Avto

Kitajec, ki hoče z avti prekositi Teslo

Kitajski medijski mogotec Džja Jueting s partnerjem (oba sodita med najbogatejše Kitajce) gradi futuristično tovarno avtomobilov pri Las Vegasu, snuje pa še eno v Kaliforniji: njegova samozavest je neskončna, čeprav so se v zadnjem času pojavili pomisleki, da se spušča v velika finančna tveganja.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

02.06.2016 22:30
Čas branja: 6 min
Kitajec, ki hoče z avti prekositi Teslo
Napovedani električni avtomobil družbe Faraday Future(na sliki prototipni model prototip FFZero 1 Concept), ki jo je soustanovil kitajski poslovnež Džja Jueting, lastnik konglomerata Leshi Internet Information & Technologies, bo imel že vgrajeno tehnologijo, ki bo pozneje omogočala vožnjo brez voznika. Posebne pozornosti je vreden Juetingov izvirni poslovni model, ki ga nakazuje njegova izjava, da bodo njihovi avtomobili nekoč »povsem brezplačni«. Očitno namerava trg osvojiti s poceni avtomobili in služiti s prodajo vsebin svoje medijske družbe. Foto: Press

Prekosili bomo Teslo in dvignili tehnologijo električnih avtomobilov na povsem novo raven,« je izjavil kitajski poslovnež Džja Jueting (Jia Yueting) konec aprila, ko so v Severnem Las Vegasu začeli graditi tovarno futuristično zasnovanih električnih avtomobilov. Napovedati zmago nad Teslo v času, ko Američani množično naročajo njegov novi avtomobil, ki bo prišel iz tovarne šele čez dve leti, se zdi precej pogumno. Kdo je mož, ki si je to drznil, in kako je svojo napoved utemeljil?

Džja Jueting, rojen leta 1973, je po pisanju ameriške revije Forbes s 4,8 milijarde dolarjev (nekaj manj kot 4,3 milijarde evrov) vrednim premoženjem 17. najbogatejši Kitajec. Obogatel je s podjetjem Leshi Internet Information & Technologies ali skrajšano LeTV. Ustanovil ga je leta 2004 in v njem razvijal zelo različne dejavnosti: izdelujejo strojno in programsko opremo za internet, televizorje in pametne telefone, zadnja leta pa vse bolj širijo ponudbo storitev, od računalništva v oblaku do informativnih in razvedrilnih vsebin.

Avtomobili so njegov najnovejši projekt. Avgusta predlanskim je družba LeTV objavila skice elektromobila prihodnosti in ob koncu leta so ustavili družbo Faraday Future, ki naj bi ta načrt uresničila. Soustanovitelj je še en kitajski milijarder, Ding Lej, ki je v zahodnih poslovnih krogih znan tudi kot William Ding. Njegova glavna dejavnost je gradnja spletnih omrežij na Kitajskem, s katero je ustvaril 10,6 milijarde dolarjev (dobrih 9,5 milijarde evrov) vredno premoženje in je s tem po podatkih revije Forbes deseti najbogatejši Kitajec.

yueting-jia-gi.1464880791.jpg.n.960px.jpg
Foto: Jhphoto/Imaginechina/AFP

Kitajska in električni avtomobili

Džja Jueting pravi, da se je odločil razviti najpopolnejši električni avtomobil, ker želi pomagati pri reševanju velikanskih okoljskih težav na Kitajskem. Na aprilski predstavitvi prototipa v Pekingu je vprašal poslušalce: »Kdaj ste nazadnje videli modro nebo in bele oblake?«

Džja pa v svoji okoljski zavednosti zagotovo ni prezrl tudi krepkih spodbud, ki jih kitajska vlada namenja za elektromobilnost. Država namreč zasleduje dva ključna cilja: poleg varovanja okolja tudi zmanjševanje odvisnosti od uvožene nafte. Z radodarnim subvencioniranjem električnih avtomobilov so lani njihovo prodajo kar početverili in jih skupno prodali 330 tisoč, tako da je Kitajska postala največji svetovni trg električnih avtomobilov. Sicer je tudi daleč največji avtomobilski trg nasploh, lani so tam prodali 24,6 milijona vozil - za primerjavo: v ZDA so jih prodali dobrih sedem milijonov manj.

