V času sprememb navad kupcev, še kar trajajočih slabih gospodarskih razmer in posledično slabe kupne moči, je tradicija rešilna bilka marsikaterega podjetja, tudi avtomobilskega. Volkswagen passat jo ima, traja že 41 let oziroma leto dlje kot pri drugi ikoni - golfu. Passat je Volkswagen z najstarejšim še živečim imenom, v tem času se je namnožil v 22 milijonih primerkih. Od tega jih je zadnji dan lanskega leta kar 30.548 nosilo slovenske tablice, več je bilo le cenejših golfov, polov, cliov, meganov in oplovih aster. Še letos je stari passat našel 454 slovenskih kupcev, več kot večinoma novejši in cenejši tekmeci. "Prihodnje leto pa jih bo prepričal okoli 1.500 oziroma več kot v predrecesijskih letih 2006 in 2007," je napoved direktorja znamke Volkswagen v družbi Porsche Slovenija Marka Škribe.
To je dobra popotnica za avto, ki sodi v vse bolj slaboten poslovni avtomobilski razred, katerega prodaja se je v zadnjih šestih letih pri nas prepolovila. Zgodba o passatu pa ne razkriva le moči imena in tradicije, ampak tudi ponovno zadržani oblikovalski pristop novega, na našem trgu včeraj predstavljenega, novinca v limuzinski in karavanski različici. Novi passat je namreč ostal zelo prepoznaven, v množici ga tudi napoznavalci ne bodo zamenjali za avto kakšne druge znamke.
Na prednjem delu je sicer vidno spremenjen, dobil je novo masko z štirimi prečnimi kromiranimi letvami, zgornja se ob tem zajeda v žaromete. Tudi ti so novi, nižji in agresivnejši, halogenski ali pa v polni LED tehnologiji s slabotnejšo (620 lumnov) ali močnejšo svetilnostjo (1.100 lumnov). Passat ima tudi napihnjen motorni pokrov, visoko in izbočeno stransko linijo in prepoznaven, a vseeno na novo zrisan zadek, ki ga določajo predvsem žarometi in njihova grafika, ki se spreminja glede na izbran opremski paket. Zaradi podaljšane medosne razdalje skromen prednji previs karoserije, nižja streha in širši koloteki pa že sodijo v zgodbo prestižnih tekmecev, katere bo novi passat še bolj odkrito napadal kot doslej.
Tudi tokrat pa je passat, podobno kot golf, tehnično precej bolj nov kot sporoča na prvi pogled. Zasnovan je na popolnoma novi prilagodljivi osnovi z oznako MQB, ki služi kot hrbtenica tudi volkswagnu golfu, seatu leonu, audiju A3, škodi octavii in drugim. Res je, gre za razred manjše avtomobile. Prav njena prilagodljivost, osnova je fiksna le v delu med prednjo premo in kabino, omogoča prilagajanje različnim velikostnim razredom. Ob tem prinaša prihranke pri teži in stroških. Z njeno pomočjo je novi passat v primerjavi s prejšnjim shujšal do 85 kilogramov, ob enakih zunanjih merah (dolg je 4,77 metra) pa se je v medosju raztegnil za 7,9 centimetra. Del tega prirastka je pridobila tudi potniška kabina, ki je za natanko 3,3 centimetre daljša, potniki na zadnji pa so pridobili še več - štiri centimetre prostora. Učinkovitost zasnove potrjujejo tudi prtljažni litri, ki so v osnovni razporeditvi sedežev zrasli od 21 do 49 litrov, pri limuzini torej na 586, pri karavanskem variantu pa na 650 litrov s čimer je passat premagal tudi sestrižno škodo superb.
V kabini ima passat nove sedeže in prezračevalne reže, ki se rastezajo od enega do drugega skrajnega roba armaturne plošče. Drugih večjih sprememb vsaj na prvi pogled ni, čeprav so oblikovalci posegli v vse podrobnosti, tudi v materiale in obliko sredinske konzole, v prestavno ročico ki je sedaj višja,... največ sprememb pa je v kabini vidnih pri različici z interaktivno armaturno ploščo, ki za 508 evrov (plus dobra dva tisočaka za navigacijo discover pro, ki je predpogoj za to dobroto) ponuja popolno prilagodljivost elektronskih merilnikov in navigacijske naprave. 12,3 palčen zaslon namreč lahko napolnete s karto navigacije, v ta namen zmanjšate merilnike, ali pa jih postavite v ospredje. To inovacijo je v Skupini Volkswagen z enako tehnično osnovo, ampak nekoliko drugačno grafično izvedbo prvič predstavil audi TT.
