Avto

Premagovali smo izzive sipin in skalnega gorovja Namibije

Petsto kilometrov skozi savano, puščavo, čez skalno gorovje in sipine.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

02.06.2016 23:00
Dopolnjeno: 04.06.2016 11:14
Čas branja: 7 min
Premagovali smo izzive sipin in skalnega gorovja Namibije
Poln plin in nič oklevanja, je eno ključnih pravil vožnje prek namibijskih in drugih sipin

Obalno mesto Swakopmund, tudi osrednji Windhoek sta me za hip popeljala v Nemčijo, nekdanjo kolonizatorko te jugozahodne afriške države. Nizko grmičevje savane, drobni peščeni kristali najstarejše puščave na svetu in divje življenje pa so mi pomagali pozabiti na zahodno civilizacijo in so razkrili pravo, kruto in divjo Afriko, ki sem jo konec aprila premagoval z novim modelom Toyotinega terenskega poltovornjaka hilux. Skupino novinarjev je na vožnjo povabila slovenska Toyota. Hiluxi, poltovornjaki s skoraj 50-letno zgodovino, so posebej prilagojeni za razmere na težkih terenih, v Južni Afriki so zato najbolj prodajani med tovrstnimi terenci, medtem ko se v Sloveniji njihovo število meri le v dvomestnih številkah.

P5190048.1464883820.jpg.n.960px.jpg

Ko kdo izreče Afrika, sicer sprva pomislim na množični turizem in s kamelami poseljeno puščavo Tunizije, Egipta, tudi bolj divji in pristen Maroko, države, ki jih že kar dobro poznam. A tista prava Afrika se začne nižje, okoli ekvatorja, in nadaljuje do Južne Afrike, so me poučili poznavalci. Konec aprila letos sem ob obisku Namibije na jugozahodu te celine torej spoznaval tisto pravo Afriko, kruto, divjo, pa vseeno prijazno in očarljivo, če ti je blizu pustolovsko življenje.

P5200146.1464883827.jpg.n.960px.jpg

Večja kot Teksas, a manj prebivalcev kot Slovenija

Majhno poslopje letališča v Windhoeku, glavnem mestu Namibije z le 250 tisoč prebivalci, se zdi kot muzejski objekt. V daljavi se vidi mesto, menda edino pravo v tej deželi, ki jo naseljuje komaj 2,1 milijona ljudi, pa je z 825 tisoč kvadratnimi metri večja od ameriškega Teksasa. Domačini za lesenimi katedri počasi prebirajo prijavnice, me premerijo z očmi in povprašajo, kam sem namenjen, kje bom spal, sledi še zaspani »srečno«. Na 22 stopinjah južne zemljepisne širine, le malo nad južnim povratnikom, je podnebje prijazno, a ne tako zelo, kot sem pričakoval. Windhoek leži na kar 1.650 metrih višine, mesto, obdano s savano, podnevi v tem času sicer res razvaja s 25 stopinjami in več, ponoči pa temperatura upade tudi pod deset stopinj.

zemljevid-namibija.1464883870.jpg

Ko se prebijemo skozi carinske kontrole, se namestimo v star kombi in odpravimo v lesene koče kampa Naankuse, grob asfalt hitro zamenja prašna makadamska cesta, občasno grobo prebrazdana, da nas stresa kot vsebino mešalnika za beton. Hitro nam postane jasno, zakaj so terenski poltovornjaki v tej deželi tako priljubljeni.

Na obeh straneh ceste, na oko tripasovne, nizka ograja, ki jo trop petih pavijanov brez težav preskoči in v hipu izgine iz našega vidnega polja. Nekajkrat še pocukam voznika, naj ustavi. Čisto ob robu ceste svinje bradavičarke, antilope, pavijan, ki zre v nas in se pomenljivo praska po glavi, in skupina šakalov, ki iščejo svoj plen. Dejansko le 15, 20 minut zatem ko smo stopili iz letališke stavbe, nas je Namibija z odprtimi rokami sprejela v svojo divjino.

