Po nekajletnem premoru so tudi slovenska podjetja začela pogosteje obnavljati vozne parke službenih vozil z novimi, precej varčnejšimi avti. Preverili smo, ali gre le za okoljsko politiko podjetij ali se jim to dejansko splača in kako nadzirajo prihranke.
Priporočila pri nakupih novih službenih avtomobilov v slovenskih podjetjih zadnja leta pišejo korporativni pravilniki tujih podjetij, ki so vezani na cene vozil glede na položaj zaposlenega v podjetju in na izpuste ogljikovega dioksida. Zgornja meja je 120 ali 130 gramov ogljikovega dioksida. Pri nas denimo Generali Zavarovalnica, Siemens, Adriatic Slovenica in drugi zagotavljajo, da podjetje vozni park obnovi s sodobnimi in varčnimi avtomobili, s čimer zagovarja odgovornost do okolja in hkrati ustvarja prihranke pri uporabi avtomobilov. Omejitve veljajo tudi za vodilne v podjetju, a ti imajo na trgu precej skromnejšo izbiro, saj ne morejo izbirati med luksuznimi avtomobili z velikimi bencinskimi motorji, ampak so omejeni na limuzine z varčnimi štirivaljnimi dizli in hibridnimi pogonskimi sklopi.
Dober izdelek ni dovolj...
Nižje vrednosti izpustov neposredno pomenijo manjšo porabo goriva in nižje stroške, v praksi pa so ti uresničljivi le, če zaposleni znajo izkoristiti varčevalne potenciale sodobne tehnike. V podjetjih poudarjajo, da so ti odločilni dejavnik pri doseganju prihrankov, zato jih pogosto izobražujejo na tečajih varčne vožnje. V slovenski Toyoti pa so za svoje kupce denimo izvedli izobraževanje o hibridnih avtomobilih, o njihovih prednostih in predvsem o načinu vožnje, ki omogoča majhno porabo. Pomembna pa sta tudi nadzor zaposlenih in načrtovanje poti.
... vrednost mu daje uporabnik
Da vozni park, v katerem so varčna vozila, še ne prinaša prihrankov pri stroških, dokazujeta tudi dva primera. Občina Izola je med okoljsko najbolj odgovornimi s sicer majhnim, a zelo čistim voznim parkom, v katerem so avtomobili s povprečnim izpustom pod sto gramov na kilometer, kar pomeni povprečno porabo okoli štiri litre. Vozniki so opravili tudi tečaje varčne vožnje, veščine pa še morajo prenesti za volan, saj je povprečna poraba vozil kar 7,5 litra. Družba Zarja Elektronika, ki ima v voznem parku 24 vozil z uradno večjimi izpusti, predvsem potniške dostavnike z dizelskimi motorji, pa po drugi strani dosega precej skromnejše porabe 5,2 litra nafte na sto kilometrov.
Adriatic Slovenica nad stroške z aplikacijo...
V Adriatic Slovenici, kjer imajo 93 službenih vozil, so za doseganje prihrankov lani uvedli obvezno elektronsko rezervacijo službenega vozila za službene poti. Kako deluje? »S sodobnim informacijskim sistemom ima vsak zaposleni na voljo celoten seznam službenih vozil in izbere prosto vozilo na posamezni lokaciji. V aplikacijo vpiše načrtovano uro odhoda in prihoda, aplikacija pa dopušča tudi vpisovanje sopotnikov v vozilu na določeni poti do zasedbe prostih mest v avtomobilu. Aplikacija se je izkazala za zelo koristno, saj so zdaj podatki o tem, kdaj in za katero pot je službeno vozilo rezervirano, na voljo vsem.
... ki že prinaša prihranke
»Z dosledno uporabo aplikacije načrtujemo, da bomo tako pomembno znižali stroške službenih prevozov, saj uporabnikom omogoča, da se za določeno službeno pot prijavijo tudi kot sopotniki. To pomeni, da so službeni avtomobili optimalno zasedeni (s sopotniki). Tako pomembno pripomoremo k zmanjševanju porabe goriva in s tem k manjšim izpustom v okolje, službeni avtomobili pa so tako najbolj optimalno in popolnoma izkoriščeni,« pravijo v zavarovalnici. Ob tem so prepričani, da je to prava miselnost, ki vsakega posameznika še bolj spodbudi k razmišljanju o smiselni uporabi avtomobila, porabi goriva in ne nazadnje o izpustih v okolje. Rezultati so vidni tudi pri povprečni porabi službenih avtomobilov, saj se je ta pri bencinskih v zadnjem letu zmanjšala za 0,2 litra, na 7,7 litra na sto kilometrov, v zavarovalnici pa so povprečje znižali tudi z nakupom dveh hibridnih toyot.
