Vozniki Volkswagnovih avtomobilov, ki bi radi uveljavljali stvarno napako zaradi prirejenih podatkov o izpustih, imajo po sporočilu ministrstva za gospodarstvo samo še danes čas za prijavo napake na vozilu. To lahko storijo tudi prek obrazca [www.mgrt.gov.si] Medtem ko lastniki vozil čakajo na vpoklic in odpravljanje napak, Zveza potrošnikov Slovenije ne želi špekulirati, kolikšne odškodnine lahko pričakujejo oškodovani kupci vozil.
Ministrstvo za gospodarstvo je slovenske lastnike vozil volkswagen, na katerih je bilo ugotovljeno neskladje med dejanskimi in uradno navedenimi izpusti, opozorilo, da se danes izteka dvomesečni rok, do katerega imajo možnost prodajalca vozila obvestiti o ugotovljenih neskladjih. S pravočasnim obvestilom si lastnik zagotovi spoštovanje pravic potrošnikov. Rok je za večino kupcev namreč začel teči 16. oktobra, ko je Porsche Slovenija poslal obvestila svojim kupcem.
Breme je na prometni agenciji
Gospodarsko ministrstvo še vedno ne ve, kakšna je »narava neskladnosti in potrebni posegi za njihovo odpravo«, s temi podatki se bo ukvarjala Javna agencija RS za varnost prometa.
Kaj sporočiti prodajalcu?
Če ste lastnik spornega vozila in če od nakupa (novega) vozila še nista minili dve leti, morate prodajalcu nujno sporočiti: podatke o kupcu, podatke o vozilu, opis napake in zahtevek, ki ga želite kot potrošnik uveljavljati. Ta se lahko določi tudi naknadno, ko bodo znani uradni podatki o naravi neskladnosti, pri čemer je treba upoštevati sorazmernost zahtevka glede na potreben obseg popravil.
Do kdaj poslati obvestilo?
Šteje se, da je obvestilo poslano pravočasno, če ga je prodajalec prejel pred potekom roka ali če je bilo pred potekom roka poslano po priporočeni pošti.
Do kdaj je čas za morebitne tožbe?
Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) pojasnjuje, da se omenjeno obvestilo ministrstva nanaša na dejstvo, da je treba stvarno napako uveljaviti največ dva meseca od dneva, ko je bila napaka odkrita. Svoje pravice pa mora potrošnik nato uveljaviti v dveh letih od dneva, ko je prodajalcu poslal obvestilo o napaki. ZPS priporoča, da obvestilo pošljete s priporočeno pošto. »To pomeni, da mora potrošnik pred potekom dveh let vložiti tožbo, če se jima s prodajalcem ne bo uspelo dogovoriti za sporazumno rešitev stvarne napake,« pravijo na ZPS.
Kaj je z odškodnino?
Čeprav so kupcem spornih vozil v ZDA že ponudili tisoč dolarjev (918 evrov) odškodnine, v ZPS ne želijo špekulirati, kolikšna bo ponujena odškodnina pri nas. »Več bo znanega, ko bo opravljen vpoklic, saj bi se lahko zgodilo, da avtomobil ne bi imel enakih zmogljivosti ali porabe goriva kot pred vpoklicem. V odškodnino lahko sodijo tudi zahtevki, povezani s samim vpoklicem (nadomestni avtomobil), predvsem pa morebitna znižana vrednost vozila na trgu rabljenih avtomobilov,« pravijo na ZPS.
Komu odpravijo napako in kaj dobim z uveljavljanjem stvarne napake?
Do popravila in odprave napake so upravičeni vsi lastniki prizadetih vozil. S pozivom za uveljavljanje stvarne napake pa potrošnik izkoristi vsa pravna sredstva, ki so mu na voljo za uveljavljanje svojih pravic. Iz naslova stvarne napake namreč lahko zahteva tudi povrnitev kupnine ali zamenjavo avtomobila za takšnega, kakršnega je proizvajalec oglaševal, še pravijo na ZPS.
Kako naprej, kaj še svetuje ZPS?
Kakšne postopke bo peljal, je odvisno od tega, za kaj se bo odločil potrošnik. Vsekakor na ZPS predlagajo, da lastniki vozil počakajo na vpoklic in potem ocenijo, ali in kakšen spor bodo sprožili proti Volkswagnu.
Kako »tečni« so lastniki VW?
Kot so nam pojasnili na ZPS, se je na njihovo spletno stran po zaščito pravic potrošnikov v tem primeru zateklo 711 kupcev volkswagnov, vsega skupaj pa jih ni več kot tisoč.
Da afera Dieselgate Slovencev ne gane preveč, kažejo številke, slovenski distributer Volkswagna Porsche Slovenija je novembra na letni ravni povečal prodajo avtomobilov znamke Volkswagen za 14,4 odstotka, celoten avtomobilski trg pa je medtem zrasel za 21 odstotkov. Znamke Škoda, Seat in Audi so rasle še hitreje za 30, 45 oziroma 26,6 odstotka. Gre za rast števila novih registracij avtomobilov, ki kupce najdejo v Sloveniji in tudi v drugih državah EU. Zato iz teh številk ni mogoče izluščiti ali je prodaja omenjenih znamk slovenskim kupcem dejansko zrasla.
Drugače pa je v Evropi, kjer je prodaja skupine VW oktobra zdrsnila za 0,8 odstotka, tržni delež nemškega velikana pa se je zmanjšal s 26,1 na 25,2 odstotka, medtem ko se je celotni trg povečal za 2,7 odstotka. V Angliji, drugi največji evropski trg, je novembra prodaja volkswagnov padla za 20 odstotkov, medtem ko se je trg povečal za 3,8 odstotka.
Prodaja Volkswagna v ZDA je oktobra, prvi poln mesec po izbruhu škandala celo poskočila za 6,8 odstotka, v tem mesecu je Volkswagen vse lastnike prizadetih vozil obdaril s kuponom v vrednosti tisoč dolarjev. Novembra pa je je sledil strn, 25- odstotni padec prodaje te znamke v ZDA.