Kačje kraljestvo na robu glavnega mesta

Organizator Toyota je ob tem poskrbel za pristno izkušnjo, skupino slovenskih novinarjev je namestil v leseni koči sredi savane, sredi ničesar, do katere je vodila ozka stezica med nizkim grmičevjem in nekaj osamljenimi drevesi. Klepetamo z domačinom za volanom: »Ko pade mrak, ne hodite ven, vsaj ne daleč od koče, v tem delu lahko srečate boomslanga oziroma drevesno kačo.

P5190089.1464893441.JPG.w.960px.jpg

Ta je sicer plašna, a če jo presenetite, bo ugriznila, strup pa bo hitro napadel vaše notranje organe, povzročil krvavitve ... Še večja je verjetnost, da stopite na puhnico (puff ader), ki zada grozovito boleč ugriz in pod kožo spusti strup, ki uničuje tkivo, ali pa zebrasto kobro ... Ravno pred mesecem dni smo reševali prijatelja, po ugrizu smo mu prerezali žile na roki na več mestih, pa je strup v 45 minutah vseeno prišel skoraj do srca, v bolnišnici so ga komaj rešili ...« Z odprtimi očmi poslušamo še nekaj zgodb, tudi o navidezno nenevarnih pavijanih in šakalih, če so v tropu, napadejo tudi človeka.

P5200231.1464883837.jpg.n.960px.jpg
Pomemben razcep, ki usmerja proti Walvis Bayu na skrajnem zahodu in Windhoeku v osrednjem delu, je kar na makadamski cesti - te namreč pomenijo kar 80 odstotkov cest Namibije.

toyota hilux Namibija
Foto: Miloš Milač

Da so dolge hlače in visoki čevlji res obvezna oprema, zgoraj pa vsaj jopica ali jakna, dokaže sončni zahod, ki temperature hitro spravi pod deset stopinj. Takrat savana oživi, tuljenje šakalov, petje ptic in še nekateri bolj agresivni, neprepoznavni zvoki obkrožijo našo kočo, ki je do takrat samevala v popolni tišini. Samodejno se umaknemo iz grmičevja na teraso, pa še ta se je na trenutke zdela tvegan kraj.

Izgubljeni v oblaku prahu

Naslednji dan smo na poti proti kampu Namibgrens proti jugu Namibije, savana se počasi spreminja v puščavo, drevesa izginjajo, prav tako grmičevje. Za konvojem Toyotinih hiluxov pa se dviga oblak prahu. Povečam razdaljo za spredaj vozečim, da občasno ujamem kakšno čisto fotografijo, v glavi poskušam izklopiti desno, po Namibiji se vozi po levi, pa se vseeno vsakič sproti zdrznem, ko se mi iz daljave v prahu približuje drug avto.

toyota hilux Namibija
Foto: Miloš Milač

Promet je redek, makadamska cesta, ki povezuje osrednji in skrajno zahodni del države, je skoraj povsem prazna in obenem ena od 80 odstotkov tovrstnih cest, le 20 je tlakovanih z asfaltom. O živalih tokrat ne duha ne sluha, pokrajina je preveč kruta in izsušena, naš konvoj preveč agresiven. Ob cesti srečamo le afriško letečo kačo, ki se sonči pod vročimi žarki, ter nekaj dreves, ki so gosto obtežena z velikimi gnezdi. Kaj je notri, ne želimo preveriti.

toyota hilux Namibija
Foto: Miloš Milač

Po 270 zaprašenih kilometrih cesta zavije v hrib, med okroglimi skalami zavijemo v kamp Namibgrens, enega od številnih kampov, ki ponuja zatočišče pustolovskim turistom, ko v Namibijo pridejo po delček prave Afrike. Še tleče ognjišče, vrsta urejenih in polno opremljenih šotorov s pravimi posteljami in kabino za prhanje, domačin nam vsakič sproti iz soda natoči vodo, ki jo greje žerjavica, ter orjaške okrogle skale okoli kampa pričarajo pogled, ki te ob sončnem zahodu ponese vsaj v Indiano Jonesa ali še dlje. Ko z gostitelji okoli ognja rečeš besedo ali dve, šaljivi vodnik konvoja Dani z vzdevkom Šakal pa vse skupaj začini še z anekdotami, ti Afrika zleze pod kožo, čeprav je ostalo še veliko skritega.

