Avto

Reportaža: Kaj vozijo bogati, a preudarni Vikingi

Norveška, druga najbogatejša evropska država za Luksemburgom, se koplje v nafti, a v nasprotju z nastopaškimi Arabci in Rusi Norvežani na cestah tega ne pokažejo prav radi.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

04.09.2016 00:01
Čas branja: 8 min
Reportaža: Kaj vozijo bogati, a preudarni Vikingi
Za volanom volva XC60 smo bili povprečnemu Norvežanu podobni zaradi skandinavske znamke, sicer pa večina vozi skromnejše avtomobile. Foto: Picasa

Kot da se zavedajo, da prihodki od nafte niso večni, preudarni in srečni Vikingi namesto na rolls-roycea in porscheja prisegajo na volva in golfa, v Oslu vse bolj na električna in hibridna vozila, pot na sever države popestrijo ameriški klasiki, avtodomi pa so pogostejši kot pri nas tovornjaki v tranzitu.

Bogataši, ki rušijo klišeje

Dežele, bogate z nafto in plinom, pogosto povezujemo z glamurjem in bliščem, velikanskimi stolpnicami, razkošnimi dvorci in vilami, zasebnimi letali ter brezhibno zloščenimi super dragimi avtomobili.

Ulice Dubaja, Riada in Moskve so kot ekskluzivni avtosaloni, pred semaforji je mogoče videti najdražje avtomobile na svetu, pred dragimi butiki najprestižnejše limuzine, pred ekskluzivnimi nočnimi klubi pa redke superšportnike. Ob prihodu na Norveško pa človek dobi vtis, da se je petim milijonom prebivalcem države, ki je sicer 20-krat večja od naše, uspelo ogniti pastem, ki jih prinaša veliko bogastvo.

V slikovitem Oslu tako človek zaman išče superdrage avtomobile in druge stvari, ki se menda podajo k več kot 67 tisoč evrom bruto domačega proizvoda na prebivalca in povprečni mesečni plači skoraj pet tisoč evrov. Znamenj kakega velikega bogastva na cestah in ob njih nismo videli niti na štiritisočkilometrski poti iz prestolnice proti Lofotom in nazaj. Vozili smo se, kot se za Norveško spodobi, za volanom volva.

S športnim terencem XC60 v najzmogljivejši različici T6 z 225 kilovati in štirikolesnim pogonom smo že na eni redkih dvopasovnic proti Oslu ugotavljali, da gre pri takšnem avtu bolj za nekaj, kar se izvrstno poda k vikendu ob skakalnici Holmenkollen nad mestom ali lični hišici ob enem izmed neštetih jezer, kot pa za nekaj, kar pride zelo prav na norveških cestah.

Norveška je namreč vrhunsko urejena in disciplinirana dežela, kjer se morajo ljudje dosledno držati pravil. Omejitve so zelo stroge – do največ 110 kilometrov na uro lahko vozite le na redkih avtocestnih odsekih, vožnja zunaj urejenih cest je večinoma prepovedana, radarji so skoraj na vsakem koraku, kazni pa zelo visoke.

Prekoračitev hitrosti za 26 kilometrov na uro v naselju poleg zajetne globe prinese tudi odvzem vozniškega dovoljenja za najmanj tri mesece, vožnja s 136 kilometri na uro na magistralni cesti pa vas pripelje v 18-dnevni zapor. Glavnina prebivalcev se zaradi reliefa države tako in tako drenja v ozkem priobalnem pasu, cestni prelazi pa so pozimi večinoma zaprti.

Volvo, golf in elektrika

Da starodavne spone med Švedi in Norvežani niso pretrgane, pokažejo razmere na ulicah prestolnice. Švedska avtomobilska znamka je tam močno opazna, poleg najnovejših modelov XC90 in S90 ter manjših V40 in S60 pa v oči padejo tudi razni starejši modeli in že pravi veterani, ki bi jih bila vesela tudi naša zveza ljubiteljev starodobnih vozil.

K temu, da so tudi po 20 in 30 letih uporabe odlično ohranjeni, pomaga dejstvo, da se Vikingom v življenju in na cesti – teh imajo za kar 90 tisoč kilometrov – nikamor ne mudi. Prav tako pa ne kuhajo zamer. Nemška okupacija med drugo svetovno vojno je že pozabljena, kar pove dejstvo, da je Volkswagnov golf najbolj prodajan model, bolj kot navadni pa so v oči padle njegove električne oziroma hibridne različice GTE. Teh je za naše razmere res veliko, precej pa je tudi hibridnih mitsubishijev, toyot in prestižnih volvov XC90 T8, ki zaradi subvencij stanejo toliko kot dizelske različice.

Privilegiji elektroavtomobilistov

Prav subvencije so vodilni razlog za priljubljenost električnih tesel model S pri preudarnih norveških milijonarjih, saj ta stane »le« 90 tisoč evrov oziroma toliko kot tam volvo XC60, s katererim smo se vozili. Tesla model S je glede na velikost in zmogljivosti za norveške razmere res poceni, saj bi enakovreden model na bencin ali nafto stal vsaj 200 tisočakov.

