V življenju pridejo trenutki, ko z lastno voljo in rokami ne opraviš kaj dosti. V zasebnem življenju ti na pomoč priskoči partner ali prijatelj, v službi kak dragocen sodelavec. Fiatov ducato je prav takšen zanesljivi in uporabni pomagač, ki bo letno priskočil na pomoč približno 250 kupcem oziroma uporabnikom.
Zlati dukat je bil zelo cenjen in tudi zaželen v srednjeveških Benetkah, pri obrtnikih in prevoznikih pa podobno visoko kotira bližnji Fiatov ducato. Ta je od leta 1981 osrečil prek 2,6 milijona kupcev, nastajal marsikje po zemeljski obli, kot bližnja sorodnika Citroen jumper in Peugeot boxer (na testu smo ga imeli pred kratkim) pa je ducato lani po osmih letih dobil naslednika.
Na cesti je moč opaziti, da se dostavniki z vsako generacijo približajo osebnim avtomobilom. Novega ducata boste tako na cesti brez težav prepoznali in mu prijateljsko pokimali, saj ima všečno oblikovan nos. Ta drzno briše meje med dostavniki in avti, izboljšuje preglednost, hkrati pa prispeva k enemu izmed najnižjih količnikov zračnega upora v segmentu - ta znaša le 0,31, kar je primerljivo z osebnimi vozili. Testni je bil srebrn, zaradi česar še bolj izstopa med poplavo belih dostavnikov.
Tehnični podatki pri dostavnikih so za navadnega smrtnika manj razburljivi kot jedilni listi kake okrepčevalnice s hitro prehrano, za njihove vsakodnevne uporabnike pa pomenijo ključ do posla in zaslužka.
Za prevoze pohištva, palet in drugih pošiljk bistveni so predvsem podatki o velikosti in nosilnosti tovornega prostora, za manevriranje in lagodno vožnjo tisti o višini, širini, (ne)preglednosti in udobju v kabini, za žep o motorju, za posel pa tisti o nabavni ceni in stroških vzdrževanja vozila.
Testni furgon Fiat ducato Maxi 2,3 multijet 16V 130 Pack 2 je bil srednje dolg in srednje visok (DxVxŠ = 599,8 cm x 252,4 cm x 205 cm), z nosilnostjo okoli 1,5 tone (prazen tehta slabi dve toni) in prostornino tovornega prostora 13 kubičnih metrov. Vanj ga je moč naložiti skozi stranska drsna ali dvokrilna zadnja vrata, ki pa se odpirajo zgolj pod kotom 90 stopinj (doplačilno za 270 stopinj).
Pri Maxiju tovor v višino lahko meri do 193 cm, v širino največ 187 cm (142 cm med blatnikoma), v dolžino pa različica s 403,5 cm medosne razdalje sprejme do 3,7 metra dolg tovor. Omejitev pri tem predstavljajo dimenzije vrat, tovor zadaj pri nakladanju tako ne sme biti širši od 156 cm in višji od 179 cm, pri strani pa je velikost tovora zaradi dimenzij vrat omejena na 125 cm širine in 175 cm višine. Nakladalni prag je sicer visok dobrega pol metra.
Ducato je imel v nosu uporaben in zmerno žejen 2,3-litrski turbodizel s 96 kilovati (130 KM), ki ustreza Euro 5+ standardom. Stroj največji navor 320 Nm ponuja pri 1.800 vrtljajih v minuti in doseže najvišjo hitrost 150 km/h, podvozje pa dopušča tudi kak hitreje odpeljani ovinek. Normno naj bi (prazen) 130-konjski ducato porabil sedem litrov, sami smo pretežno praznemu namerili dobrih devet litrov na sto prevoženih kilometrov, pretežno polnemu pa dobrih deset litrov.