P5200600.1464883853.jpg
Voz v vasici Namibgrens, ki ga domačini še danes uporabljajo. Običajno prevozno sredstvo je sicer terenski poltovornjak.

Prek najnevarnejšega prelaza Namibije

P5200384.1464883840.jpg
Najnevarnejša pot Namibije - skalna cesta prek prelaza Van Zyl, ki smo jo prečkali s hiluxom.

Skalovje okoli kampa se nam v vsej svoji veličini razkrije naslednji dan, ko se na zgolj 30-kilometrski poti na preizkušnji prek prelaza Van Zyl, najnevarnejšega v Namibiji, znajdeta tehnika in zbranost voznikov. Mehka, z mivko posejana stezica se prelevi v grobo cesto, posejano s kamni in ostrimi skalami. »Pazite, da skale pošteno obvozite, če gre prvo kolo mimo skale, ni nujno, da bo šlo tudi zadnje,« nam zabiča Šakal.

Vse bolj grob teren nas pri 15 na uro pretresa kot pri pristajanju Adrijinega canadaira nad Brnikom, kljub temu da hilux s prilagojeno zadnjo togo premo po novem prav zgledno blaži cestne luknje, a kar je preveč, je pač preveč. Hilux z vklopljenim reduktorjem in zaporo diferenciala pa počasi in pridno pleza, dviguje levo in desno kolo, ne da bi katero ostalo v zraku, in se kljub cestni obutvi prebija prek presušenih skalnatih ovir.

P5210689.1464883851.jpg
Črni humor vodje konvoja Šakala: »Če te piči črna mamba, pojej jabolko.« Zakaj? »Ker bo to tvoje zadnje jabolko v življenju.«

»Če te piči črna mamba, pojej jabolko«

»V teh krajih nič ne preživi, vode ni skoraj vse leto, zato lahko srečate le kakšnega kuščarja ali kačo, tudi zloveščo črno mambo,« se zareži Šakal, ko plezamo po skalah in z objektivom lovimo tisti pravi kot Toyotinega hiluxa, ki se prebija po 35-stopinjskem klancu. Zdrznemo se, a nas s svojim angleškim humorjem v spakedrani angleščini z nemškim naglasom pomiri: »Brez panike, če te piči črna mamba, pojej jabolko.« Kaj, kakšen nasvet je pa to? »Odličen, pojej jabolko, ker bo to tvoje zadnje jabolko v življenju (smeh)!«

P5210892.1464883856.jpg
Tuličasto drevo sredi namibijske puščave, ki preživi tudi z zelo majhnimi količinami vode in požene čudovite rumene cvetove.

toyota hilux Namibija
Foto: Miloš Milač

Tretji dan, proti jugu. Po prečkanju prelaza na skoraj dva tisoč metrih se odpre pogled na prostrano in presušeno dolino, klanec je tlakovan s tlakovci, nato pa znova zapeljemo v oblak prahu. Konvoj osmih hiluxov osamljen praši pokrajino, na 20, 30 kilometrov srečamo avtobus s turisti, ki lovijo neskončne poglede krute pokrajine. Povzpnemo se še na dva skalnata vrhova, se vmes ustavimo pri edinem znamenju življenja - tuličastem (quiver) drevesu, ki z voščeno povrhnjico ščiti kapljice vode v notranjosti in se bohoti z rumenim cvetom - ter zapeljemo v namibijsko puščavo. Sredi poldneva nadmorska višina upade skoraj na ničlo, temperatura se povzpne na 38 stopinj, v daljavi pa se razkrivajo neskončne sipine, ki prikrivajo pogled na Atlantski ocean Walvis Baya.

Užitki in nevarnosti sipin

toyota hilux Namibija
Foto: Miloš Milač

Peščene gore, sestavljene iz na milijone majhnih peščenih kristalov, so zadnja preizkušnja za Toyotinega terenca in še bolj voznike. Šakalov hilux, prejšnje generacije obut v grobe terenske pnevmatike, utira pot po sipinah in nas priganja, naj za vraga ne spuščamo plina pri prečkanju grbin, tu so pravila drugačna kot pri navadni terenski vožnji. Vseeno se nekaj manj odločnih hiluxov zakoplje, naš pa pridno pleza, a na največjih vzponih prvič doslej pokaže, da je nov le 2,4-litrski turbodizel s 110 kilovati prišel do svojih meja.

