Avtomobilska znamka Tesla je nastala pod vodstvom drznega ameriškega vizionarja Elona Muska, ustanovitelja spletnega plačilnega sistema PayPal, podjetja SpaceX, ki se ukvarja z vesoljsko tehnologijo, in največjega ameriškega proizvajalca solarnih sistemov Solar City. Res je, Musk je večino sredstev za svoje projekte zbral iz državnih proračunov, tako je nastal tudi tesla. A svoje vizionarstvo uresničuje, podjetja rastejo. Letošnja proizvodnja avtomobilov je razprodana, letos bo podjetje prvič poslovalo z dobičkom, je za tuje medije napovedal Musk. Pred tednom dni je vizionar Severno Ameriko začel prekrivati s solarnimi polnilnicami, kjer bodo lastniki tesle S in prihajajočega športnega terenca tesla X svoje avtomobile polnili brezplačno, in to dosmrtno. V letu dni bo z njimi prekril 80, v dveh letih pa 98 odstotkov Severne Amerike in Kanade. Takrat bo na trg zapeljal tudi manjši Teslov model velikosti audija A4 in BMW serije 3, ki bo za polovico cenejši od modela S, cena bo okoli 35 tisoč dolarjev. Prodajo te znamke pa naj bi že leta 2015 povečal na pol milijona vozil na leto. Za primerjavo, Tesla bo letos izdelal 20 tisoč vozil, vsi že imajo kupce.
Slaba elektroomrežja v Evropi
Zadnji Teslov izdelek je model S, petmetrska limuzina, ki ponuja zmogljivost in prostornost nemških limuzin BMW 7, mercedesbenza S in audija A8 za podobno ceno okoli 70 tisoč evrov. Obljublja električni pogon za ceno klasičnega, poleg tega pa še veliko drugih inovativnih rešitev, precej nižje stroške lastništva, servis motorja šele pri 500 tisoč kilometrih in do 85 odstotkov nižje stroške pogonske energije. Američani so jo vzeli za svojo, letošnja količina 20 tisoč vozil že ima znane lastnike. Zdaj se Tesla odpravlja na zahtevnejši evropski trg, ki se je doslej oklepal predvsem domačih znamk, tudi električnih avtomobilov ni sprejel najbolje. Med drugim zaradi slabotnega elektroomrežja, zaradi česar so časi polnjenja predolgi. Model S denimo v Ameriki na solarni polnilnici brezplačno napolniš v eni uri, v kratkem pa bodo kupci v 90 sekundah lahko preprosto zamenjali baterijo. V Evropi bodo na polne baterije še vedno čakali od štiri do pet ur, pri polnjenju v domači polnilnici celo do 20 ur.
Pri nas jo boste lahko najeli
Pred dnevi je novinka prišla še v Slovenijo, preizkusnega teslo model S performance (85 kilovatnih ur) je za dva dni pripeljal ljubljanski Avantcar, ki se ukvarja z reševanjem raznovrstnih težav mobilnosti - z izposojo avtomobilov, poslovnimi prevozi s šoferjem ali brez njega in podobno. Po besedah prokurista družbe Mateja Čera se tesla odlično prilega njihovemu programu, saj pravzaprav prinaša nove, učinkovitejše in trajnostno naravnane rešitve mobilnosti. Čer bo že septembra na trg pripeljal od tri do šest tesel S, do konca leta pa do 20. Vse po vrsti pa bo ponujal za najem, od dnevnega za 200 do 250 evrov do mesečnega za okoli 1.500. Trajanje najema bo stvar dogovora in potreb strank. Med njimi pa vidi predvsem poslovneže, protokol, navdušence in vse tiste, ki vedo, da je lastništvo avtomobila večje breme od najema. Matej Čer je ob tem še tehnološki navdušenec, trdno verjame v Teslov koncept, ki sega širše od zgolj izdelave avtomobilov. Meni, da je lahko zelo zmogljiv električni avto dober prikaz naši avtomobilski industriji, da obstaja priložnost za posel v tej panogi. Morda bo zganil tudi slovenske politike, ki tesli niso namenili posebnih subvencij, kot denimo številne evropske države, razen polodstotnega davka na motorna vozila zaradi ničnih izpustov. Sporočilo tesle je tudi povsem drugačna uporabniška izkušnja, kot jo poznamo danes, še najbližje je rabi elektronskih igračk, telefonov, tablic in podobno, saj je avto pravi ipad na kolesih - v pozitivnem pomenu.