Prazen ducato zaradi zadovoljivega navora že pri 1.500 vrtljajih brez težav sledi sodobnim prometnim tokovom, glede na osebni avto je motor nekoliko glasen in robat, kar je posledica tudi slabše zvočne izolacije potniške kabine. V trebuhu je bil 90-litrski tank za gorivo, po želji si je moč omisliti 60 ali 120-litrski.
Kabina je tista, ki bo najbolj zanimala šoferja in potnike. Ducato je v notranjosti lahko sila imeniten, tako zelo, da bi ga na mimogrede zamenjali z osebnim avtomobilom - če ga seveda ne bi izdajala za kombije tipična visoka postavitev ročice menjalnika ob volanu in številna (zaprta) odlagalna mesta. Vključno z nagibno ploščo za spenjanje dobavnic na vrhu armaturne plošče, prostornimi predali v vratih, tudi utori za 1,5-litrske plastenke s pijačo, zajetnim prostorom pod sedeži, za doplačilo pa je na voljo tudi polica pod stropom.
Testni furgon je bil preprosto odet v črno plastiko, kljub vsemu pa so monotonijo razbijali skorajda avtomobilski števci s potovalnim računalnikom, petpalčni zaslon na dotik informacijsko-zabavnega sistema s kakršnim se ponašata 500L ali giulietta ter velik in pregleden zaslon samodejne klimatske naprave.
Tega prinaša bogatejši paket opreme Pack2, ki ga med drugim sestavljajo tudi ojačano zadnje vzmetenje, električno nastavljiva zunanja ogledala, tempomat in dvosedežna sovoznikova klop z naslonom za roke voznika in še ena sponka za dobavnice. Voznikov sedež je bil izdatno nastavljiv po višini, globini in naklonu, volan zgolj po osi. Od ene do druge skrajne točke so potrebni štirje zavrtljaji, ducata je sicer moč obrniti na 14 metrih.
Vožnja z ducatom je tako kljub velikosti lahkotna, vozniku z izpitom B-kategorije ne bi smela predstavljati težav. Pri tem so vozniku pri manevrih v pomoč električno nastavljiva ogledala (tudi manjša širokokotna), zaradi oviranega pogleda v desno pa ne bo pa odveč dodatna previdnost pri zavijanju in na križiščih - sploh tistih pod ostrejšim kotom. Promet je treba spremljati dovolj zgodaj, zavoj pa je zaradi daljše medosne razdalje treba vzeti bolj na široko, saj gredo drugače zadnja kolesa mimogrede prek robnikov in pločnikov.
Pogrešili smo lino za pregled nad tovorom (doplačilo), dostavnikom leta 2015 pa se skorajda že poda kamera za pomoč pri parkiranju. Osrednji zaslon je dovolj velik, strošek pa zanemarljiv če pomislimo na vdrto ali poškodovano pločevino, da bližnjega srečanja z ljudmi ne omenjamo. Z zakonom obvezni opozorilniki pri vzvratni prestavi so sicer glasni, vendar znajo običajni ljudje na voznike dostavnikov gledati kot na kakšne vsemogočneže, ki vse vidijo in opazijo.
Vozniku so med delom v pomoč tempomat, sistem za speljevanje v klancu, indikator prestavljanja, možnost izklopa sistema proti zdrsu koles, parkirni senzorji zadaj,...
Ob tem je imel testni ducato še nekaj koristnih dodatkov, ki olajšajo vožnjo. Mednje lahko štejemo ESP, elektronski nadzor zdrsa pogonskih koles Traction+ in sistem za varno spuščanje po strmini. Speljevanje z naloženim kombijem v novozapadlem snegu je bilo lahkotnejše, prav tako kontrolirano spuščanje po spolzki klančini.
Novi Fiat ducato na trg prihaja pravi čas, saj je prejšnja generacija pri posameznih poklicnih uporabnikih že dodobra amortizirana, kot preverjen in sodoben izdelek pa lahko računa na zvestobo starih in zanimanje novih kupcev.
Foto: Matej Kačič, Miloš Milač, Renato Žugaj