Mit, da je pnevmatika po štirih ali petih letih trda in neelastična, torej neuporabna, živi še danes. Strokovnjaki ga razbijajo s trditvami, da pravilno skladiščena pnevmatika ni kvarljivo blago, saj naj bi prvotne lastnosti obhranila do pet let od dneva izdelave.
Vsakdo se je že srečal s pomislekom o roku uporabe pnevmatik. Letnica, izpisana na boku pnevmatik, naj bi skrajšala njihov rok uporabe. Če je bila torej izdelana leta 2010, bo uporabna le še dve leti? To ne drži, trdijo v podjetju Goodyear Dunlop Sava Tires, v svetovnem združenju proizvajalcev avtoplaščev in platišč (ETRTO) ter pri trgovcu s pnevmatikami Špan.
Gumarska industrija zanika kvarljivost
»Dejstvo je, da ni znanih znanstvenih oziroma tehničnih podatkov, na podlagi katerih bi ugotavljali oziroma določali starostno mejo za nove nerabljene pnevmatike za potniška in lahka tovorna vozila,« trdijo v Goodyearu Dunlop Savi Tires in dodajajo, da so se na sporno vprašanje o življenjski dobi avtomobilskih pnevmatik odzvale tudi strokovne gumarske revije, nacionalna združenja distributerjev oziroma vulkanizerjev v največjih evropskih državah ter tudi proizvajalci avtomobilskih pnevmatik. Vsi trdijo, da avtomobilske pnevmatike niso pokvarljivo blago, pri ohranitvi lastnosti pa so pomembne razmere, v katerih se avtomobilske pnevmatike hranijo.
Zakonske podlage o roku uporabe pnevmatik ni
Kupci pa niso vselej zadovoljni s strokovnimi priporočili. Odgovor želijo najti v različnih nacionalnih zakonodajah, uzancah oziroma drugih uradnih dokumentih, kjer iščejo priporočila o skrajnem roku od datuma proizvodnje, v katerem mora biti avtomobilska pnevmatika prodana. Teh ne bodo našli. Oprejo se lahko le na priporočila proizvajalcev in združenj. Denimo angleško združenje distributerjev avtoplaščev NTDA trdi, da se pnevmatika ob primerni hrambi šteje kot nova do pet let od dneva izdelave.
Lastnosti naj bi obdržale pet let
Enaka merila postavlja zveza nemške gumarske industrije, zanimivo pa je, da dokumenti omenjenih organizacij ne govorijo o tem, da se pnevmatike po poteku omenjenih obdobij ne morejo več prodajati oziroma da so neuporabne, temveč le, da jih morajo pred prodajo oziroma uporabo pregledati strokovnjaki oziroma je treba pridobiti mnenje proizvajalca.
Kako jih morajo hraniti
V podjetju Goodyear Dunlop Sava Tires pojasnjujejo, da mora prodajalec poskrbeti za zaščito pred visoko temperaturo oziroma pred prevelikimi temperaturnimi nihanji, vlažnostjo, ozonom, UV-žarki, olji in agresivnimi kemikalijami.
Kako boste to preverili
In kako boste preverili, ali so bile pnevmatike resnično pravilno hranjene, torej so zadržale vse lastnosti? Enotnega odgovora ni. Vodja komerciale v družbi Špan Andrej Bogataj svetuje, da pri specializiranih trgovcih pred nakupom preverite tudi razmere skladiščenja. »Pri tovrstnih trgovcih je to mogoče, pri različnih spletnih trgovcih in drugih ponudnikih pa ne,« dodaja Bogataj.
Lastnosti se spreminjajo z rabo
V kranjskem gumarju ob tem opozarjajo, da ohranjanje lastnosti velja le za nerabljene pnevmatike. Ko jih enkrat zapeljete v promet, pa spreminjajo lastnosti zaradi počasne, vendar stalne obrabe oziroma manjšanja globine kanalov v profilu tekalne plasti. Nekatere lastnosti se sčasoma poslabšajo, medtem ko se druge lahko celo izboljšajo, trdijo v podjetju.