Avto

Kaj prinaša bližnja avtomobilska prihodnost

V prihodnjih petih letih bodo glavne usmeritve v avtoindustriji povečevanje učinkovitosti, oblikovanje in povezljivost v avtomobilih, kar odpira vrata tehnološkim velikanom, kot sta Google in Apple. Kaj to pomeni za voznike, ponudbo v salonih in cene avtomobilov?

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

07.05.2015 22:30
Čas branja: 5 min

Avtomobili z vstopom tehnoloških velikanov v panogo postajajo komplek­sni računalniki, prestižni avtomobili že danes vsebujejo prek sto milijonov vrstic programske kode, kar je sedemkrat več kot največji boeing 787.

Obširna raziskava med 75 novinarji iz 25 držav v izboru svetovnega avta leta, ki jo je opravila družba Prime Research, je razkrila usmeritve v avtomobilski industriji. Te se v zadnjih letih sicer ne spreminjajo korenito, pomešal pa se je vrstni red najvplivnejših smernic. Po mnenju novinarjev je glavni trend, ki bo krojil avtomobilsko industrijo v prihodnjih petih letih, učinkovitost, povezana z zmanjševanjem porabe klasičnih motorjev, nadaljnjim razvojem elektromobilnosti in tehnologije gorivnih celic ter z uporabo lahkih materialov. Na drugem mestu ostaja oblikovanje, na tretjem pa povezljivost s pametnimi telefoni in spletom.

Kakovost, nizkocenovni avtomobili, varnost in programi »car sharing« (delitev avtomobilov) ostajajo v ozadju, še zlasti se zmanjšuje pomen nizkocenovnih avtomobilov - kljub majhni kupni moči na številnih trgih sveta. Raziskava opozarja še na vpliv upada cen nafte, ki je zmanjšal zanimanje za električne avtomobile v svetu in tako upočasnil njihovo rast. Cena nafte naj bi se s trenutnih 53 dolarjev (podatek za januar 2015) že do konca leta dvignila na 67 dolarjev, do leta 2020 pa na 102 dolarja za sod. Marjan Pogačnik, glavni direktor Iskre Mehanizmov, kjer izdelujejo mehatronske sisteme za avtomobilsko industrijo, se strinja z zapisanimi usmeritvami, spreminja le vrstni red. Na prvo mesto postavlja povezljivost, na naslednji pa e-mobilnost in izboljšanje učinkovitosti klasičnih motorjev.

pogacnik-marjan-029-jm.1431022138.jpg.o.600px.jpg
Vstop tehnoloških podjetij, kot sta Google in Apple, v avtoposel ne bo tako opazen, kot pravijo nekatere napovedi. Brez povezave z zdajšnjimi tradicionalnimi igralci na tem trgu bodo le nišni igralci.

Marjan Pogačnik, glavni direktor Iskre Mehanizmov

Različna mnenja o vplivu cene nafte na elektromobilnost

Pogačnik meni, da nihanje cen nafte nima večjega vpliva na nadaljnji razvoj električnih avtomobilov, in verjame, do bodo v prihodnje prevladali hibridi - kombinacija klasičnega in električnega motorja, saj ponujajo bolj splošno in preprosto uporabo. Predsednik poslovodnega odbora Hidrie Iztok Seljak pa je prepričan, da je glavni trend doseganja vzdržne zelene mobilnosti, ki se izraža v razvoju in proizvodnji visoko učinkovitih motorjev z notranjim izgorevanjem s korenitim zmanjšanjem porabe goriva in s tem izpustov, v zdaj že strmo naraščajoči hibridizaciji motorja z notranjim izgorevanjem z električnim pogonom. Seljak meni, da to sočasno na široko odpira vrata preboju tehnološkega in posledično cenovno konkurenčnega popolnoma električnega avtomobila.

Vzporedno s tehnično-tehnološkimi inovacijami prihaja do velikih sprememb v samih poslovnih modelih, sestavni del česar sta v avtomobilski industriji, še posebej v urbanih središčih, ponujanje in prodaja ne več avtomobila, temveč zelene mobilnosti kot take. Širše v transportu pa to med drugim pomeni povezljivost oziroma intermodalnost različnih oblik prevoza. Seljak je prepričan, da uvajanje električne mobilnosti, vključujoč hibridizacijo kot vmesni korak od motorja z notranjim izgorevanjem do povsem električnega vozila, ni samo rezultat kratkoročne cene fosilnih goriv, temveč mnogo bolj strateških vprašanj postopnega zmanjševanja zalog nafte, predvsem pa nujnega zmanjšanja škodljivih toplogrednih izpustov, zato do pomembnejšega zastoja v tem trendu ne bo več prišlo.

seljak-iztok02-be.1431022139.jpg.o.600px.jpg
Od tehnoloških velikanov lahko v prihodnosti pričakujemo multiplikacijo tega, kar v manjšem obsegu danes denimo počne Tesla Motors. Prihodnost je tudi zato mnogo bližja, kot se nam zdi danes.

