Twizy je majhen, 2,34 metra dolg in 1,37 metra širok hibrid med skuterjem in avtomobilom, ki se mu par »vrat« odpira navzgor kot pri superšportnih avtomobilih. Na 1,5 kvadratnega metra med štirimi kolesi je prostora tudi za dva. Po mestnih ulicah se podi ob pomoči 13-kilovatnega elektromotorja, ki je plod slovenskega znanja in zdaj nastaja v šempetrskem podjetju Mahle Letrika.
Zaradi kompaktnih mer ga lahko pustite kjerkoli, le ne čudite se, če vas bo za brisalcem pričakal kak listek s hudomušno vsebino. Da boste s futurističnim twizyjem v središču pozornosti pa je hitro jasno.
Za unikatnim električnim avtomobilčkom se namreč ozira staro in mlado, z njim se obvezno slikajo najstniki, twizy mimogrede prevzame tako otroke kot njihove starše in z njim se želijo pobliže spoznati tako poslovneži kot do potankosti urejene dame. Mali francoski igrački premoč v opaznosti priznajo mladeniči v preurejenih Audijih, BMWjih in Hondah, palec dvignejo tudi tisti v Porschejih in Mercedesih.
Navihani twizy jo zna podkuriti tudi na semaforju. Z mesta do 50 km/h namreč potrebuje le dobrih šest sekund, kar je dovolj, da sproži ovacije. Ni kaj, twizy res poskrbi za dobro voljo, kjerkoli se pojavi, pri tem pa se ob postankih ali pred semaforji obvezno vsuje kopica vprašanj.
Ali gre za avto ali motor?
Ima štiri kolesa, čisto pravi volan, trdno streho, (ogrevano) vetrobransko steklo, brisalec, par nekakšnih vrat in za doplačilo stranske zaščite, ki voznika varujejo pred vremenskimi vplivi.
V »osebni izkaznici« mu piše, da je štirikolo, torej gre za posebno vrsto, unikatno fuzijo motorja in avtomobila. Nima pa denimo radia in klime, ki pa ju tako ali tako ne potrebuje. Nad vrati ponavadi namreč ni stekel, tako da ima zrak prost prehod v kabino.
Ali deluje na bencin ali na elektriko?
Twizy deluje zgolj na elektriko, zato je neslišen in prijazen do okolja. Močan je lahko za pet in največ za 17 konjev, kar je povsem dovolj za vsakdanje mestne opravke, sploh v močnejši različici brez težav lovi prometne tokove. Asinhronski elektromotor je v celoti razvil in ga tudi proizvaja Mahle Letrika iz Šempetra pri Gorici.
Ali ga lahko vozim z izpitom za skuter?
Šibkejšega lahko. Twizy je na voljo v dveh zmogljivostnih različicah, saj elektromotor zmore štiri (twizy 45) oziroma 13 kilovatov (twizy 80), kar je približno enako moči 50- oziroma 125-kubičnega skuterja.
Šibkejši twizy 45 tako lahko vozijo osebe s 15 leti z vozniškim dovoljenjem kategorije AM, največja hitrost pa je 45 kilometrov na uro. Za twizy 80 je potrebno vozniško dovoljenje kategorije B1 (od 16. leta) ali B, največja hitrost pa je 80 kilometrov na uro.
Kakšen je doseg in kje ga lahko polnim?
Doseg je v praksi okoli 80 kilometrov. Nanj vplivajo način vožnje in hitrost, s katero se podite naokoli - pri hitrosti nad 60 kilometrov na uro se baterija kar hitro prazni -, ter upad temperature.
Twizy se sicer polni prek domače 220-voltne vtičnice, priključek ima spravljen v nosu, omogoča pa tudi hitro polnjenje. Povsem prazna baterija se doma napolni čez noč.
Ali je preprost za uporabo?
Na začetku bo treba nekaj privajanja, saj nima menjalnika, zgolj tri tipke za nastavitev položaja in smeri vožnje: D - vožnja, N - nevtralno in R - vzvratno. Od tod naprej sta dovolj le plin in zavora. Ker twizy tehta okoli 450 kilogramov, se ga da premikati tudi na roke.
Ob zagonu se sicer ne zgodi nič, le lučka z napisom GO med merilniki vam pravi, da lahko krenete. Parkirna zavora je ročna ter po obliki in delovanju spominja na tisto pri kakem manjšem traktorju. Če ne boste do konca stisnili pedala zavore, lahko tudi pozabite, da boste ročico premaknili.
