Avto

»Čudež«, ki je mobiliziral Jugoslavijo in nasmejal Ameriko

V Jugoslaviji skoraj nismo mogli brez njega, za to je poskrbel predvsem komunistični režim. Američani, ki so ga spoznali pet let pozneje, pa se niso mogli nehati norčevati iz njega. Letos yugo praznuje kar dve obletnici, 35 let od začetka proizvodnje in 30 let od napada na ZDA.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

27.08.2015 22:30
Dopolnjeno: 30.08.2015 10:25
Čas branja: 5 min

Yugo je bil leta 1997 najpogostejši avto s slovensko tablico, kar 94.736 jih je bilo takrat na naših cestah. Konec leta 2004, dobra tri leta pred koncem proizvodnje, pa je že globoko tonil v pozabo. V sedmih letih se je število yugov na naših cestah zmanjšalo s 94.736 na 13.692. Podatki o voznem parku na zadnji dan prejšnjega leta pa opozarjajo, da yugo živi le še v našem spominu. Tablice jih je namreč zadržalo le še 576. Crvena zastava je med letoma 1980 in 2008 izdelala 794 tisoč yugov, približno šestino jih je izvozila v Ameriko.

Številke so za današnje razmere majhne, Volkswagen denimo vsako leto naredi več kot pol milijona golfov, Crvena zastava pa je za to številko potrebovala skoraj 20 let. Razlog, da smo v nekdanji Jugoslaviji yuga srečali na vsakem vogalu, je v tem, da je imel majhen trg - le države nekdanje Jugoslavije, nekaj trgov v razvoju in od leta 1985 tudi ZDA. Yugo je bil v Jugoslaviji pravi kralj avtomobilskega trga in dokaj uspešen izvozni izdelek - resnici na ljubo doma konkurence zaradi sistema niti ni imel, izvažali pa so ga predvsem v še bolj nerazvite države. A kaj bi to, avgusta 1985 je bilo vse nared za »posel stoletja«. Sprva mu je na takrat največjem svetovnem avtomobilskem trgu kazalo odlično, precej uspešno je namreč zakril svoj izvor in številne napake, vendar oskarja za šminko s svojo škatlasto obliko le ne bi prejel. Slavni angleški avtomobilistični novinar Jeremy Clarkson je o njem dejal: »Yuga so naredili tako, da so vzeli najboljše dele fiata 127 - in jih vrgli stran. Ko jim je ostal zgolj kup smeti, so poklicali kakega jugoslovanskega oblikovalskega guruja, da je naredil to neverjetno obliko.«

Polizdelek iz Kragujevca, ki ni za dolgo časa, je bil hkrati zlata jama za mehanike, njegova pomanjkljiva in površna izdelava pa je spominjala na polizdelek. Dobavni rok je bil, nasprotno, zelo zvezdniški, od nekaj mesecev do leta dni, tudi želeno barvo si dobil zgolj po zvezah in poznanstvih. V spominu je tako še nepregledna množica novih yugov na vlaku, izbrani avto višnjeve barve pa je že kot nov imel počeno stransko ogledalo in v notranjosti črn volan namesto sivega. »Ni problema, bomo takoj uredili,« je dejal prodajalec in lastnoročno z drugega pobral dobro ogledalo in s tretjim zamenjal volan. Zadnji kupec je avto najbrž lahko le še odpeljal na odpad.

yugo1.1440696140.jpg.o.600px.jpg

Zabavni del pogube

Dobra stran polizdelka iz Kragujevca je nastanek številnih urbanih legend in šal. »Kakršna plača, takšna vrata« je menda pisalo na listku, ki ga je novopečeni lastnik našel ob plesnivem bureku v vratih, seveda pa so bili trgovci prijazni in ustrežljivi ter so hitro našli rešitev za še tako veliko težavo z avtom. Če že ne prave, pa vsaj takšno, da je bil občutek boljši. Ko je eden izmed kupcev tako želel uveljavljati reklamacijo na pred kratkim kupljen avto, češ da mu vanj vdira voda, je dobil odgovor: »Nisem vam prodal podmornice, ampak avto.« Lastnikom je šlo najbolj na živce to, da so z yugom kupili pravega mačka v žaklju. Prav lahko se je namreč zgodilo, da je sosed z njim zaradi številnih okvar komaj prišel od salona do doma, znanec pa je z njim naredil sto tisoč kilometrov brez resne okvare ali servisa. Velika nihanja v proizvodnji so bila sicer zaščitni znak proizvodnje v socializmu, na jugu nekdanje države pa se je hitro prijel slogan »yugo nije za dugo« oziroma yugo ni za dolgo časa.