Iztok Seljak, predsednik poslovodnega odbora Hidrie

1.1431022494.png.o.240px.png

Tehnološki velikani bodo krojili avtoposel

Vse bolj jasno je tudi, da avtomobilski proizvajalci niso več osamljeni v panogi. Vanjo vstopajo tehnološki giganti, ki znanje, pridobljeno pri razvoju informacijskih tehnologij, računalnikov in mobilnih telefonov, vse pogosteje prenašajo v avtomobile. Danes je povezljivost prek bluetootha v sodobnem avtomobilu že standard in nuja, povezava s spletom je pogosta in zaželena, dostopnost do družabnih omrežij prav tako, klasične gumbe pa v novih generacijah avtomobilov skoraj brez izjeme zamenjujejo zasloni, ki jih upravljamo na dotik ali z vrtljivimi gumbi, tehnologija, ki so jo prav tako razvili tehnološki velikani.

Prednost Googla, Appla in izdelovalcev mobilnikov z operacijskim sistemom Android pred avtomobilskimi proizvajalci je tudi v razpoložljivosti kapitala za vlaganja, dobički tehnoloških gigantov so namreč precej večji kot v avtomobilski panogi. Avtomobili z njihovim vstopom tako postajajo kompleksni računalniki, prestižni avtomobili že danes vsebujejo prek sto milijonov vrstic programske kode, kar je sedemkrat več kot največji boeing 787.

Raziskava Prime Research opozarja, da 68 odstotkov medijev verjame, da bodo tehnološki velikani v prihodnjih desetih letih v avtomobilsko panogo vstopili tudi s svojimi avtomobili. Google ga preizkuša že nekaj let, Apple je pred kratkim napovedal resnejši vstop v avtomobilski svet, ni pa se opredelil, ali gre za razvoj sistemov za avtomobile ali celotnega avtomobila.

Digitalizacija avtomobila

V dobo digitalizacije sodijo tudi številni elektronski sistemi, ki močno posegajo v delovanje avtomobila in izboljšujejo aktivno varnost. Denimo sistemi za preprečevanje trkov, nadzor stabilnost in zdrsa, vodenje znotraj voznega pasu in nadzorovanje okolice prek senzorjev in infrardečih kamer. Nadgradnja te tehnologije z laserjem bo v prihodnje omogočila tudi povsem avtonomno vožnjo - torej upravljanje avtomobila brez kakršnegakoli poseganja voznika. Novinarji izbora Svetovni avto leta so prepričani, da bodo do leta 2019 avtonomni avtomobili zapeljali tudi na ceste, najhitreje na ceste Japonske, Nemčije in ZDA. Ob tem verjamejo, da bo ta tehnologija vgrajena le v avtomobilih višjega in srednjega razreda, v manjših avtomobilih pa bodo v tem času vgrajene tehnologije za pomoč pri vzdrževanju varnostne razdalje in zaviranju v sili, ne pa tudi za povsem samostojno vožnjo.

Dolga pot do avtonomne vožnje

Marjan Pogačnik iz Iskre Mehanizmov, ki izdeluje osrednji del radarskega tempomata, ki pomeni korak k avtonomni vožnji, ne verjame v ta scenarij. Povsem avtonomni avtomobili se mu zdijo smiselni pri uporabi za dostavo denimo od točke A do B. Ena izmed glavnih ovir pri uvedbi te tehnologije pa je zakonodaja, ki v tem trenutku še ne dovoljuje samostojne vožnje brez navzočnosti in poseganja voznika. Glavno je vprašanje odgovornosti, te proizvajalci avtomobilov v primeru nesreče ne bodo prevzeli, nam je pred časom zaupal podpredsednik nemškega razvojnega velikana Bosch Bernd Bohr. Zakonodajne ovire poudarja tudi raziskava Prime, v ospredje pa postavlja še težave pri sprejemanju te tehnologije, ki bi jih utegnili imeti uporabniki.

Pozitivni odziv na vodik

Pri alternativnih virih energije za pogonske motorje so v zadnjem letu veliko pozornosti dobili avtomobili na gorivne celice, ki uporabljajo vodik. Kar 70 odstotkov medijskega prostora na 25 največjih trgih sveta je bilo namenjenega toyoti FCV, 13 odstotkov hyundaiu in osem odstotkov hondi. Novinarji so poudarili glavne prednosti vozil na gorivne celice, med katerimi so številne take, s katerimi se klasični električni avtomobili ne morejo pohvaliti. Največje prednosti so brezemisijska vožnja, velik doseg med polnjenji, enostavno in hitro polnjenje v treh minutah (pri toyoti FCV), potencialno poceni gorivo, preprosta uporaba avtomobila, udobje na ravni klasičnih avtomobilov in združljivost tehnologije s klasičnimi zasnovami avtomobilov.