Norveška je tako svojevrsten paradoks: v največji proizvajalki nafte v Evropi so zelo priljubljena električna vozila. K temu poleg ugodne cene pomagajo tudi mnoge brezplačne polnilnice v glavnem mestu in razne prometne ugodnosti, kot so uporaba pasov, rezerviranih za javni promet, oprostitev plačila cestnine (kamere jih prepoznajo po posebnih registrskih tablicah) ter brezplačna uporaba parkirišč. Prav pri plačilu parkirnine nas je za kratek čas udarilo Thorovo kladivo, saj smo za manj kot dve uri odšteli 17 evrov. Skoraj rop pri belem dnevu v državi, kjer je stopnja kriminala izredno nizka, stopnja sreče pa zelo visoka.

Na severu zagledaš Ameriko

Pred nami je bila dolgotrajna vožnja, tudi po več sto kilometrov na dan, ki lahko telo postavi na resen preizkus. Udobni sedeži so napor zmanjšali na minimum, po skoraj dva tisoč kilometrih pomikanja proti severu – po zaslugi radarskega tempomata v XC60 zelo strpnega – pa se je počasi spremenilo razmerje v norveškem voznem parku.

Še so prevladovali avtomobili znamk Volvo in Volkswagen, veliko je bilo hibridov, električne pa so kljub razvejeni mreži hitrih polnilnic vse bolj zamenjevali ameriški klasiki z velikimi bencinskimi osemvaljnimi motorji in še večjo porabo goriva.

Avtomobili znamk Chevrolet, Chrysler, Dodge, Plymouth, Oldsmobile in Pontiac so bili v smučarskem središču Beitostolen, v fjordu Geiranger, na slikovitem prelazu Trollstigen in na prelepi Atlantski avtocesti (Atlanterhavsveien) kot v posmeh novodobni Norveški, ki je zaradi velikanskega potenciala vodne energije postala vodilna proizvajalka do narave prijaznega električnega toka, električna vozila pa pri njih že pomenijo petino prodaje.

Pick-up za delo, avtodom za počitek

Ribištvo, kmetijstvo in gozdarstvo prinašajo tudi potrebo po prevozu raznih stvari, za kar si Norvežani najraje omislijo velike poltovornjake. Tudi pri njih velja pravilo, da večji je pick-up, bolje je, zbirališče vseh pa pomenijo lokalni bari z velikimi parkirišči za vso pločevino.

Prostora na Norveškem je zares ogromno, naravne ovire v obliki fjordov rešujejo dolgi mostovi, podvodni predori in trajekti, ceste pa so široke in brezhibno vzdrževane. Na to, da se približuješ arktičnemu krogu, te opomnijo mnogi avtokampi ob cesti vse redkeje poseljene pokrajine.

Čeprav so hiške v njih lične in urejene, smo si na trenutke zaželeli, da bi imel naš volvo pripeto še počitniško prikolico. Na trajektu proti Lofotom so glavnino družbe namreč pomenili prikolice in avtodomi, saj je tam možno prespati kjerkoli, velikost posameznih avtodomov pa je že presegala meje domišljije.

Vikinška kri kot da kliče po dolgih potepanjih in osvajanju najodročnejših kotičkov države, večina pa se zgrne »na začetek sveta«, kjer stoji kraj Å.

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Avto
Naravni sovražniki električne izvedbe najuspešnejšega avta vseh časov
Avto
AvtoJanez Kovačič Naravni sovražniki električne izvedbe najuspešnejšega avta vseh časov

Električni avtomobili imajo kar nekaj naravnih sovražnikov. Na to, koliko kilometrov je mogoče prevoziti s polno baterijo, občutno vplivata mraz in vročina.

FINANCE
Avto
Kam nas bo pripeljala elektrika
FINANCE
Transport in logistika
Norvežani hočejo potniška letala na elektriko
Transport in logistika
Transport in logistikaNataša Koražija Norvežani hočejo potniška letala na elektriko 10

Do leta 2040 hočejo na Norveškem vse polete, ki so krajši od ure in pol, opraviti z električnimi letali

FINANCE
Avto
Mali volvo z velikimi ambicijami
Avto
AvtoMatej Kačič Mali volvo z velikimi ambicijami 4

Volvo je za ceno 29.990 evrov na slovenske ceste pripeljal model XC40, kompaktni športni terenec pa ne skriva ambicij postati njihov najbolje prodajani model. 

FINANCE
Avto
(video) Novi V60 – Volvov odgovor na nemško prestižno trojico
Avto
AvtoMiloš Milač (video) Novi V60 – Volvov odgovor na nemško prestižno trojico 3

Novo generacijo poslovnega razreda Volvo odpira s karavanskim V60, ta je eleganten, zelo varen, po trditvah Volva prostoren in praktičen ter mersko kar zajeten

FINANCE
Manager
Volvo s šest milijonov evrov vredno naložbo v novi center
FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)