Originalni deli so dobri in dragi, tisti z imenom priznanega proizvajalca delov 20 do 30 odstotkov cenejši in še vedno kakovostni, obstajajo pa tudi proizvajalci, ki ponujajo rezervne dele za bistveno nižjo ceno. Teh se bojte, saj so zaradi slabe kakovosti in hitre obrabe lahko celo najdražji.
Kriza in staranje voznega parka sta v zadnjih letih pripeljala do iskanja ugodnejših možnosti servisiranja avtomobila. Veliko vozil tako namesto na pooblaščen servis zapelje k nepooblaščenemu ali pa h garažnemu mojstru »pod kozolec«. Če zanemarimo povezavo zadnje možnosti s sivo ekonomijo, je to logična izbira, saj so bili pooblaščeni serviserji večinoma precej dražji od nepooblaščenih. V zadnjih letih so se na to odzvali nekateri slovenski zastopniki avtomobilskih znamk in ponudili cenovno dostopnejše servisne storitve za starejše avtomobile, tako da je smiselno vsaj preveriti ceno na pooblaščenem servisu, preden avtomobil odpeljete k mehaniku »pod kozolec«. Če pa se odločite za nakup cenejših neoriginalnih rezervnih delov, se lahko ujamete v več pasti. Spodaj je predstavljenih nekaj primerov pri nakupu zavor, žarometov in karoserijskih delov.
Zavore: največja razlika v kakovosti in imenu proizvajalca
Zavorni diski in ploščice priznanih izdelovalcev, tako imenovani deli z imenom proizvajalca delov, so navadno 20 do 30 odstotkov cenejši od originalnih rezervnih delov. Kakovost je nesporna in je tako rekoč identična originalnim rezervnim delom. Večinoma namreč ravno ti proizvajalci izdelujejo tudi zavorne sisteme za prvo vgradnjo. Nekateri neznani proizvajalci (večinoma italijanski ali kitajski) pa ponujajo zavorne diske in ploščice po ceni, ki je tudi do 60, 70 odstotkov nižja od originalnih rezervnih delov. Takšni deli so s strogo finančnega vidika izredno mamljivi, vendar je žal ponavadi kakovost pogosto daleč od originalne. Zakaj?
• Zavorni diski in ploščice se že ob krajšem nekajdnevnem mirovanju vozila »zlepijo«, kar se občuti kot pok ob vnovičnem speljevanju. To niti ne bi bila težava, če se na diskih čez čas tako ne bi naredilo več robov, ki prej ko slej vodijo k tresenju ob zaviranju in zahtevajo predčasno menjavo.
• Takšne diske in ploščice pri zaviranju spremljajo cvileči zvoki. Ni nujno, da pri vsakem zaviranju, ampak v določenih okoliščinah se to skoraj vedno pojavi (denimo vlaga, mraz ...).
• Zaradi manj kakovostnih materialov je doba trajanja takšnih diskov in ploščic krajša kot pri kakovostnih. To lahko vidite po tem, da se platišča hitreje umažejo s prahom od zavornih ploščic kot pri uporabi kakovostnih delov. Že zaradi polovico krajše življenjske dobe teh delov postane ekonomska logika vprašljiva.
• Nekakovostni deli so precej bolj podvrženi napakam v materialu. Znani so primeri, ko se je ploščica odlepila od osnove in je avtomobil ostal skoraj brez zavor.
Kaj se vam lahko pripeti ob nakupu slabših žarometov
Žaromete je navadno treba zamenjati po nesreči ali trku divjadi. Novi, še zlasti led in ksenonski, lahko stanejo tudi prek tisoč evrov. Žarometi priznanih proizvajalcev (denimo Valeo, Hella...) so lahko tudi za polovico cenejši od originalnih, obstajajo pa manj znani proizvajalci s še nižjo ceno, a pri njih je vprašanje kakovost.
• Velikokrat je snop teh žarometov napačno usmerjen ali razpršen, to pa pomeni slabo osvetljenost cestišča.
• Takšne žaromete je pogosto težko ali nemogoče ustrezno nastaviti, saj žarometi ne sedejo pravilno v originalne zaponke, ker se nekoliko razlikujejo v merah.
• Metaliziran del v paraboli žarometa zelo hitro (v letu do dveh) izgubi sijaj in svetilnost dodatno občutno upade.
• Žarometi velikokrat ne tesnijo dobro, kar povzroči pojav kondenza z notranje strani (vse to seveda dodatno zmanjša svetilnost).
• Na notranji strani žarometa se nabira umazanija in dela meglica.
Kako izbrati prave žaromete? Če je najpomembnejše merilo cena, je bolje kot nekakovostne izbrati rabljene originalne žaromete. Obstaja pa tudi možnost poliranja. Pri večini novejših avtomobilov (po letu 2000) se je steklo v žarometih umaknilo umetnim materialom, torej plastiki. Nekateri takšni žarometi so zelo nagnjeni k degradaciji zunanjega sloja, kar seveda izredno zmanjša svetilnost. Takšnih žarometov ni treba zamenjati, saj jih je mogoče s postopkom obnove oziroma poliranja spraviti v brezhibno stanje.
Slabi karoserijski deli ne ustrezajo, hitreje rjavijo
Pri zamenjavi karoserijskih delov so stroški ponavadi še višji kot pri žarometih, predvsem pa material pomeni le del celotnega stroška, saj je dele treba pobarvati in vgraditi. To običajno stane celo več, kot stane sam karoserijski del. Če predvidevamo, da je strošek karoserijskega dela zgolj polovica celotnega stroška in da so najcenejši karoserijski deli običajno pol cenejši od kakovostnih, ugotovimo, da je prihranek v celotnem strošku z nakupom najcenejšega karoserijskega dela okoli 25 odstotkov. Negativnih posledic tega prihranka pa je lahko več.
• Slabši deli običajno ne ustrezajo, kar pomeni, da jih je težje vgraditi v avtomobil. Ob tem je na pogled očitno, da je bil del zamenjan, saj se ne ujema s preostalimi karoserijskimi deli.
• Največji težavi sta kakovost pločevine in zaščita. Velikokrat takšni deli po dveh ali treh zimah že začnejo kazati prva znamenja rje in ta se pozneje zelo hitro razširi na celoten karoserijski del in zahteva vnovično zamenjavo.
Igor Matko je lastnik podjetja MTL Car Garage, ki se ukvarja s svetovanjem pri nakupu avtomobilov ( [www.mtl.si] ).