Simobil dizle menja za hibride
Pri Simobilu so povprečne izpuste voznega parka v zadnjem letu zmanjšali s 132 na 129 gramov, povprečna izmerjena poraba službenih avtomobilov pa je 5,5 litra na sto kilometrov. To bodo še zmanjševali z obnovo voznega parka, Oplove dizelske astre z izpusti 119 gramov zamenjali s Toyotinimi aurisi hybrid z izpusti 88 gramov. Avtomobile kupujejo z upoštevanjem treh glavnih meril, prvo je poraba oziroma ogljični odtis, drugo zanesljivost in servis, šele tretje nabavna cena. Porabo avtomobilov nadzorujejo prek posebne aplikacije. Zaposlene s težko nogo pa sprva opozorijo, na naslednji stopnji pa napotijo na tečaj varčne vožnje. Ob tem z interno komunikacijo k varčevanju usmerjajo tudi zaposlene, tisti, ki redno uporabljajo službena vozila, so opravili tečaj varčne vožnje, ob tem vse zaposlene vpletajo v okoljske aktivnosti, več kot 50 sodelavcev je aktivnih članov tima Eko/Re.misli, imajo pa tudi ekipe, ki dejavno skrbijo za uresničevanje okoljskih ciljev.
Varčnejši avti za enak mesečni najem
Generali Zavarovalnica vozni park obnavlja še učinkoviteje, k temu pa jih je usmeril tudi naš izbor EKO vozni park, pravi Aleksander Tomše iz podjetja. V zadnjem letu je Generali povprečne izpuste zmanjšal za 11 gramov, na 120 gramov ogljikovega dioksida na kilometer s pomočjo renaultov clio in megane, toyote prius plug-in hybrid ter volkswagna golfa bluemotion. Pri službenih vozilih za krajše razdalje in največ deset tisoč prevoženih kilometrov so si mejo prostornine motorja postavili pod tisoč kubičnih centimetrov, pri »dolgoprogaših« pa so izbirali predvsem varčne dizelske motorje. Avtomobile po besedah Aleksandra Tomšeta iz družbe najemajo, pri pogajanjih pa si kot veliki kupec za enak mesečni obrok lizinga izbojujejo najem varčnejših avtov z boljšo opremo. Z njimi torej ustvarjajo prihranke, ne da bi sočasno povečali izdatke za vozni park.
Skrčen in čistejši vozni park Big Banga
V Ljubljanskem Big Bangu so v zadnjem letu skrčili svoj vozni park s 23 na 15 vozil, odprodali so večino starejših vozil razen audija Q7 letnika 2008 in najeli šest Mercedes-Benzovih malih enoprostorcev B 180 CDi z osnovnim dizelskim motorjem in izpusti 108 gramov na kilometer in dve toyoti rav4 z izpusti 127 oziroma 132 gramov. Povprečen izpust na avto je upadel z lanskih 140 na 115,8 grama. Razlog za obnovo voznega parka so bili varnost, poraba goriva in starost nekaterih vozil. Kolikšni so prihranki čistejšega voznega parka, pa niso izračunali. Zaposlenih pri uporabi službenih vozil ne nadzirajo, niti ne motivirajo ali kaznujejo, saj so v družbi prepričani, da vozijo po omejitvah.
24,2 grama ogljikovega dioksida na kilometer se je zmanjšal povprečen izpust voznega parka 15 službenih vozil Big Banga, septembra lani je znašal 140, letos pa 115,8 grama.
11 gramov ogljikovega dioksida na kilometer - za toliko se je zmanjšal povprečen izpust voznega parka 36 službenih vozil Generali Zavarovalnice, septembra lani je znašal 131, letos pa 120 gramov.
David Pollak, Simobil
3 grame ogljikovega dioksida na kilometer - za toliko se je zmanjšal povprečen izpust voznega parka 62 službenih vozil Simobila, septembra lani je znašal 132, letos pa 129 gramov.