Motorni del obsegajo štirje bencinski štirivaljni turbo motorji, čeprav je v ceniku zapisan le osnovni 1.4 TFSI s 92 kilovati. V ponudbi so še 1.8 litrski TFSI s 132 kilovati in 2.0 litrska TFSI s 162 oziroma 206 kilovati. Dizelski del pa prav tako štirje motorji z oznakami 1.6 TDI s 88 kilovati ter trije dvolitrski stroji 2.0 TDI s 110, 140 ali 176 kilovati. Zadnji ima dva turbo polnilnika, vtise z najmočnejšim turbodizlom, s katerim volkswagen cilja tudi na kupce prestižnih znamk tega razreda, pa smo zapisali v članku iz prve predstavitve passata na Sardiniji. Na prvi predstavitvi smo preizkusili tudi delovanje prilagodljivega podvozja DDC, ki je prvič na voljo v passatu, sistem pa glede na nastavitev vidno izboljša udobje ali poudari dinamiko med vožnjo.
Kasneje se bodo ponudbi pridružili še zmogljivejši 1.4 litrski TFSI z izklopom para valjev, najvarčnejši passat 1.6 TDI bluemotion z izpusti 92 gramov ogljikovega dioksida na kilometer ter passat GTE s kombinacijo 1,4-litrskega bencinskega turbomotorja in električnega motorja z zunanjim polnjenjem s skupno močjo 160 kilovatov. Povprečna poraba obeh motorjev prvih sto kilometrov je dva litra bencina in 13 kilovatnih ur elektrike, kar pomeni strošek dobrih pet evrov.
Motorji so povezani s šeststopenjskim ročnim ali samodejnim menjalnikom z dvema sklopkama in istim številom stopenj, le v primeru najmočnejšega turbodizelskega motorja ima avtomatika sedem stopenj. Pogon je speljan na prednja ali vsa štiri kolesa, osnovni opremski paketi pa so trije: trendline, comfortline in highline. Že osnovni ponuja dobro založenost z opremo, paket comfortline pa ima med drugim vključen radarski tempomat ACC, paket opreme highline pa ima serijske LED žaromete s šibkejšo svetilnostjo. Cene segajo od 23.140 evrov za limuzinski passat 1.4 TFSI do dobrih 40 tisoč evrov za passat 2.0 TDI (s 176 kilovati) highline 4motion automatic.
Dve zanimivosti iz seznama dodatne opreme: Za 97 evrov si lahko privoščite poklopno naslonjalo sopotnikovega sedeža, za 125 evrov pa 230V vtičnico med prednjima sedežema.
Seznam serijskih in doplačilnih varnostnih in drugih sistemov je pri novem passatu daljši kot kadarkoli doslej. Denimo prikazovalnik na prednje steklo head-up display v vidnem kotu voznika prikazuje številne informacije - tudi podatke navigacijskega sistema in različna opozorila. Iz pola znan informacijski vmesnik mirror link prek 6,5 palčnega zaslona na vrhu sredinske konzole omogoča popolno povezljivost in preslikavo zaslona vašega, zgolj androidnega, pametnega telefon. Navigacijska sistema discover media in discover pro se ločita po vsebini, ceni in velikosti informacijskega zaslona, prvi ima 6,5 palčnega, drugi pa osempalčnega. Kupec enega ali drugega pa dobi enoletno brezplačno članarino na aplikacijo car.net, ki omogoča povezavo s spletom; triletna naročnina sicer stane 138 evrov. V oba sistema je moč naložiti nove aplikacije, ki v realnem času prikazujejo število prostih parkirnih mest v garažnih hišah in na drugih javnih parkiriščih, seznam, oddaljenost črpalk in aktualne cene naftnih derivatov. Aplikacije si je moč namestiti tudi na tablice, jih povezati s sistemom mirror link in iz zadnjih sedežev poslušati glasbo ali gledati film. Štiri kamere na zaslonu ustvarjajo 360 stopinjsko sliko okoli vozila, prepoznavajo ovire pred in za vozilom in nanje opozarjajo voznika, pomagajo pri polsamodejnem parkiranju, bočnem ali čelnem, in izvozu iz parkirišča. Radarski tempomat ACC, ta je serijski pri paketu comfortline, s funkcijo stop&go deluje do mirovanja vozila, sistem lane assist pa v povezavi z ACC poseže vmes ob voznikovi odsotnosti in vozilo samodejno zadrži znotraj voznega pasu. Radar in prednja kamera poskrbita za prepoznavo pešca in samodejno zaviranje v sili. Sistem za zaviranje v sili city emergency braking, ki je serijski v vseh passatih, deluje do hitrosti 65 kilometrov na uro, voznika pa na nevarnost naleta opozarja v več stopnjah, v zadnji avto zavira sam. Tu je še pomočnik pri parkiranju prikolice trailer assist, ki sicer še vedno zahteva kar precejšnje vmešavanje voznika, a vseeno olajša to opravilo in še nekaj drugih sistemov.
Foto: Miloš Milač in Volkswagen