Avtomobilski proizvajalci so še pred nekaj leti iz ljubezni do posla kar drli v Rusijo - na nekdaj največji avtomobilski trg v širši Evropi. Danes pa z bolečino in krepkimi minusi drvijo iz nje, nekateri delno ali v celoti zapirajo tovarne, drugi se umikajo s posameznimi znamkami, njihovega odhoda ne more ustaviti niti 390-milijonska injekcija ruske vlade.
Razkošje leta 2008
Še leta 2012 je ruski avtomobilski trg kot magnet in skoraj tako močno kot kitajski z avtosaloni in tovarnami vabil avtomobilske proizvajalce. Rastoča kupna moč, zlasti višjih slojev, v Moskvi in Sankt Peterburgu je proizvajalcem prestižnih znamk ponujala velikanske zaslužke. Pri našem obisku Moskve leta 2008 smo se o tem prepričali ob pogledu na številne bentleyje, rolls-royce, najbolj prestižne BMW in druge petične avte, občudovali smo Mazdin salon na obrobju Moskve, ki je v zgornjih prostorih stranke razvajal s kinom, igriščem za otroke, udobnimi fotelji in razkošjem, ki ga ne poznajo nikjer v Evropi. V tem času se je v Rusiji krepil tudi srednji družbeni sloj, ki je posegal po fordih, chevroletih, volkswagnih, oplih, mazdah in drugih znamkah, ne le zgolj ostarelih ladah. Vse skupaj je bilo podobno filmski pravljici o denarju, dekletih, bogatih Rusih in avtomobilih.
Opustošenje leta 2015
Danes pa se trg zaradi gospodarskega opustošenja v Rusiji, ki so ga povzročile sankcije zahoda kot posledica ruske podpore separatistom v Ukrajini, znižanja cen nafte in plina, devalvacije rublja, rastočih cen avtomobilov in obrestnih mer posojil zanje ter upada kupne moči seseda. Začelo se je lani z 20-odstotnim skrčenjem prodaje in nadaljevalo letos s še večjim upadom. Minuli mesec je prodaja avtomobilov Rusiji upadla za 38 odstotkov, na 129 tisoč vozil, v prvih dveh mesecih je bil upad 32-odstoten, po napovedih analitikov pa se bo v prihodnjih mesecih nadaljeval ali še poglobil. Najbolj črni scenarij za letos predvideva prodajo manj kot 1,5 milijona vozil, torej le polovico prodanega v letu 2012, kar bi Rusijo z drugega mesta po velikosti trga potisnilo na peto ali šesto mesto, kjer sta danes Italija in Španija.
Volkswagen odpušča delavce, a ostaja v Rusiji
Avtomobilski proizvajalci, ki so v zadnjih letih veliko vlagali v ta trg, predvsem so gradili tovarne, razvojne centre in v dveh največjih mestih, v Moskvi in Sankt Peterburgu, postavljali razkošne avtomobilske salone, se v teh razmerah hitro umikajo iz Rusije. Drugi največji proizvajalec vozil na svetu Volkswagen, ki svoje poslovanje širi na vseh celinah, je prejšnji teden v tovarni blizu mesta Kaluga odpravil tretjo izmeno, napovedal dvotedensko zaprtje tovarne v maju in odpustil 150 delavcev. Prodaja volkswagnov v Rusiji je v prvih dveh mesecih letos upadla za 40 odstotkov, osem odstotnih točk več od povprečja trga. Naslednjih potez še ni napovedal, komentiral je le, da v prihodnjih mesecih ne pričakuje izboljšanja razmer. Dolgoročno naložb ne bo umikal iz Rusije, še vedno verjame v velik potencial trga, ki je bil pred leti večji od nemškega.
Opel je vzel slovo
Nemški Opel je na tem trgu sprejel bolj korenite ukrepe. »Ocenili smo, da obeti na ruskem trgu niso dobri, ne le kratkoročno, ampak tudi srednje- in dolgoročno,« je povedal prvi mož družbe Karl-Thomas Neumann in naznanil popoln umik znamke Opel s tega trga decembra letos. Letos bo Opel zaprl tudi tovarno v Sankt Peterburgu in razdrl pogodbo o skupnem podjetju (joint venture) z ruskim partnerjem, s katerim sestavlja Chevroletove avtomobile, ob službo bo prek tisoč ljudi.
Za drage avte je kupcev dovolj...
General Motors, lastnik Opla in Chevroleta, bo na ruskem trgu vztrajal le s prestižnimi modeli chevrolet camaro in tahoe ter corvette. Za dražje avtomobile naj bi tudi v prihodnje našel dovolj kupcev, kar dokazujejo februarski rezultati Mercedes-Benza in BMW. Prvi je prodajo povečal za 15,5, drugi za dobrih 20 odstotkov. Minus je imela le tretja prestižna znamka Audi, ki je februarja našla za petino manj kupcev kot v istem mesecu lani.
... za cenejše vse manj
Med znamkami, ki so krizo prejšnji mesec občutile še bolj kot druge, je predvsem trojica Opel, Chevrolet in Ford z 81-, 72- in 70-odstotnim upadom prodaje. Najmočnejša posamezna znamka je ostala domača Lada, ki je v večinski lasti Renault Nissana. Februarja je našla 23.629 kupcev, 25 odstotkov manj kot februarja lani, s tem rezultatom pa si je odrezala 15,4-odstotni delež trga; delež je bil za tri odstotne točke manjši kot februarja lani. Med skupinami se je na vrhu zadržal Renault Nissan. S 35,5-odstotnim tržnim deležem je svoj rezultat celo izboljšal za 1,7 odstotne točke, kljub 30,7-odstotnemu upadu prodaje - tako močno se je skrčil trg. Za njim sta skupini Hynundai-Kia z 20,1-odstotnim tržnim deležem in Volkswagen z 11,4-odstotnim deležem.
Državna pomoč prepozna za Opel in Volkswagen
Kakšne bodo poteze drugih proizvajalcev, ki skoraj brez izjeme v tem hipu preštevajo izgube zaradi upada prodaje, v tem trenutku še ni znano. Ruski premier Dmitrij Medvedjev se je na krizo odzval s 390 milijoni evrov vredno državno injekcijo za znižanje obrestne mere za nakup avtomobilov, dostavnih in tovornih vozil, s tem pa naj bi upad letošnje prodaje omejil na 24 odstotkov. Ruska vlada bo ob tem namenila dodatnih 140 milijonov evrov nepovratnih sredstev avtomobilskim proizvajalcem, s katerimi naj bi nadomestili upad proizvodnje v prihodnjih treh mesecih in tako zadržali delovna mesta; kakšni bodo učinki, je težko napovedati, za Volkswagen in Opel je pomoč prišla prepozno.