Tehnološki velikani, bliskovit razvoj elektronike in senzorike močno spreminjajo avtomobilski svet. Limuzine višjega razreda postajajo računalniki na kolesih, elektronika z informacijami, ki jih dobiva od različnih sistemov, prevzema nadzor nad vožnjo in tako izključuje najnevarnejši - človeški dejavnik.
Ko kamere in radarji prevzamejo povelje
Kako dobro delujejo različni asistenčni sistemi v novem razredu E pod skupno oznako intelligent drive, ki podatke črpajo iz 3D-kamere, petih radarjev in ultrazvoka, smo preizkusili na vse prej kot običajni predstavitvi v Lizboni. Namesto dolgih govorov in kratkih voženj - malo besed in veliko akcije. Poleg flote novih mercedesov E so organizatorji na parkirišču dirkališča Estoril postavili strokovnjake, ki so nas ob pomoči črt, prilepljenih na asfalt okoli novega E, poučili o 40- do 250-metrskem dosegu kamer in radarjev, pred in za vozilom pod kotom od 20 do 140 stopinj, ter nas takoj za tem posadili za volan.
S parkirišča v gnečo glavnega mesta Portugalske. Nad hitrostjo 30 kilometrov na uro je sistem drive pilot (vklopili smo ga z dvojnim potegom leve obvolanske ročice) prevzel nadzor nad vozilom in prometom. Dizelski E 350d s samodejnim menjalnikom je pospeševal in zaviral, avto usmerjal znotraj voznih črt in ob hitrejšem zaviranju vozila pred seboj na nevarnost opozoril z zvočnim signalom, z izpisom »pozor, pešec« pa je pokazal na domačina, ki je ob cesti čakal pred prehodom. Približno vsake pol minute smo morali prijeti volan, sicer bi se sistem izklopil in upravljanje prepustil nam. Če se tudi po nekaj opozorilih ne bi odzvali, bi avto zaviral do ustavitve - tega v prometu nismo preizkusili.
Avto, ki sam menja pasove
»Drive pilot deluje do 60 sekund, odvisno od razmer na cesti, ne bo pa vam pomagal pri uvozu in izvozu,« nas je poučil Mercedes-Benzov inženir Andreas Wedel, medtem ko smo zapeljali na avtocesto. Tempomat smo nastavili na 120 in E je spet prevzel vajeti, pospeševal in zaviral je mehko, v gneči se je popolnoma ustavil in tudi sam speljal (če nismo stali dlje od 30 sekund); to zmore vse do hitrosti 210 kilometrov na uro. Pri menjavi pasov smo vklopili utripalke, E pa je s prej omenjenimi sistemi preveril razmere za vozilom, in če je bila prosta pot, sam zavil na sosednji pas in nadaljeval vožnjo.
Parkiranje s telefonom je kar zamudno
Video: kako smo s telefonom parkirali razred E
S ceste smo se vrnili na poligon pred garažo, na prikaz sistema remote parking pilot, kjer je glavno vlogo odigral iphone šeste generacije. Vklop aplikacije na telefonu je zagnal motor limuzine, vrtenje s krožnimi gibi po zaslonu pa je začelo pomikati avto iz garaže do končne lokacije. Stopimo mu za zadek in senzorji takoj zaznajo oviro ter ustavijo proces. Preizkus ponovimo še na parkirišču, E z enakimi gibi zapeljemo s parkirnega mesta bočno na cesto in ga nato parkiramo še v stranski parkirni prostor. Zanimiva, a razmeroma zamudna izkušnja, ki bo za zdaj prišla prav le na pretesnih parkirnih mestih. V prihodnosti pa bo sistem morda nadgrajen v popolnoma samodejno parkiranje brez nadzora voznika.
Reševal bo nevarne situacije v križiščih
Mecedes E je ta hip edini avto na svetu, ki zna s sistemom za zaviranje s funkcijo nadzora prometa v križišču poskrbeti za ugoden razplet nevarnih situacij v prometu.
Poln plin do sto kilometrov na uro po ciljni ravnini dirkališča Estoril. Inštruktor mi naroči, naj ne popuščam in nikakor ne zaviram, dokler ... Izza betonske ograje boksov se nenadoma pripelje improviziran mercedes A, prekrit s plastično ponjavo. Tresoč še naprej pritiskam na plin, nakar me predramijo utripanje luči, glasen opozorilnik in silovito zaviranje, ki se konča srečno. Kamere in radarji so zaznali malega A, ki je pripeljal s stranske ulice (križišča), izračunali so njegovo in našo hitrost ter se odločili, kako ukrepati.
Prepozna zastoje in se odzove
Drugi poskus. S ciljne črte spet startam s polnim plinom, vozeča ovira se tokrat pojavi prej, zdi se, da bom trčil, E pa zavre le toliko, da se improvizirani avto odpelje mimo, in hip zatem popusti zavore - izjemno! Na poti nazaj se mi približuje drug mercedes-benz, z leve rahlo zapelje na moj pas, E pa hitro in silovito zavira, zavrti volan v desno in v naslednjem trenutku že nadaljuje vožnjo, kot da se ni nič zgodilo. Zdi se, da s takšnim avtom skoraj ne morete povzročiti prometne nesreče.
