Tekmovalnost, vse strožje okoljske zahteve in selitev prodajnih žarišč na druge celine, predvsem v Azijo in ZDA, avtomobilske tovarne silijo v milijardna vlaganja. Po podatkih ameriškega združenja avtomobilskih proizvajalcev ti le za raziskave in razvoj letno zapravijo 70 milijard evrov, štirikrat toliko kot denimo letalska in obrambna industrija skupaj. Še dodatnih od 30 do 40 milijard na leto avtomobilska industrija vloži za gradnjo tovarn in druge naložbe. Precejšen del razvoja pa odpade tudi na dobavitelje avtoindustriji. Po podatkih evropskega združenja dobaviteljev ti sami razvijejo že več kot 50 odstotkov sestavnih delov avtomobila, res pa je, da gre denar za razvoj večinoma iz proračunov njihovih kupcev - avtomobilskih proizvajalcev.
Samo Volkswagen bo do leta 2018 zapravil prek sto milijard
Največji vlagatelj v tej panogi je nemški Volkswagen, ki je pred nekaj dnevi napovedal 107,6 milijarde evrov vlaganj v prihodnjih petih letih - s tem si želi utrditi položaj na svetovnih trgih in s prodajnega prestola spraviti trenutno največjega proizvajalca avtomobilov na svetu - Toyoto. Od omenjenega zneska bo za 86 milijard evrov Volkswagnovih neposrednih naložb, 22 milijard pa bodo znašale Volkswagnove skupne naložbe s kitajskimi partnerji. Vlaganja Volkswagna v petletnem obdobju bodo za 5,2 milijarde evrov večja od prvotnega načrta, razkritega pred nekaj leti, čeprav prvi mož skupine Volkswagen Martin Winterkorn skupaj s povečanjem vlaganj govori tudi o nujnih prihrankih pet milijard evrov na leto, s katerimi bo lahko dosegel načrtovano šestodstotno dobičkovno maržo.
Vlaga več kot Samsung in Novartis
Volkswagen bo ob tem obdržal med pet- in šestodstotni delež prihodkov, ki jih namenja za naložbe, še napovedujejo v družbi. Velika vlaganja pa pojasnjujejo z dejstvom, da bodo ta vselej potrebna za rast prodaje. Z 11 milijardami evrov bo Volkswagen leto končal kot največji vlagatelj v raziskave in razvoj, gledano po absolutnem znesku med vsemi svetovnimi panogami. Za njim so zaostali IT-velikani, kot so Samsung, Intel in Microsoft, tudi farmacevta Roche in Novartis. Volkswagnov največji tekmec Toyota, ki bo letos predvidoma še zadržala svetovni prestol v prodaji z 10,2 milijona vozili (Volkswagen naj bi po napovedih analitikov za Toyoto zaostal za 200 tisoč vozil), pa je s sedmimi milijardami evrov vlaganj v raziskave in razvoj v precejšnjem zaostanku za Volkswagnom.
Delež za razvoj upada, prodaja raste
Nemška BMW in Daimler s 4,8 milijarde evrov vlaganj v raziskave in razvoj zaostajata za obema proizvajalcema zaradi manjšega obsega prodaje in prihodkov. Ko gre za delež vloženih sredstev, pa ju presegata, BMW bo letos v te namene vložil 6,3 odstotka prihodkov, v prihodnje pa bi prvi finančnik BMW Friedrich Eichiner vlaganja rad zmanjšal na pet do 5,5 odstotka letnih prihodkov. To bodo poskušali doseči s poenotenjem večjega števila osnov za avtomobile in uvedbo nove družine vozil s pogonom na sprednja kolesa, s katerimi bo BMW poskušal še izboljšati 9,7-odstotno dobičkovno maržo, ki jo je dosegel lani. Del investicij, ki se povečujejo, pa gre za razvoj motorjev z manjšimi izpusti ogljikovega dioksida. Po besedah Norberta Reithoferja, predsednika uprave BMW, je družbo 30-odstotno zmanjšanje izpustov ogljikovega dioksida med letoma 1995 in 2013 stalo nekaj sto milijonov evrov vlaganj v razvoj. »Zadnjih 38 gramov, za kolikor moramo izpuste zmanjšati do leta 2021, pa bo najdražjih doslej, v razvoj nove generacije motorjev bomo morali vložili več milijard evrov,« je poudaril Reithofer in še ponazoril, da omenjeni cilji pomenijo, da mora poraba avtomobilov v povprečju upasti pod štiri litre na sto kilometrov.
Daimler kot eden redkih vlaga v Evropo
Večji del prihodkov kot v preteklosti bodo Bavarci v prihodnje zapravili tudi za nove proizvodne enote. V prihodnjih nekaj letih bodo začeli gradnjo tovarne v Mehiki z letno zmogljivostjo 150 tisoč vozil. Prvi avtomobili bodo izdelani leta 2019, tovarna pa bo BMW stala 700 milijonov evrov. Daimler, lastnik znamk Mercedes-Benz in Smart, je v podobnem položaju kot BMW. Prodajo povečuje z manjšimi in bolj dostopnimi avtomobili s sprednjim pogonom in je eden redkih proizvajalcev, ki še vlaga v Evropo - nove mercedese izdeluje v novi tovarni na Madžarskem, a se hkrati močno ozira za drugimi lokacijami in stroške znižuje skupaj s partnerji. Denimo Renaultom, ki zanj v Novem mestu izdeluje smarta forfour.
Mehika postaja novo industrijsko žarišče
Mehika je druga lokacija, kjer bo Daimler navzoč v partnerstvu. Z Renault-Nissanom bo namreč v Mehki za gradnjo nove tovarne zapravil milijardo evrov. Ta bo izdelovala mercedes-benze in infinitije za lokalni, južnoameriški in severnoameriški trg. Mehika torej postaja drugo središče vlaganj in gradenj tovarn avtomobilskih proizvajalcev, ti pa prek nje iščejo cenejši dostop do trgov. Največje žarišče v prejšnjih petih letih je bila Kitajska, kjer avtomobilske znamke skupaj z lokalnimi partnerji še vedno povečujejo vlaganja. V Evropi, ki bo letos kot trg z 12 milijoni prodanih avtomobilov za več milijonov zaostala za Kitajsko in ZDA, pa proizvajalci le še posodabljajo tovarne, Opel napoveduje skorajšnje zaprtje tovarne v Bochumu, ogrožena je tudi tovarna PSA v Franciji, novih pa, vsaj v EU, ni na obzorju. Za evropske in tudi druge znamke ostajata zanimivi vzhodna Evropa in severna Afrika, ki vlagatelje vabita s poceni delovno silo in subvencijami države. Renault je tovarno v Maroku za znamko Dacia zgradil pred dvema letoma, v začetku novembra pa še v Alžiriji.