Zaradi kratkih previsov je twizy zelo okreten, voznik se v njem počuti kot v gokartu, tudi zaradi zadnjega pogona ga je užitek voziti.
Ali se lahko prevrne in kako je z varnostjo?
Brez skrbi, twizy je dobro uravnotežen, k zanesljivi legi pripomorejo tudi večji razmik med kolesi zadaj ter širše pnevmatike. Kot pri formuli.
Elektromotor poganja zadnji kolesni par, vendar tudi na najbolj spolzkih delih in s polnim »plinom« ni zdrsnil, kaj šele se obrnil ali celo prevrnil. Zaradi svoje velikosti in štirih koles je bolj varen kot skuter, drugi udeleženci v prometu pa ga seveda opazijo in nato pazijo.
Twizy ima tudi varnostno kletko, varnostni pas in v volanu tudi zračno vrečo, na obeh straneh nastavljivi vzvratni ogledali, le na zavore je treba pritisniti prej in bolj odločno kot pri avtu. Zaradi polnega zadka kaže biti dodatno previden pri zavijanju in vzvratni vožnji.
Ali se voziš sam ali je prostor še za koga?
Ob tolikšni pozornosti je težko ostati sam. Zadnji sedež potniške različice ni nikoli prost, tam se z enako vnemo izmenjavajo prijatelji, znanci, občasno tudi neznanci. Tanka, vendar udobna sedeža sta postavljena drug za drugim.
Twizy pozna še tovorno različico s 180-litrskim prtljažnim delom v zadku, kar bi lahko izkoristile dostavne službe ter serviserji in obrtniki, ki ne potrebujejo veliko orodja.
Kako je s prometnimi predpisi?
Da se ne prekorači najvišje hitrosti, skrbi preprost digitalni števec, kjer se poleg hitrosti izpisujeta tudi stanje baterije in preostali doseg.
S twizyjem ne gre voziti po kolesarski stezi, čeprav mu mere to omogočajo, tudi izlet na magistralno, hitro ali celo avtocesto odsvetujemo - najvišja hitrost namreč, kot že omenjeno, znaša okoli 80 kilometrov na uro.
Parkiranje: twizy se lahko stisne v še tako majhno luknjo, ob njem celo smart prve generacije deluje kot velikan.
Komu je namenjen?
Nekateri bi potniškega imeli za drugo ali tretje vozilo, saj se jim zdi preprost in zelo praktičen. Z njim lahko na poti v službo brez težav peljete otroka v vrtec ali šolo, po koncu službe pa skočite po opravkih.
Twizy ima v kabini nekaj prostora za kako nakupovalno vrečko, pri vozniku pa sta še dva pokrita predala, enega se da zakleniti. Uporaben je denimo tudi v turističnih središčih, saj je primeren za raziskovanje okolice.
Kje ga lahko kupim in koliko stane?
Naprodaj je pri Renaultovih trgovcih, zanj pa je moč izkoristiti tudi subvencijo Eko sklada. Redne cene se začnejo pri 6.490 evrih, kolikor stane osnovni twizy 45, za zmogljivejšo različico je treba odšteti 7.990 evrov in še tisočaka več v tovorni različici. Za šibkejši twizy subvencija znaša dva tisoč evrov, za močnejšega pa tri tisoč. Testni tako stane slabih pet tisočakov.
K ceni mora lastnik vsak mesec dodati še med 50 in 72 evri za najem baterije (odvisno od trajanja najema in števila letno prevoženih kilometrov), kjer potem za njeno delovanje in po potrebi zamenjavo skrbijo Renaultovi serviserji. Če upoštevamo najnižjo vrednost (36 mesecev, do 7.500 kilometrov na leto), ki je tudi precej realna opcija, močnejši twizy kupca po treh letih stane 9.790 evrov oziroma 6.790 evrov s subvencijo.
Ali se splača?
Zaradi svoje cene bo najbrž ostal eksotika, saj so električni skuterji cenejši, za podoben denar pa je mogoče kupiti rabljen avto. Ta je bolj uporaben za daljše poti, ima več prostora za potnike in prtljago ter tudi varnosti. Vzmetenje v twizyju je ob tem trdo kot v kakem dirkalniku, zato si bo hrbtenica še kako zapomnila vsako udarno jamo in jašek. Ker se ga ne da zakleniti, je treba stvari večinoma pobirati ven.
Foto: Matej Kačič