Napad na Ameriko...

Daljnega leta 1985 je bil napad yuga na Ameriko v ponos takratnemu režimu, Jugoslovani smo želeli pokazati, kaj zna »čudež« komunističnega sistema, ki se je zaradi železne zavese in astronomskih davščin na uvožene avtomobile, ne zaradi visoke tržne vrednosti, hočeš nočeš zelo dobro prijel. Konec pa je bil klavrn, vojna za kupce se je spremenila v blitzkrieg poraz, osvajanje Amerike pa je prineslo tudi vrsto urbanih legend. Ker je bil yugo tudi naš, smo zaznamovali obletnico naskoka na Ameriko, v drugačni luči, kot je bil podvig predstavljen danes, že daljnega leta 1985.

zastava-yugo-xx.1440696144.jpg.o.600px.jpg
Foto: Zastava

... in posel stoletja

Kaj je bil cilj takratne Crvene zastave, mame yuga? Prodreti na ameriški trg ter razvajenim in zahtevnim Američanom na njihovem terenu pokazati, kaj zna in zmore narediti komunistična Jugoslavija, ki so jo do takrat poznali zgolj po nekaj športnih uspehih, zimskih olimpijskih igrah v Sarajevu in seveda Titu. Yugo je tako v ZDA imel pomembno nalogo, o njegovem uspehu pred tremi desetletji pa so bili prepričani vsi: od politikov do tistih, ki si ga doma niso mogli privoščiti.

Čez lužo slaven že pred prvim kilometrom

Ko je eden izmed ameriških kupcev želel uveljavljati reklamacijo na pred kratkim kupljenega yuga, češ da mu vanj vdira voda, je dobil odgovor: »Nisem vam prodal podmornice, ampak avto.«

Bil pa je poceni in to je bila karta, na katero je igral 36-letni ameriški poslovnež Malcolm Bricklin, ki je Američanom želel ponuditi preprost, varčen in poceni avto. Čas naftne krize je bil namreč idealen za iskanje alternative velikim in požrešnim avtomobilom ter za vzpon manjših in po bencinski žeji skromnih vozil. Še preden se je yugo avgusta 1985 izkrcal na ameriški obali, je Bricklinu z njim uspelo zanetiti velik požar. Zgodilo se je tudi, da so bile novice o prihodu čuda iz komunistične Zastave glavne na vodilnih TV-postajah, kot so ABC, CBS in NBC. Yugo je po medijih dobival številno in predvsem brezplačno pozornost, ki je bila, merjena v denarju, vredna vsaj 20 milijonov dolarjev. Yugo pa je dobil vidno vlogo v šestih hollywoodskih filmih, med njimi omenjamo tretji del Umri pokončno, skupina Metallica ga je uvrstila v svoj video­spot, pisatelj Stephen King pa v knjigo The last stand. Ugled sta mu kovala tudi voditelja pogovornih oddaj David Letterman in Jay Leno.

Vroči hit leta 1985

Povpraševanje po avtomobilu za takrat vsega 3.990 dolarjev je bilo velikansko in tudi za največje optimiste nepričakovano - Američani so sprva ponoreli za yugom. Majhen, varčen, poceni in oglaševalsko dobro podprt je jugoslovanski čudež na štirih kolesih postal najbolj prodajan evropski avto v zgodovini, v enem dnevu so namreč prodali kar 1.050 vozil. Kupovali so ga vsi, od revnih do najbogatejših, trgovci pa so ga poskušali prodajati kot idealno tretje družinsko vozilo. Dejstvo, da osnovni model nima zračnih blazin, klime in celo radia, kot da ni motilo nikogar. Revija Fortune ga je tako razglasila za enega najpomembnejših izdelkov leta 1985, USA Today pa ga je označil za Hot Hit 1985 oziroma vroči hit leta. Tudi strokovni mediji so mu dvignili palec, pri Motor Trendu je dobil naslov »uvoženi avto leta«, ameriški avtomobilski velikan Chrysler je celo razmišljal o nakupu Zastave. Kakor hitro je slava prišla, tako hitro je tudi odšla.

