Renault se je nekaj let obotavljal, Citroën, Mitsubishi in Peugeot so pred tremi leti zagrizli v kislo jabolko visokih cen in nepripravljenih kupcev, od letošnje pomladi pa gre zares. Na trg je zapeljalo sedem električnih avtomobilov, ki podprti s subvencijami Eko sklada stanejo od 12 do 32 tisoč evrov.
Prihod znamk Renault, Volkswagen, Kia in BMW, lani tudi Smart, sicer še ne pomeni prodora električnih avtomobilov na trg. Marko Škriba iz Porscheja Slovenija denimo meni, da bodo električni avtomobili dokončen razmah doživeli šele v desetih do 15 letih, glede na majhne razdalje med kraji v Sloveniji pa bi marsikdo lahko že danes v celoti prešel na elektriko. Volkswagen letos računa na prodajo okoli 30 električnih vozil. Pri Renaultu so globalno in tudi v Sloveniji bolj optimistični, na elektromobilnost stavijo več, pričakujejo hitrejši preboj te tehnologije, zato za zdaj ne stavijo na alternativne klasične in priključne hibride. Po besedah Škribe je trg električnih avtov v Sloveniji velik od sto do 150 vozil na leto. Po naših informacijah si bo levji delež odrezal Renault, sledil bo Volkswagen s 30 vozili, preostanek pa si bodo razdelili BMW, Kia in Smart.
Sodobnejši in cenejši, ovira ostaja majhen doseg
Obe največji znamki pa se strinjata, da prihod električnih modelov v tem trenutku pomeni le naslednjo stopnjo elektromobilnosti, spoznavanje s to tehnologijo, pritisk na elektrodistributerje, ki imajo v lasti polnilnice, da jih po nekaj letih samevanja prenovijo in ponudijo uporabnikom. Od leta 2011, ko so na trg zapeljali prvi električni avtomobili, so velik korak naprej naredili proizvajalci avtomobilov, predvsem so upadle cene, doseg baterij med polnjenji se je povečal, a skromno, električni avti so danes tudi bolje opremljeni kot francosko-japonski trojček mitsubishi i-miev, citroën C-zero in peugeot ion. Težava vseh pa ostaja skromen doseg baterij, ki je v praksi preizkušeno še za okoli 30 odstotkov manjši, kot obljubljajo proizvajalci. Z renaultom zoe smo s polno baterijo denimo prevozili med 120 in 140 kilometri, s kio soul EV okoli 120 kilometrov in z BMW i3 le okoli sto kilometrov.
Francozi so najbolj resni
Najresneje se je elektromobilnosti lotil Renault, lani je bil ta francoski proizvajalec s 64 tisoč prodanimi avtomobili tudi najuspešnejši na evropskem trgu. Pri pooblaščenih trgovcih je vzpostavil pet prodajno-servisnih mest - specialistov Z. E., dva v Ljubljani ter po enega v Lescah, Celju in Murski Soboti. V prihodnje pa se bo ta mreža še širila. Aktivno, tudi s pomočjo strokovnjakov iz matičnega Renaulta, se je vključil v prenovo mreže polnilnic in gradnjo novih, na trg je hkrati pripeljal tri modele ter poskrbel za financiranje vozil in baterij. Renault ponuja mestnega malčka velikosti clia z imenom zoe, potniški dostavnik kangoo z dvema ali petimi sedeži kangoo express in mali štirikolesnik twizy, ki sodi v posebno kategorijo lahkih štirikolesnikov. Kakšne so cene električnih renaultov, poglejte v tabeli, dodajamo še ceno za twizyja, ki je s pet oziroma šest tisoč evri (model 45 oziroma 80, upoštevaje subvencijo dva oziroma tri tisoč evrov) najcenejši.