P5211060.1464893209.JPG.e.960px.jpg

Vključen reduktor in poln plin komaj še premagujeta peščeno progo, ki se vse bolj in bolj ugreza. Ko dvotonca spustimo še s peščene gore z naklonom 42 stopinj, se pred nami in ob nas kopiči plaz kotalečih se kristalov, elektronika pa vzdržuje hitrost hiluxa med 10 in 12 kilometri na uro. Obešeni na varnostni pas z glavo skoraj pod vetrobranskim steklom le držimo volan in upamo na srečen izid, vse dokler ne zapeljemo v dolino in se s še večjim užitkom povzpnemo na novo peščeno goro. Vozniška izkušnja, ki jo znajo pričarati le sipine in le pravi kleni terenski avto.

Foto: Miloš Milač

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Manager
Zakaj se proti Afriki obračajo korporacije, vlagatelji in svetovni politiki
Manager
ManagerGorazd Suhadolnik Zakaj se proti Afriki obračajo korporacije, vlagatelji in svetovni politiki

Lov za cenejšo delovno silo, kitajsko vključevanje Afrike na svojo svilno pot in surovine, nujne za nekatere nove tehnologije, črno celino postavljajo na svetovni ekonomski zemljevid. Katere težave se pri tem pojavljajo in kakšne so lahko rešitve?

FINANCE
Avto
Toyota vlaga v tovarno v Franciji, ustvarila bo 700 novih delovnih mest
Avto
AvtoMiloš Milač Toyota vlaga v tovarno v Franciji, ustvarila bo 700 novih delovnih mest

Japonska Toyota se je odločila razširiti proizvodnjo v tovarni v francoskem Valenciennesu, vanjo bo vložila 300 milijonov evrov, kar skupno investicijo povečuje na 1,4 milijarde evrov

FINANCE
Avto
Toyota je Slovencu zaupala razvoj prihodnosti
Avto
AvtoMiloš Milač Toyota je Slovencu zaupala razvoj prihodnosti 1

Tom Fux je v Toyoti prevzel izgradnjo evropske mreže podjetij, ki bodo razvijala štiri ključna področja v avtomobilski industriji – elektrifikacijo, avtonomno vožnjo, povezljivost in souporabo vozil.

FINANCE
Avto
Toyota nadaljuje s krčenjem dizlov v Evropi, a povsem brez njih ne more
Avto
AvtoMiloš Milač Toyota nadaljuje s krčenjem dizlov v Evropi, a povsem brez njih ne more

Toyota bo do konca leta iz prodaje umaknila dizelske motorje v osebnih avtih, izjema so land cruiser, hilux in proace

AGROBIZ
Novice
Kako sadjarji po lanski pozebi spreminjajo svoj poslovni model
Agrobiznis
NovicePetra Šubic Kako sadjarji po lanski pozebi spreminjajo svoj poslovni model

Rešitev vidijo v diverzifikaciji pridelave, kar pomeni, da bodo gojili več vrst sadja in drugih kultur, delež jabolk pa zmanjšali.

FINANCE
Avto
Avtosalon v Washingtonu: romantika in tiho bogastvo v ameriški prestolnici
Avto
AvtoUroš Božin Avtosalon v Washingtonu: romantika in tiho bogastvo v ameriški prestolnici 9

Bi imeli 650-konjskega camara ali ogromen poltovornjak za 50 tisoč evrov? V ZDA nič nenavadnega.

FINANCE
Prevozi
Stroji v vlogi prevoznikov, reševalcev in motilcev prešibkega omrežja
PRO
Prevozi
Prevozi
PrevoziRedakcija Prevozi Stroji v vlogi prevoznikov, reševalcev in motilcev prešibkega omrežja (PRO)

Transport poganjajo stroji, tovornjaki, dostavniki in drugi. V drugačnih konfiguracijah živijo življenje delavcev, denimo na poplavnih območjih Črne na Koroškem, ki smo jo obiskali sredi februarja.