Na Kitajskem za zdaj največ električnih avtomobilov prodajo domači proizvajalci, kot so BYD, Kandi, Chery, Zotye in BAIC, ki večinoma izdelujejo manjše avtomobile ali nameščajo električni pogon v običajna vozila. Tesla Motors zaradi visokih cen na Kitajskem doslej ni dosegel velikih uspehov in zdaj po pisanju Business Insiderja išče lokalnega partnerja, da bi razvil primernejši izdelek za Kitajce.

Predstava se začenja

Toda očitno na trgu ne bo osamljen, kajti vodilni svetovni avtomobilski proizvajalci, kot so Volkswagen, BMW in General Motors, že mrzlično razvijajo električne avtomobile za kitajski trg, na prizorišče pa stopajo tudi novi tehnološko ambicioznejši domači proizvajalci, kot Future Mobility (o njem smo pisali v 19. številki Managerja na povezavi Skrivnostni start-up, ki »krade« možgane Tesli, BMW in drugim avtovelikanom) in skupina BAIC, katere 60-odstotna lastnica je družba Beijing Electric Vehicle.

Džja Jueting s svojim podjetjem Faraday Future je del tega vala. Toda medtem ko drugi Kitajski poslovneži poskušajo privabiti vrhunske strokovnjake na Kitajsko, se je Džja raje odločil ustanoviti podjetje v ZDA. Sedež in razvojni oddelek ima v kalifornijskem San Joseju, tovarno pa, kot smo že zapisali, gradi v Severnem Las Vegasu. Podjetje je k sebi že zvabilo vrsto strokovnjakov iz Tesle, GM, BMW, Audija, Appla in drugih ameriških tehnoloških podjetij.

Juetingove vizije

Faradayev prototip FFZero 1 concept, ki so ga predstavili pred dobrim mesecem dni na pekinškem avtomobilskem salonu, je oblikovan kot futuristični športni avtomobil, vendar Džja Jueting pojasnjuje, da je to osnova, na kateri bodo naredili različne izvedbe. Predvsem pa bo avtomobil imel opremo za povsem avtomatsko vožnjo brez pomoči voznika, in to je ena glavnih prednosti pred Teslo in hkrati verjetno tudi podlaga njegovih poslovnih načrtov. Ob njegovi predstavitvi je izjavil: »Pri prodaji avtomobilov bomo uporabljali podobno censko politiko, kot jo imamo danes pri mobilnih telefonih in televizorjih. Pričakujem, da bodo uporabniki nekega dne dobili naše avtomobile brezplačno.«

Čeprav tega ni izrecno rekel, so vsi razumeli, da bodo uporabniki brezplačnih avtomobilov pač morali plačevati za informacije in športne prenose, filme in druge televizijske oddaje, ki jih bo na zaslone njihovih avtomobilov pošiljala LeTV. Kot je v zvezi s tem zapisal Forbesov analitik, LeTV zaradi ostre konkurence pri prodaji televizorjev in pametnih telefonov dosega le okoli 4,5-odstotno maržo, vendar to nadomesti z dobički iz prodaje vsebin. Očitno namerava enako narediti tudi z avtomobili.

Kot napovedujejo izvedenci, bodo tehnologije za samovozeče avtomobile do leta 2020 dovolj izpopolnjene, da se bodo lahko vključili v promet. Takrat bodo imeli vozniki na dolgih vožnjah dovolj časa za spremljanje informativnih in razvedrilnih programov na zaslonih, ki bodo itak nujna oprema teh avtomobilov. Skeptiki ne verjamejo, da bo razvoj tako hiter, saj je danes po podatkih analitske družbe IHS le 8,5 odstotka vseh ameriških vozil povezanih on-line, da iz brezžičnega spleta prejemajo zemljepisne in druge podatke. Po njihovi oceni se bo do leta 2025 delež omreženih avtomobilov v ZDA povečal na 45 odstotkov, na Kitajskem pa na 38. Toda omreževanje avtomobilov bo gotovo precej hitrejše, če bodo na trgu samovozeči modeli po dostopnih cenah. Družba Faraday Future je napovedala, da bo prve električne avtomobile poslala na trg prihodnje leto, vendar ne bodo samovozeči.

