Priljubljena razbijalca mitov na Discovery channelu sta v osmih letih ugriznila v skoraj 800 mitov, med drugim sta ovrgla tudi nekatere iz sveta avtomobilizma. Samodejnih menjalnikov se kljub nekaterim predsodkom voznikov, ki temeljijo na raznih mitih, še nista lotila.
Tako smo se v čevlje "Mythbusterjev" obuli novinarji in s pomočjo šestih aktualnih Peugeotovih modelov kilometer za kilometrom ovrgli štiri najpogostejše mite, ki spremljajo samodejne menjalnike. Naše zadnjice smo posadili v vozila iz vseh razredov, ter preizkusili različne motorne kombinacije.
Za orodje so tokratnim razbijalcem mitom namreč služili pomlajeni 208 1.2 PureTech 110, francoski "golf" 308 z enakim, a močnejšim 130-konjskim motorjem ter trije modeli z 1,6 BlueHdi 120 dizelskim motorjem: družinska različica 308 SW, samosvoje oblikovan križanec 3008 in enoprostorski 5008. Z vrha ponudbe smo vzeli pustolovsko-poslovni 508 RXH z dvolitrskim dizlom in 180 konji, poskus pa začinili s športnim modelom 308GT. Kot testni poligon je 12 "mythbusterjem" sicer služilo okoli 400 kilometrov premišljene poti po jugovzhodnem delu Slovenije, kjer ni manjkalo klancev, spustov, ravnin in zavitih cest.
- Najmanj priljubljen zaradi daljše reakcije prestavljanja, vendar hkrati najcenejši in razmeroma lahek, je robotizirani ročni menjalnik z enojno sklopko (Peugeot ga umika iz ponudbe).
-Najnovejša, vendar kompleksna tehnologija zaznamuje samodejni menjalnik z dvojno sklopko, ena izmed odlik je hitrost prestavljanja.
-Zanesljiv ter s konstantnimi obrati motorja dobro prilagojen za teren je brezstopenjski menjalnik (CVT), katerega delovanje spominja na tistega v skuterju.
-Najbolj preizkušen med vsemi (začetki segajo v leto 1940) je klasični avtomatski menjalnik s hidravličnim pretvornikom navora. Prestavlja gladko in brez spuščanja pedala za plin, prav tak tretje generacije (oznaka EAT6) se vgrajuje v aktualne Peugeotove modele, nastal pa je v sodelovanju z japonskim podjetjem Aisin.)
V Evropi ima klasični samodejni menjalnik z eno sklopko nameščenih več kot polovica vozil, preostali delež si delijo dvosklopčni, CVT in robotizirani menjalniki.
Štirje najpogostejši miti o samodejnih menjalnikih, ki ne držijo
1. Avtomatski menjalnik je na voljo samo pri dražjih vozilih v višjih segmentih.
Med sprva šestimi Peugeotovimi modeli nam je v oči najhitreje padel najmanjši: 208 v sivi mat barvi z zelenimi poudarki. Kaj takšen avto počne na dnevih avtomatike, bi se vprašal kak nejeverni Tomaž, zgovoren odgovor pa dobil ob pogledu med sedeže. Tam je za doplačilo 1.283 evrov (1.2 Puretech 81kW Allure) namreč ročica menjalnika, ki nima številk 1-6 temveč sledi shemi PRND, hkrati pa ponuja še tipki S za športni in * za zimski način delovanja. Avtomatika, kajpak.
Peugeot ima trenutno na voljo avtomatski menjalnik v domala vseh segmentih vozil, tako pri 208 (B2), 2008 (B2 SUV), 308 (M1), 3008 (M1 SUV), 5008 (M1 MPV), kot seveda pri 508 (M2). Ali povedano drugače, avtomatski menjalnik v Peugeotu si je moč omisliti tudi v najbolj prodajanem razredu v Sloveniji za ceno 13.845 evrov. Avtomatika je za 15.394 evrov (+1.373 evrov) pri Peugeotu na voljo tudi med priljubljenimi kompaktnimi križanci v modelu 2008, vsega 632 evrov pa znaša doplačilo v modelu 308 (17.864 evrov za 1.6 BlueHdi 120 Style z navigacijo).
Vožnja je bila enostavna in sproščena, med spuščanjem smo uporabili ročni način, zaviranje z motorjem pa je razbremenilo zavore. Ob Kolpi smo se vozili varčno, ves čas v skorajda idealnih motornih vrtljajih ter med srečevanji in upočasnjeni vožnji na ozki cesti z obema rokama varno na volanu. Super enostavno.
2. Vozilo z avtomatskim menjalnikom porabi več goriva
Primerjalna tabela za posamezna Peugeotova vozila pokaže, da to ni povsem res. Razlike v porabi so minimalne in se pri različnih modelilh gibljejo med 0,2 in 0,4 litra na sto prevoženih kilometrov, pri nekaterih razlike ni (508 in 5008 z 1.6 BlueHDI 120 motorjem), model 308 z 1.6 BlueHDI 120 motorjem pa spije celo deciliter manj na sto kilometrov. Ta na sto kilometrov po tovarniških podatkih porabi 3,6 litra nafte, bencinska 308 pa 4,9 litra bencina, kar je še vedno zelo ugoden podatek.
