po preizkusu enega izmed njih.

Igraje po cesti, lahkotno v klanec

Od trenutka, ko smo smart 01 pograbili v prtljažniku in vanj po vklopu sistema prvič uprli nogo, je minila manj kot minuta. Kolo namreč ne pelje samo od sebe, za premikanje je treba zavrteti pedale, vendar ob pomoči elektrike z občutno manj moči kot pri klasičnem kolesu. Električna pomoč je omejena na zakonskih 25 kilometrov na uro, če zmanjka elektrike, pa težav ni, saj nam še vedno ostane nožni pogon.

Okvir in krmilo se sicer sestavita z nekaj potezami, treba si je le še nastaviti sedež in razkleniti pedale. Ženskemu spolu je štoparica pokazala malce več, saj jim teža kolesa pri raztovarjanju povzroča nekaj preglavic.

V okvirju kolesa je Samsungova baterija z močjo 7.800 amper ur, prek navadne električne vtičnice pa se polni pet ur – po želji tudi ločeno od kolesa. Zmogljiv motor v zadnjem pestu in elektronika v teoriji kolesarja popeljeta kar 65 kilometrov stran, v praksi pa je precej odvisno od izbrane stopnje električne pomoči, vendar smo sami 30 kilometrov zvozili brez težav tudi z izdatno pomočjo elektromotorja in baterije.

Škoda le, da ne pozna rekuperacije energije. Kolo ima pet stopenj pomoči, že prva in druga poskrbita za bliskovite pospeške pri zeleni luči na semaforju in začudene poglede navadnih kolesarjev, v četrti in peti pa smo brez težav oziroma napora »pojedli« Ljubljanski grad in Rožnik.

Tudi hitri opravki v mestu in pot na delovno mesto niso bili več v breme, na nekaterih delih poti je prav prišel tudi klasični Shimanov menjalnik s sedmimi prestavami, pri tem pa majhna, 20-palčna platišča dajo jasno vedeti, da zložljivo električno kolo vseeno ne sodi med dolgoprogaše.

Za kak krajši izlet okoli Kranjske Gore je smart 01 vseeno dober partner, sploh če so vmes tudi klanci, ob naključnem srečanju pa so veliko zanimanja zanj pokazali avtodomarji. Ko smo tako ob jezercih pod Mangartom spočiti in suhi že nekaj časa srebali limonado, je bil zasopli in prepoteni Avstrijec na klasičnem kolesu odločen, da naslednjič svoje potujoče hiše za na pot ne pripravi brez svojega primerka električnega kolesa.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Članki
Bruselj je uvedel začasne protidumpinške ukrepe zoper kitajska e-kolesa
Finance
FinanceAlbina Kenda Bruselj je uvedel začasne protidumpinške ukrepe zoper kitajska e-kolesa

Začasne zaščitne carine na uvoz kitajskih električnih koles v EU so zbudile zadovoljstvo pri proizvajalcih, so pa razburile evropske uvoznike

FINANCE
Avto
Kam nas bo pripeljala elektrika
FINANCE
Okolje & energija
Maribor bo dobil veliko izposojevalnico e-koles
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Maribor bo dobil veliko izposojevalnico e-koles

Klub OVEN je energetsko-kulturno-izobraževalni projekt, ustanovljen januarja 2015. Februarja bodo v sodelovanju z Zavodom za turizem Maribor-Pohorje odprli veliko izposojevalnico e-koles.