Dobrodošli v Las Vegasu!

Gotovo je to zahteven cilj, saj so gradbišče odprli šele 30. aprila s slovesnostjo, na kateri je nevadski guverner Brian Sandoval svoj nagovor začel s pozdravom: »Dobrodošel Faraday, dobrodošel doma!« To je bila le potrditev velike želje vodstva te ameriške zvezne države, da bi kitajski investitorji novo avtomobilsko tovarno postavili na njihovih tleh. Stvar ni bila tako preprosta, saj so Faradayu zemljišča ponujali tudi v Kaliforniji, Georgii in Louisiani. Seveda pri povabilih ni šlo le za besede, ampak je Nevada za gradnjo milijardo dolarjev (okrog 900 milijonov evrov) vredne tovarne odobrila 215,9 milijona dolarjev (193,5 milijonov evrov) davčnih olajšav.

Nova tovarna bo prinesla 4.500 delovnih mest, kar bo za Severni Las Vegas velika sreča. Mesto z 250 tisoč prebivalci se sicer stika s središčem igralništva Las Vegas, vendar ima samostojno upravo in tudi blagajno, ki je že vrsto let povsem prazna, tako da so se lani le za las izognil bankrotu. Razpise za nove delavce so že objavili.

»Tovarna Faraday Future utrjuje Nevado kot kraj, kjer nastaja prihodnost transporta,« se je navduševal direktor načrtovanja v tej zvezni državi Steve Hill. V mislih je imel dejstvo, da Tesla Motors v tej državi pri mestu Reno že gradi največjo tovarno litijevih baterij na svetu. Seveda so tudi Teslo privabili z davčnim darilom: dobil bo kar milijardo dolarjev in četrt (dobrih 1,1 milijarde evrov) davčnih olajšav, ker je tudi vrednost njegove naložbe večja: tri milijarde dolarjev (2,7 milijarde evrov).

FF-GroundBreaking-01.1464880797.jpg.n.960px.jpg
Svet se postavlja na glavo, zdaj se Američani veselijo delovnih mest, ki jih odpirajo Kitajci. Guverner ameriške zvezne države Nevada Brian Sandoval (drugi z desne) je Faraday Future na gradbišču v Severnem Las Vegasu pozdravil z besedami »Dobrodošel doma!« in skupaj z njegovimi menedžerji začel kopati gradbeno jamo v puščavski pesek. Foto: Bizuayehu Tesfaye/AP

Pomisleki o Juetingovem finančnem zdravju

Toda navdušenje ob začetku gradnje kali zaskrbljenost nad finančnim zdravjem Džjaja Juetinga kot ključnega naložbenika. Njegova družba LeTV namreč kotira na borzi v Šenzenu, vendar so trgovanje z njenimi delnicami ustavili že decembra lani in ga še vedno niso obnovili, čeprav so to že večkrat napovedali. Kot je poročal Business Insider, je ustavitev trgovanja zahtevala uprava družbe zaradi pogajanj s solastniki povezane družbe Le Vision Pictures, v kateri želi Džja Jueting pridobiti stoodstotni delež, sedanje delničarje pa bi izplačal: približno dve tretjini z zamenjavo za delnice krovne družbe, preostalo pa z gotovinskim plačilom v vrednosti okrog 450 evrov. Gre za njegovo širšo poslovno strategijo, o kateri je Džja Reutersovemu novinarju aprila povedal, da namerava s prihodki filmov in televizijskih programov pridobiti sredstva za financiranje razvoja svojih električnih osebnih avtomobilov.