Velike ovire ostajajo

Glavne slabosti tehnologije gorivnih celic pa so pomanjkljiva infrastruktura polnilnic, draga postavitev polnilnic (okoli 300 tisoč evrov na polnilno mesto), kompleksnost tehnologije, nevarnost eksplozije vodika, izguba vodika ob daljšem mirovanju avtomobila in pomanjkanje značaja tako gnanih avtomobilov. Avto na vodik, še razvojno toyoto FCV, smo predlanskim na poligonu v japonski Nagoji spoznali tudi mi. Izkušnja je bila pozitivna, v maskirne barve oblečena toyota je ponudila povsem običajno izkušnjo v vožnji in hitro odzivnost motorja na dodajanje plina, primerljivo z električnim motorjem. Avto smo pognali po poligonu z dvema večjima in na notranjo stran nagnjenima zavojema ter nekaj stožci. Občutno je bilo nizko težišče, ki ga omogoča namestitev gorivnih celic in dveh rezervoarjev vodika pod potniško kabino, zato se avto kljub mehkemu vzmetenju med ostreje speljanimi zavoji ni pretirano nagibal. Toyota FCV bo med kupce zapeljala še letos, njena cena bo okoli 50 tisoč evrov.

Negativni odziv tekmecev na vodik

Pri tej tehnologiji pa so Toyota, Hyundai in Honda ta hip osamljeni. Pred leti je vanjo verjel tudi BMW, zdaj se je osredotočil na druge tehnološke možnosti. Zanimiv pa je bil odziv predsednika Renaulta in Nissana Carlosa Ghosna ter prvega moža Tesle Elona Muska na razkritje Toyotinega FCV konec leta 2013.

Oba sta se odzvala s pesimizmom in prepričanjem, da avtomobili na gorivne celice ne bodo zaživeli pred letom 2020, saj do takrat ne bo zgrajena potrebna infrastruktura črpalk z vodikom, ki je pač temelj za uporabnost avtomobilov s tako tehnologijo. Tako Renault in Nissan kot Tesla tako še vedno stavijo na baterijsko polnjene električne avtomobile. Še posebej Elon Musk je prepričan, da je elektrika edina prava pot v razvoju avtomobilov, saj ob primerno zmogljivih baterijah omogoča velik doseg prek 500 kilometrov med polnjenji, zelo dobre zmogljivosti, ničelne izpuste in tudi vse boljšo mrežo hitrih polnilnic, ki jo Musk postavlja v ZDA in po Evropi.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Kako brez stresa do sončne elektrarne?

Ste vlogo za postavitev in priklop vaše sončne elektrarne že oddali in morda celo tudi pridobili soglasje? Ali pa o samooskrbi z...

Preberite tudi:

15.10.2015
FINANCE
Avto
Kam nas bo pripeljala elektrika
FINANCE
Manager
Kako hiter bo razmah e-avtov in kako so pripravljeni naši dobavitelji
Manager
ManagerNataša Koražija Kako hiter bo razmah e-avtov in kako so pripravljeni naši dobavitelji

Leta 2030 bi se lahko število prodanih električnih vozil in različnih hibridov izenačilo s številom vozil s klasičnimi pogoni. Poseben izziv za proizvajalce pa je vzporedni razvoj tako klasičnih pogonov, ki jih je treba izboljševati, čeprav so dolgoročno obsojeni na izumrtje, kot povsem novih, električnih.

FINANCE
Avto
(Intervju) ''Ne bojte se električnega avta, leta ga ne bodo zdelala''
Avto
AvtoMiloš Milač (Intervju) ''Ne bojte se električnega avta, leta ga ne bodo zdelala'' 36

Intervju - Francesco Giacalone, evropski direktor marketinga električnih vozil pri Nissanu

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Avto
Dizel je izgubil bitko, vojne še ne
Avto
AvtoMiloš Milač Dizel je izgubil bitko, vojne še ne 1

Dizelski motorji so lani v evropski prodaji novih avtov izgubili pet odstotnih točk deleža, krčenje pa se bo letos umirilo, verjamejo analitiki, proizvajalci in tudi dobavitelji

FINANCE
Avto
Prioritete: električni avto ali delovno mesto
Avto
AvtoSimona Toplak Prioritete: električni avto ali delovno mesto 6

Razprave o tem, koliko služb bo izgubljenih ali na novo ustvarjenih zaradi električnih avtomobilov, so tako mitske kot razprava o tem, ali so električni avti bolj čisti ali pa težave samo prelagajo

FINANCE
Manager
Čez kratkih 12 let...
Manager
ManagerVita Cajnko Javornik Čez kratkih 12 let...