Kovan v zvezde je hitro padel na realna tla

Že po pol leta je bil yugo simbol najslabšega vozila, ki je kadarkoli vozil po ameriških cestah, slovita revija Time pa ga je pozneje brez milosti razglasila za najslabši avto v zgodovini. Razlogov za kaj takšnega je bilo precej. Ko je v ZDA prispela prva pošiljka vozil, ki ji pravijo tudi ničelna serija, je v Kragujevac prišel faks, dolg kar 12 metrov (!), s seznamom stvari, ki jih je pri avtu treba popraviti ali zamenjati. In to kljub dejstvu, da je bil yugo za ZDA precej bolje izdelan kot za domači trg. Avto je bil tako slab, da so poznavalci raje svetovali nakup rabljenega vozila kot pa novega yuga. Čeprav se avto v ZDA ne prodaja že več kot 20 let, nekaj slabega, poceni, iz najnižjega razreda oziroma brco v temo preprosto poimenujejo yugo.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Kako brez stresa do sončne elektrarne?

Ste vlogo za postavitev in priklop vaše sončne elektrarne že oddali in morda celo tudi pridobili soglasje? Ali pa o samooskrbi z...

Zgodbe
»Na slovenskih faksih učijo sami teoretiki, kar se v Kanadi in ZDA ne more zgoditi«
ZgodbeBlažej Kupec »Na slovenskih faksih učijo sami teoretiki, kar se v Kanadi in ZDA ne more zgoditi« 15

»Slovenski javni izobraževalni sistem ni v toku s časom«, pravijo trije mladi Slovenci, ki za študente organizirajo poletno šolo v Torontu, skupaj s pospeševalnikom ABC pa nameravajo ponudbo razširiti tudi na druga večja svetovna mesta.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

Zgodbe
Bo Outfit7 kmalu dobil posnemovalce na Balkanu?
ZgodbeGorazd Suhadolnik Bo Outfit7 kmalu dobil posnemovalce na Balkanu?

Start-upi v jugovzhodni Evropi trpijo za kroničnim pomanjkanjem zasebnih investicij, velike družbe nanje še vedno pogosto gledajo zviška, znanstveni dosežki pa preredko najdejo pot na trg. Kljub temu se na Balkanu pišejo globalne zgodbe, kaže pregled start-up scene v regiji, ki so ga pripravili v podjetniškem pospeševalniku ABC.

FINANCE
Manager
Kakšna bo gradbena industrija čez pet ali deset let
Manager
ManagerSaša Bavec Kakšna bo gradbena industrija čez pet ali deset let 1

 Amplituda in hitrost sprememb, ki jih prinaša val digitalizacije, bosta nepripravljene in neprilagodljive odplaknili v zgodovino kot v preteklosti komet dinozavre.

Zgodbe
6 obetavnih mladih podjetij za 2018
ZgodbeBlažej Kupec 6 obetavnih mladih podjetij za 2018

S pomočjo Iniciative Start:up Slovenija, Poslovnih angelov Slovenije, ABC pospeševalnika in Zavoda mladi podjetnik smo izbrali šest ekip, ki imajo po našem mnenju rešitev, zanimivo za globalne trge, in možnost za hitro rast.

FINANCE
Avto
Najdražji avti Slovencev, najcenejši 4x4 robustneži in maksi minija
Avto
AvtoMiloš Milač Najdražji avti Slovencev, najcenejši 4x4 robustneži in maksi minija

Najdražji in najcenejši avtomobili v Sloveniji, zadnje druži pogon 4x4. Kakšen bo letos avtomobilski posel v Evropi, kako bo nanj vplival brexit. V pismu še o novem konceptnem Infinitiju, rekordih Volkswagna in o minijih z velikim bremenom mase in centimetrov, pa tudi s prepričljivo tehniko - preizkusili smo hibrida in dirkaškega JCW.