Še zadnji, morda najbolj adrenalinski preizkus, znova s polnim plinom in brez popuščanja po sredini ciljne ravnine dirkališča, tokrat vozi le inštruktor. Daleč pred njim trije mercedes-benzi, stojijo vsak na svojem pasu, simulirajo nenaden zastoj na avtocesti in grozijo z nevarnostjo naleta. Ko se jim s polno hitrostjo približujemo, elektronika v določenem trenutku na podlagi informacij kamer in radarjev izračuna, da je obvoz nemogoč in da lahko pride do trka. Takrat močno zategne varnostne pasove, prednja sedeža spusti nazaj in proti tlom, da ublaži poškodbe potnikov, sočasno pa na polno vklopi zavore. Ustavimo se nekaj metrov pred parkiranim mercedesom in med drugima dvema, inštruktor pa še vedno tišči plin ...
Prelivanje svetlobe 84 LED-sijalk v uradnem videu
Adrenalinsko popoldne končamo z umirjeno vožnjo proti hotelu, soncu pa pomahamo v slovo z vključenimi matričnimi žarometi multibeam LED, vrednimi 2.664 evrov. Ti sicer niso Mercedes-Benzova inovacija, a so v E-razredu dosegli trenutni vrhunec s kar 84 LED-sijalkami dolgega snopa, ki se samodejno temnijo in prižigajo, ko jih usmerite v nasproti vozeči avto.
Veliko število sijalk poskrbi za učinek mehkega prelivanja, bolj očitnega kot pri Audijevih ali bolj preprostih Oplovih matričnih žarometih.
V večernih urah se prebudi tudi notranjost, z vrtljivim gumbom brskamo po meniju 12,3-palčnega zaslona in se sprehajamo med kar 64 odtenki, ki barvajo kabino. Zaslon je posebno poglavje, pravzaprav sta v E kar dva povezana 12,3-palčna, levi razkriva digitalni jezik merilnikov, desni pa sprehod skozi menije, različne nastavitve ... Za vse tradicionaliste: v E bo serijska analogna armaturna plošča, za digitalno z velikim dodatnim zaslonom v paketu comand online pa bo treba doplačati 3.211 evrov.
Drsnik na volanu, stiska na zadnji klopi
Poigramo se še z drsnikom na obeh straneh volana, ploščica, prek katere drsimo z blazinicami prstov in se tako pomikamo med meniji - deluje ravno prav občutljivo in preprosto, precej bolje kot avtomobilske »miške«. Pretikamo med nastavitvami zračnega podvozja (air body control za 2.596 evrov), ki z razponom programov med comfort + in sport + resnično ponudi delovanje od neslišnega in mehkega prestrezanja napak ceste do natančnega in čvrstega blaženja v športni nastavitvi, ki ga je E v različici 400 4Matic dokazal tudi med nekaj krogi na dirkališču.
Devetstopenjska samodejna avtomatika ob tem deluje neopazno in brezhibno, preprosto pozabiš nanjo. V kabini gre večja zamera le zadnji klopi, ki je kljub razkošni 2,94-metrski medosni razdalji preveč skopo odmerjena - 1,86 metra dolg možak se bo s koleni vseskozi dotikal hrbtišča prednjega sedeža.
Odličen vstopni dizel, a ko poskusiš
bencinarja ...
Motorji so posebno področje. Poudarjamo nov dvolitrski turbodizel v E 220d, ki bo zaradi razmerja cene, zmogljivosti (stane 49.590 evrov) in porabe najzanimivejši za slovenske kupce. Stroj je povsem nov, tokrat je 1,95-litrski, predhodnik je imel 2,15 litra prostornine. Zmore 143 kilovatov (193 konjskih moči), 400 newtonmetrov navora in uradno porabi le 3,9 litra. Predhodnika s 125 kilovati, tudi zaradi do 70 kilogramov manjše mase, užene z lahkoto. Do stotice poskoči v 1,4 sekunde hitreje (v 7,3 sekunde), predvsem pa teče bolj uglajeno in tiho, a vseeno ne neslišno in tako uglajeno kot šestvaljni dizel. V vožnji je odziven in živahen, s porabo od 5,5 do sedem litrov pa zgledno varčno poganja 1,68 tone težko limuzino. Zakaj bo prva izbira, je kar jasno.
Čeprav sem po preizkusu bencinskega E 300 (dvolitrski turbo s 180 kilovati, ki se prikupi pravzaprav z vsem, predvsem pa z lahkotnim vrtenjem v višje vrtljaje) v hipu izstrelil, zakaj bi človek ob takšnem stroju v razredu 50, 60 tisoč evrov sploh posegal po majhnem dizlu. V E se sicer vrtijo še bencinski hibrid 350e iz razreda C, šestvaljni turbodizel 350d s ceno 64 tisočakov, bencinski štirivaljni E 200 s 135 kilovati in ceno dobrih 47 tisočakov, prihajajo šestvaljnik E 400 s 245 in AMG 43 z 295 kilovati.
Foto: Miloš Milač in Mercedes-Benz