Člani sekcije avtoserviserjev pri Obrtno-podjetniški zbornici (OZS) so ocenili, da je sistem ravnanja z izrabljenimi vozili v Sloveniji neučinkovit. Za kar 30.000 vozil letno v Sloveniji namreč ne vemo, kam poniknejo. Tako gre le desetina izrabljenih vozil letno v reciklažo, vse ostalo pa se izgubi na sivem trgu. S tem pa se denar odteka tudi iz državnega proračuna.
Predsednik sekcije avtoserviserjev Ivan Šel je povedal, da so izrabljena vozila v neposrednem interesu obrtnikov in podjetnikov in je to treba urediti z ekološkega vidika. Zato upa, da se bo kaj spremenilo. Predsednik OZS Branko Meh je ob tem ugotovil, da je siva ekonomija tega področja nelojalna konkurenca obrtnikom in podjetnikom in da po drugi strani s tem zmanjka denarja v državnem proračunu.
Predpisi dobri, nadzor pomanjkljiv
Čeprav se je široko omizje sogovornikov strinjalo, da imamo v Sloveniji sicer dobre predpise, usklajene z zahtevno evropsko zakonodajo, pa imamo v praksi težave. Največ težav naj bi imeli pri pomanjkljivem nadzoru nad izrabljenimi vozili.
Lani je bilo po podatkih ministrstva za kmetijstvo in okolje v obratih za razstavljanje izrabljenih motornih vozil zajetih 6.116 vozil, kar je sicer 11 odstotkov več kot leta 2012, a daleč pod pričakovanji. Izrabljena motorna vozila, ki se razgradijo nenadzorovano, ali se izgubijo na sivem trgu, predstavljajo najmanj pet milijonov kilogramov odpadkov oziroma 250.000 kilogramov nevarnih snovi, poleg tega gospodarstvo in država izgubita surovine, iz katerih je vozilo sestavljeno.
Težava, ker se vozila oddajo v nelegalno obdelavo
Največ težav imamo s tem, kako zajeti izrabljena vozila. Glavni razlog, da se vozila kasneje oddajo v nelegalno obdelavo, pa udeleženci okrogle mize vidijo v zlorabi obstoječega sistema o začasni odjavi vozila iz prometa na podlagi izjave o lokaciji.
Ministrstvo za kmetijstvo in okolje je na predlog OZS in Trgovinske zbornice Slovenije že predlagalo ukinitev izjave o lokaciji, nadomestil bi ga finančni inštrument, torej dajatev na lastništvo vozila. Lastnik bi bil finančnega bremena razbremenjen šele ob prodaji vozila ali oddaji izrabljenega vozila v razgradnjo.
Problem je nadzorovati zaveze lastnikov
Predstavnik ministrstva za infrastrukturo in prostor Bogdan Potokar pa je pojasnil, da se lastniki pri odjavi vozila z izjavo zavežejo, kje se vozila fizično nahajajo, da pa je problem to nadzorovati. "V noveli zakona o motornih vozilih, ki je v vladni proceduri, smo zagotovili spremembe in obremenili ljudi, ki odjavljajo vozila. Če ne bodo sporočali spremembe o lokaciji vozila, bo sledila kazen. Je pa problem, kdo in na kakšen način bo to nadzoroval," je še dejal Potokar.