Da se Francozi radi naredijo "francoza", izjaha iz 18. stoletja. Zdi pa se, da se jih opis drži še danes. Takrat se je organist in čembalist Louis Marchand spretno izognil glasbenemu dvoboju z, v tistih časih še nepriznanim, Johannom Sebastianom Bachom tako, da jo je preprosto popihal oziroma "odšel po francosko", kot so označili njegov odhod.
Na kakšen teren je zapeljal talisman, kakšna je zapuščina njegovih predhodnikov
Iz prve vožnje danes že pozabljenega renaulta latituda
Renaultu odhod po francosko ni nič tuj, ali zaradi porekla znamke ali česa drugega, bi se dalo debatirati. Jasno pa je, da je bil Renault v preteklosti pošteno prisoten v razredu velikih, ne bom zapisal limuzin, avtomobilov. Pogosto se je bolj ali manj uspešno poigraval z novimi rešitvami (renault 25 in safrane), oblinami oziroma robovi (vel satis, avantime), varnostjo (laguna II) in tehniko oziroma njeno vzdržljivostjo (ponovno laguna II).
Rad je igral tudi poker, stavil na slepo in takrat izgubil (latitude), se naredil francoza in se potihem umaknil s trga, a se vselej znova pobral in se pokončno odpeljal naprej (novi talisman). Glede na zgodovino velikih Renaultov lahko od novega talismana pričakujem veliko kreativnosti in drugačnosti, vsekakor ne povprečnega, obenem pa tudi ne popolnega izdelka. Lahko pričakujem uspeh? Nikakor ne, obenem pa ga tudi ne morem takoj odpisati. Renault je dokazal, da se zna učiti na napakah. To dokazujejo, če ne drugo, bilance francoske družbe.
Talisman je začel dobro, že ob prihodu se je kar nekajkrat naredil francoza in dokazal, da je pravi Francoz, kar sploh ni tako slabo, kot se morda sliši. Za oblikovno (ne)inovativnost je poskrbel prvi mož oblikovanja Laurens van den Acker, ki nam je leta 2007 zatrjeval, da morajo prednje gnane mazde pustiti takšen vtis kot zadaj gnani BMW, a je obenem zatrdil, da se pri oblikovanju šestice ni oziral po nobenem tekmecu.
Talisman je sicer daleč od kakšne kopije, tudi avtomobilskega dolgočasja ali, bog ne daj, skromnosti. A od znamke, ki je ustvarila vel satisa in avantima ter celo večnost vztrajala pri petvratnih avtih, je klasična limuzina pač precej nerazburljiv način vrnitve na trg.
Razlog je jasen, evropski in tudi drugi kupci v tem razredu imajo radi limuzine in karavane, vse bolj pa tudi športne terence - zato se vrača avanturistični latitude - koleos. Zato je talisman, ki je julija lani spektakularno pripeljal na svet, limuzina, a nikakor ne povsem običajna.
Intervju s Franom Šušnjaro, 33-letnim Hrvatom, ki Renault vrača v poslovni razred
Talisman v samozavestnem slogu nosi podpis znamke - led luči zavihane globoko v prednji odbijač, na zadku pa v slogu audija S4 iz 90. let polnijo skoraj celotno njegovo širino. Talismanu ob tem ne manjka kroma, visokih in napihnjenih bokov, karoserijskih centimetrov (dolg je 4,85 do 4,865 metra, širok 1,87 metra) in prostora v kabini kjer v stilu predhodnikov, razen lagune, razvaja tudi s širokimi in udobnimi sedeži ter veliko prostora za kolena zadajsedečih. Tudi prtljažnik s 608 litri v limuzini in 572 v karavanskem grandtourju ni skromen.
Poročilo po prvi vožnji s talismanom
Nekdanjo inovativnost in kreativnost velikih renaultov pa talisman vseeno obuja, denimo z multimedijskim sistemom R-link 2 in pokončnim sedem ali 8,7 palčnim zaslonom, štirikolesnim krmiljenjem 4Control, ki omogoči da se pri manjših hitrostih, do 60 oziroma 80 kilometrov na uro (program sport), zadnja kolesa do kota 3,5 stopinje obračajo v drugi smeri kot prednja, kar zmanjšuje obračalni krog in omogoča bolj lahkotno vodenje. Pri višjih hitrostih pa se kolesa do kota 1,9 stopinje obračajo v isto smer kot prednja in s tem izboljšajo stabilnost v zavojih. Kreativen in tudi delno inovativen je sistem multisense, ki spreminja nastavitve podvozja, volana in menjalnika, premike oznanja z različnimi barvnimi odtenki in obenem riše grafe na velikem zaslonu.
Pogumen pa je pri zelo majhnih motorjih, čeprav se pri razkazovanju mišic vseeno rad naredi francoza. Za oznakami DCi130, DCi160, TCE150 in TCE200 vselej stojijo enako veliki, 1,6 litrski štirivaljniki, dizelski ali bencinski. Za oznako DCi110 pa le 1,5 litrski dobro znani stroj iz drugih renaultov. Z dokaj lahkim talismanom (tehta med 1,38 in 1,52 tone) imajo motorji sicer lažje delo kot z espacom, a odločnosti volkswagnovega TDI ali fordovega TDCi ne premore niti biturbo dizel v talismanu DCi160.
So pa vsi stroji vzorno varčni, najmanjši uradno spije le 3,6 litra, zelo tihi in prožni te prijetni sopotniki, kar je v udobni limuzini morda še bolj pomembno.
Francoza pa se je ta francoz naredil tudi pri prihodu na slovenski trg pretekli petek. Medtem ko smo po prvi predstavitvi in razkritju nemških, sicer uradnih oziroma neznižanih, cen med 28 in 40 tisoč evrov, dvomili v njegov uspeh in grajali pretirano samozavest, se je na poti do Ljubljane politika močno spremenila, paket za kupca pa obogatil.
Osnovni, nikakor ne skromni, talisman DCI110 life namenjen voznim racionalnim voznikom stane približno toliko kot osnovni bencinski športni terenci razreda nižje ali malo bolje opremljena golf ali megane - okroglih 20 tisoč evrov.
Za karavanskega grandtoura je doplačilo 1.200 evrov, za samodejni dvosklopni menjalnik le 1.500 evrov oziroma skoraj pol manj kot je v navadi pri tekmecih.
Bolj odločen DCi130 business s sistemom multisense, zaslonom na dotik, navigacijo, kamero in spletno povezavo stane 23.500 evrov oziroma tri do štiri tisočake manj kot volkswagen passat in škoda superb. Za razkošen DCI160 EDC initiale paris pa boste odšteli 35 tisočakov. Vsak kupec pa dobi še brezplačno petletno jamstvo, servisiranje in zavarovanje, kar je res dobra ponudba za ponujeno količino pločevine, prostora, opreme in tehnike.
Foto: Miloš Milač