K temu pripomore tudi napredek, ki ga s seboj prinaša tretja generacija avtomatskega menjalnika EAT6. Med njene glavne odlike glede na predhodnika lahko štejemo:
1. Hitrejše prestavljanje (40% hitreje - Quick Shift technology) in novi računalnik za prestavljanje.
2. Boljši odziv menjalnika, s kompaktnim toroidnim konverterjem in izboljšanim filtriranjem olja za prestavljanje pri nižjih obratih.
3. Nižja poraba goriva, Stop&Start (zmanjšano notranje trenje za 50 odstotkov - izboljšana sklopka, optimizirana in zmanjšana oljna črpalka, na novo zasnovan hidravlični distributor olja).
3. Vzdrževanje je dražje
Ne, vzdrževanje samodejnega menjalnika ni dražje. Vse pove knjižica za vzdrževanje vozil Peugeot, kjer pri ročnem in avtomatskem menjalniku ni razlik. Oba menjalnika namreč ne potrebujeta nobenega vzdrževanja (menjave olja), presledki med kontrolnimi pregledi pa so enaki za oba tipa. V zavesti ljudi je namreč še vedno zasidrano mnenje, da avtomatski menjalnik potrebuje pogosto in drago vzdrževanje, vendar temu ni tako.
Tisti bolj pedantni uporabniki bodo pri 120 ali 150 tisoč kilometrih morebiti zamenjali olje, a takšne potrebe po mnenju proizvajalca ni. Samodejni menjalniki so tudi manj obremenjeni, saj je manj vožnje pod visokimi vrtljaji, tudi do vozniških napak (izbira napačne prestave) ne prihaja.
Podatek o (ne)vzdrževanju samodejnega menjalnika je za marsikoga presenetljiv. Njegova zgradba je namreč veliko bolj kompleksna, kot pri ročnem menjalniku. O tem se lahko prepričamo že na pogled, ko imamo oba menjalnika pred seboj, v primeru da bi oba razstavili na prafaktorje in primerjali zgradbo ter število delov pa bi dobili še bolj jasno predstavo. Tudi zaradi kompleksnejše zgradbe so avtomatski menjalniki dražji od ročnih, a pri Peugeotu skušajo tehnologijo uporabnikom približati za precej zmerno doplačilo.
4. Avtomatski menjalnik je dolgočasen
Mnogi ljudje avtomatskim menjalnikom očitajo, da je vožnja z njimi dolgočasna in nerazburljiva, ker leva noga in desna roka nimata dela. Tudi to ni čisto res. Današnji samodejni menjalniki, kot je EAT6, so resda najpogosteje v načinu D (drive), ko računalnik sam določa, kdaj bo menjalnik prestavil in pri kakšnih vrtljajih, vendar hkrati ponujajo še možnost ročnega pretikanja.
Voznik lahko samodejnemu menjalniku ukazuje bodisi s prestavno ročico bodisi z obvolanskimi ročicami (teh nimajo vsi modeli, pri Peugeotu jih imata denimo 508 in 308GT), pri čemer pomik + prestavi prestavo višje, pomik - pa prestavo nižje. Če razmere (vrtljaji) dopuščajo, lahko hipno prestavimo tudi za dve ali celo tri prestave. Avtomatski menjalnik obenem preprečuje razne vozniške napake, tako se skoraj ne more zgoditi, da bi v denimo klanec speljevali s tretjo ali v ključnem trenutku z ročico menjalnika iskali pravo prestavo.
Peugeotovi šeststopenjski avtomatski menjalniki ob tem ponujajo tudi športni način pretikanja, v zimskih razmerah pa prav pride zimski program, ki spremeni odzivnost stopalke za plin in spremeni delovanje menjalnika - ta vozilo dlje časa drži v prvi prestavi oziroma s pomočjo elektronske pameti preprečuje, da bi šel navor v nič.
Športni način izberemo s pritiskom na tipko S ob ročici menjalnika, voznika pa na to opozori tudi črka S na zaslonu med merilniki. Opozorilo ni zgolj vizuelno, spremembo delovanja menjalnika tudi takoj začutimo, saj se spremeni način prestavljanja. Računalnik v športnem načinu namreč dovoli, da se motor zavrti v višje vrtljaje, tam vztraja dlje časa in kasneje prestavlja, vse skupaj pa omogoča bolj dinamično vožnjo. Športne občutke in prevlado nad vozilom še dodatno popestri ročni način prestavljanja.
Po skoraj 400 prevoženih kilometrih z malim 208, družinskimi modeli 308, 308 SW, 3008 in 5008, poslovnim 508 RXH ter na koncu s športnim modelom 308GT po slikoviti Dolenjski, čarobnih vaseh ob Kolpi, pristni Beli krajini in mamljivo odmaknjenem Posavju lahko potrdimo, da je klasični šeststopenjski avtomatski menjalnik v kateremkoli Peugeotu brez kančka dvoma, strahu in pomislekov zelo "in" ter užitke v vožnji popelje na neko novo raven. Poleg suverenega in gladkega delovanja ter ob brezskrbni, varni in udobni vožnji k temu pripomore tudi zelo ugodna cena avtomatskega menjalnika.