»Dežnik na zadnji polici je lahko smrtno nevarno orožje, ležeč položaj za volanom pa nas lahko ob trku izstreli pod armaturno ploščo,« opozarja inštruktor varne vožnje AMZS Manuel Pungartnik, ki ugotavlja, da se Slovenci za volanom ne zavedamo nevarnosti, ki nam pretijo.
Ležernost je sicer na prvi pogled udobna, a nevarna, že ko ostreje zaviramo, kaj šele, ko se zgodi nesreča. Po besedah Manuela Pungartnika smo Slovenci večinoma neprevidni tudi pri namestitvi za volanom in natovarjanju prtljage ter se tako izpostavljamo številnim nevarnostim. »Pri natovarjanju je zelo pomembno, da vso prtljago spravimo v prtljažni prostor in nič ne pustimo na zadnji polici ali roloju pri enoprostorcih in karavanih. »Rolo oziroma polica morata biti ves čas zaprta, » pojasnjuje Pungartnik.
Lahek dežnik postane težko hladno orožje
Pri trku se naletna teža tovora močno poveča, ta pa vselej prileti v kabinski prostor. Pri 50 kilometrih na uro pri čelnem trku se naletna teža predmeta poveča za 25-krat, zato je pomembno, da so predmeti pravilno zloženi, težji denimo čim niže in čim bliže hrbtišču zadnje klopi, saj se predmeti na polici ali roloju pri trku spremenijo v hladno orožje, nam in drugim potnikom priletijo v glavo, posledica pa so ponavadi močne poškodbe ali celo smrt. Najbolj običajen primer takšnega hladnega orožja je po sogovornikov besedah dežnik, spravljen na zadnji polici, tudi dvigalka ali prenosni računalnik nista redkost, posledice so še hujše.
Nevarni so lahko tudi majhni predmeti, spravljeni v prtljažni del, ki tam niso fiksirani. Pungartnik še dodaja: »Ko vozimo po ovinkih, slišimo, da se premikajo, udarjajo ob stene ..., takrat razmišljamo o njih, ne o vožnji.«
Nujna še pričvrstitev prtljage
Fiksiranje prtljage pod polico ali rolo torej še ni vse, saj je tudi v prtljažniku prtljago treba ustrezno pričvrstiti. Pri sodobnih avtomobilih to ni več težava, saj je večina opremljena z različnimi kavlji, drsniki in zaponkami, ki omogočajo fiksno namestitev prtljage. Če avto teh dodatkov vendarle nima, Pungartnik svetuje, da kose prtljage ustrezno založimo z drugimi ter jih naložimo čim bliže zadnje stene ob hrbtišče sedežev. Tudi če osnovna prostornina prtljažnika ne zadošča in moramo rolo ali polico sneti, je treba prtljago zaščititi, da ne bo padla v kabino. Če avto teh dodatkom nima vgrajenih, pa lahko različne mreže in druge zaščite najdemo pri prodajalcih dodatne opreme.
Si znamo nastaviti sedež?
Sogovornik ugotavlja, da se Slovenci za vozniškim sedežem radi udobno namestimo, z rokami daleč od volana in s pretirano nazaj nagnjenim naklonom sedeža. Pravi, da je v takšnem položaju sicer možno upravljati avto, nikakor pa ne bomo mogli pravočasno in primerno reagirati na situacije na cesti. Denimo že pri močnem zaviranju bo naše telo začelo dvigovati, saj ne bo imelo dovolj dobre opore na hrbtnem delu. Pungartnik še dodaja, da se v hudih nesrečah pogosto dogaja, da telo zdrsne pod varnostni pas, potnike pa po nesreči najdejo pod armaturno ploščo. Ko govorimo o položaju sedeža, je najbolj pomemben hrbtni del. Velja pravilo, da le vzravnan položaj omogoča enostavno manevriranje. Center za ravnotežje je pri srednjem ušesu, kar pomeni, da mora biti od tega do težišča avta, ki je nekje pri ročni zavori, čim bolj ravna linija. Vsi novejši avti imajo po višini nastavljive sedeže, kar pomeni, da si jih lahko vsakdo nastavi po svoji potrebi.
Za pest prostora med glavo in streho
Pri nastavljanju višine pa velja pravilo, pravi sogovornik, da je med glavo in stropom za eno pest prostora, vzglavnik pa je treba dvigniti tako visoko, da bomo imeli vrh glave poravnan z vrhom vzglavnika, le tako bomo zavarovali tilnik. Sedež po dolžini pomaknemo toliko blizu volana, nadaljuje Pungartnik, da je takrat, ko stisnemo sklopko, noga še vedno pokrčena. Pokrčene okončine v avtu so namreč veliko bolj učinkovite kot stegnjene. Za ponazoritev: dvokilsko utež s pokrčenimi rokami držimo precej dlje kot s stegnjenimi. Volan primemo tako, da so roke pokrčene ves čas, položaj rok na obroču je 15 minut do treh, primemo ga torej na sredini. »Vožnja avta je delovni proces, v avtu ne uživamo, ampak delamo. Ko bomo to mišljenje sprejeli, bodo vozniki v avtu sedeli veliko bolj pravilno,« meni Pungartnik.
Na naši zadnji delavnici v projektu Najboljši poslovni vozniki 2014 so tekmovale ekipe podjetij Amis, Tenzor, Eles, Terme Olimia, Adriatic Slovenica in Generali zavarovalnica. Poleg drugih veščin so dokazovali tudi spretnost natovarjanja prtljažnika, več na desni.
Pri tej vaji so tekmovalci odkrili ponjavo, zagrabili kovčke in jih v čim krajšem času pravilno zložili v prtljažnik, tako da so brez težav zaprli rolo, ki ga prekriva. Kovčki so zapolnili skoraj vsak centimeter zafirinega 645-litrskega prtljažnika, zato je bila nujna spretnost zlaganja kovčkov. Poleg tega so morali v eni minuti najti 20 gobic, skritih v predalih opla zafire tourerja. Ta jih ima toliko, da te naloge v celoti ni opravila še nobena ekipa doslej.
Poleg hitrosti je pri tej vaji potrebno predvsem pravilno zlaganje kovčkov. V realnem življenju pa je najpomembneje, da težje dele prtljage zložimo na dno in jih potisnemo ob steno oziroma hrbtišče zadnjih sedežev. Sledijo lažji deli, vsi pa morajo biti karseda fiksno nameščeni, da se med vožnjo ne premikajo, in v zgornjem delu zaščiteni s polico ali rolojem, da pri trku ne priletijo v kabino.