Najem baterij znižuje osnovno ceno
Za vse pa velja posebna oblika financiranja. Kupec plača avto brez baterije, pri kangooju najmanj 12.050 evrov (z upoštevano subvencijo tri tisoč evrov in brez DDV za podjetja, ki z njim opravljajo dejavnost), do 15.490 evrov za zoe, dodatno pa vsak mesec odšteje od 50 do 79 evrov za najem baterije, ki strošek seveda dvigne (v izračunu stroškov z vozili smo v tabeli upoštevali triletni najem baterije). Po besedah predstavnikov Renaulta najem baterij za kupca prinaša nekaj dodatnih prednosti. Za baterije velja garancija za celotno obdobje najema, ko njihova zmogljivost upade pod 75 odstotkov (to se lahko zgodi ob pogostih polnjenjih prek 43-kilovatnih polnilnic), vam jih bodo brezplačno zamenjali. Zamenjali jih bodo tudi, ko bo na trgu nova generacija baterij z večjo zmogljivostjo, in hkrati poskrbeli za reciklažo izrabljenih baterij.
Koliko stane najem, kaj določa strošek
Cena najema je sicer odvisna od trajanja in kilometrine, razpon pa je precejšen. Pri zoe najem stane od 79 evrov na mesec (doba trajanja najema 36 mesecev in največ 12.500 prevoženih kilometrov na leto) do 122 evrov, če baterije najamete za eno leto in v tem času prevozite 20 tisoč kilometrov. Za najem kangoojevih baterij boste plačevali 73 evrov na mesec (doba 36 mesecev, največ deset tisoč kilometrov na leto) do 126 evrov v primeru 12 mesečnega najema in 25 tisoč prevoženih kilometrih. Twizyjeve baterije stanejo od 50 do 72 evrov pri dobi najema 12 do 36 mesecev in letni kilometrini 7.500 do 15 tisoč kilometrov.
Volkswagni z znanimi oblikami...
Kot drugi je na velika vrata na trg zapeljal Volkswagen s povsem električnima modeloma e-up! in e-golf, tudi s priključnim hibridom golf GTE. Mali volkswagen e-up! s 3,5 metra dolžine sodi med najmanjše tovrstne avte na trgu (manjši je le smart), poganja ga električni motor s 60 kilovati, z baterijo zmogljivosti 22 kilovatov pa v teoriji prevozi od 120 do 160 kilometrov. E-up! z vključeno baterijo stane 25 tisoč evrov, kar je primerljivo z razred večjim renaultom zoe, kjer morate ob nižji ceni mesečno plačevati še za najem baterije. Druga Volkswagnova ponudba je e-golf, za katerega boste odšteli dobrih 32 tisoč evrov, za ta denar pa boste dobili elektromotor s 85 kilovati moči, od 140- do 160-kilometrskim dosegom med polnjenji.
... kar niža stroške popravil
V nasprotju z renaultom zoe, ki je bil od koles do strehe zasnovan kot električni avto, Volkswagen elektromobilnost vpeljuje prek že znanih modelov up! in golf. Po besedah Marka Škribe je to dobro, ker uporabnik pričakuje enake ali nižje stroške vzdrževanja, ustrezne pogoje pa lahko ustvarja le serijski avtomobil. »Denimo popravilo e-golfa ob lažjem trku in manjših poškodbah lastnika stane toliko, kot če bi do nezgode prišlo z navadnim golfom, tudi servisiranje in redno vzdrževanje sta cenejša.« Njihovi električni modeli se od navadnih sicer le malo razlikujejo, večinoma so prepoznavni po modrih niansah ter LED-lučeh in seveda neslišnem premikanju.
Visokotehnološki BMW i3, preprosta kia in smart
Tretji igralec je BMW i, ki je na trg pripeljal hibridnega superšportnika BMW i8 in povsem električnega i3, ki ima lahko tudi bencinski podaljševalnik dosega. BMW i3 je majhen mestni avto z visoko ceno prek 31 tisoč evrov, v nasprotju z zoejem, golfom, kio soul in e-up! pa je precej bolj napredno zasnovan. Karoserija je izdelana iz karbonskih vlaken, zato je i3 denimo 300 kilogramov lažji od renauta zoe, motor s 125 kilovati daleč presega zmogljivosti preostalih električnih avtov. Poseben je tudi po obliki karoserije, zasnovi odpiranja vrat... Kia soul je podobno kot volkswagen golf v električen avto predelan že znan model, enako velja za smart fortwo.