Zastavljeno premoženje

Ustavitev trgovanja z delnicami LeTV je pritegnila pozornost Dana Schwartza, zakladnika zvezne države Nevada, posebej še, ker so ob tem prišli na dan podatki, da je Džja že več kot 70 odstotkov delnic družbe LeTV zastavil. Naglo širitev dejavnosti v minulih letih je namreč financiral z najemanjem osebnih posojil, za katera je zastavil delnice svojih podjetij, ki jim je nato posojal izposojeni denar. Tako je Schwartz med spomladanskim potovanjem na Kitajsko, na katero se je sicer odpravil zaradi drugih nalog, zaprosil tudi za pogovor z direktorji Juetingove družbe LeTV, vendar so mu dali košarico. Zadovoljiti se je moral z izjavo, da Džja pri Faraday Future sodeluje z osebnimi sredstvi in da ni nobene finančne povezave med družbama LeTV ter Faraday Future. Je pa družba Faraday Future pred začetkom gradnje položila 75 milijonov dolarjev (okrog 67 milijonov evrov) varščine kot zagotovilo, da se bo držala dogovora, na podlagi katerega mu je Nevada priznala davčne olajšave.

ZADNJA NOVICA

Medtem je Faraday Future pridobil še eno lokacijo, in sicer na območju mesta Valeyo v Kaliforniji. Mestna uprava je ta torek dala soglasje, da uredi tovarno in spremljajoče prostore na območju opuščene ladjedelnice na otoku Mare. V tovarni bodo sestavljali avtomobile, poleg nje pa še prodajni center z avtodromom, na katerem bodo kupci lahko preizkušali njihova vozila. Kot so objavili v sporočilu, bo podjetje mestu plačalo 200 tisoč dolarjev pristojbine in stroške za pripravo pogodbe, niso pa objavili, kakšne spodbude bodo dobili za odpiranje novih delovnih mest.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Dražbe
Dražbe Občina Piran pripravlja dražbo nepremičnin

Lepa priložnost za zanimivo in varno naložbo

FINANCE
Avto
Izjemen kitajski prvenec, ki je zrasel iz ugašajočega Faraday Future
Avto
AvtoMiloš Milač Izjemen kitajski prvenec, ki je zrasel iz ugašajočega Faraday Future

Byton je oblikovno razmeroma klasičen, v kabini pa futurističen električni avto, ki bo že prihodnje leto zapeljal med kupce s ceno od 40 tisoč evrov

FINANCE
Okolje & energija
Globalna iniciativa: z jedrsko energijo zoper podnebne spremembe
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Globalna iniciativa: z jedrsko energijo zoper podnebne spremembe

Kanada, Japonska in ZDA so ustanovile mednarodno partnerstvo za promocijo jedrske energije (NICE Future) kot rešitve za omejevanje podnebnih sprememb.

FINANCE
Avto
Kam nas bo pripeljala elektrika
FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

PA
Novice
Na 35. Finančno konferenco prihaja Paul Mason!
Finance Akademija
NovicePoslovna akademija Na 35. Finančno konferenco prihaja Paul Mason!

Novinar, avtor in filmski ustvarjalec bo glavni govorec majskega dogodka.

FINANCE
Slovenija
Tesla z manjšo izgubo od pričakovanj
FINANCE
Avto
Sanjski izzivi ali nočne more – kaj se dogaja s Teslo
Avto
AvtoAlbina Kenda Sanjski izzivi ali nočne more – kaj se dogaja s Teslo 3

Nad ameriško družbo za proizvodnjo električnih avtomobilov Tesla pod vodstvom Elona Muska se v zadnjem času zgrinjajo oblaki – nesreča s smrtnim izidom vozila tesla X, vpoklic vozil tesla S ter zamude pri proizvodnji modela 3, ki naj bi Teslo iz izgubarskega prelevil v dobičkonosno podjetje

FINANCE
Avto
Za BMW najuspešnejše leto v zgodovini