Nakup in kontrola kar prek spleta
Splet bo imel tudi glavno vlogo pri prodaji. Kupec si bo avto izbral in sestavil na spletu, dobil pa ga bo v najbližjem prodajnem mestu, v našem primeru je to München. Tudi servis bo poseben. Diagnostika, ki jo na klasičnih avtomobilih mehaniki danes opravljajo v servisnih delavnicah, bo potekala na daljavo prek spleta. Inženirji bodo prek procesorja v avtomobilu zaznali napako in vam sporočili rešitev, za katero boste morda lahko poskrbeli tudi sami. Po Evropi bo ob tem krožilo še nekaj servisnih avtomobilov, ki se bodo odzvali na klic in prihiteli na pomoč z rezervnimi deli v tovornem delu.
Drugače je torej skoraj vse razen nekaterih podrobnosti. Štirivratni kupe še lahko kategoriziramo z vidika oblike, mu na prednjem delu očitamo ali pohvalimo podobnost z jaguarjem XF, z boka pa s Porschejevo panamero. Tudi v kabini najdemo nekaj vsakdanjih podrobnosti, saj si je obvolanska stikala sposodil pri mercedes-benzu. Vse preostalo pa je drugačno, inovativno in povsem jasno sporoča, da tesla ne želi biti del ameriške avtomobilske industrije. Nastaja v Silicijevi dolini v Kaliforniji, z avtomobilskim Detroitom ga družijo le štiri kolesa in pnevmatike enake zmesi kot na fordih, chevroletih in cadillacih.
Pod kožo se skriva revolucija
Ko ga pogledaš pod kožo, zapelješ po cesti, pa električni američan razkrije množico odličnih idej in rešitev, ki zares delujejo. Klasičen ključ odklepa vrata, kljuko zbudi dotik kromirane letvice, da se ta zapelje iz utorov vrat v voznikovo dlan. Voznika pričaka dokaj klasično avtomobilsko okolje, pedala za plin in zavoro sta tam, kjer smo navajeni. Že omenjena obvolanska ročica menjalnika prav tako omogoča preprosto upravljanje. Od tod naprej je tesla S pravi iphone na kolesih. Vse funkcije v avtomobilu, od klimatske naprave, navigacije, upravljanja radia, strešnega okna, dostopa do spleta... razen menjalnika in obvolanskih ročic, upravljamo prek 17-palčnega zaslona oziroma orjaškega ipada na dotik, ki štrli iz sredinske konzole.
Upravljanje prek orjaškega ipada
Na njem se je lahko znajti, saj so ikone orjaške in pregledne. Strešno okno odpreš s potegom prsta po zaslonu, enako povečuješ in zmanjšuješ zemljevid navigacije, uravnavaš jakost zvoka iz zvočnikov in še kaj - preprosto kot na pametnem telefonu. Velik zaslon vam v grafični obliki izriše porabo elektrike in vseskozi preračunava doseg do naslednjega polnjenja ter pri parkiranju s kamero prikaže orjaško sliko okolice.
Povezljivost s spletom prek kartice SIM omogoča preprosto nadgradnjo programske opreme, ki jo boste pač potegnili s spleta. Teslo, jasno, lahko povežete z aplikacijo v svojem pametnem telefonu, prek njega pa avto še iz postelje s klikom na telefon ogrejete ali ohladite, nastavite glasbo in podobno - odlična stvar za tehnične navdušence.
Prilagodljiv kot enoprostorec
Okoli armaturne plošče je praznina, dno avtomobila je povsem ravno kot v enoprostorcu (pod njim so kot sendvič stisnjene baterije zmogljivosti 60 ali 85 kilovatnih ur, motorja sta vgrajena med zadnji kolesi), med prednjima sedežema je velik odlagalni del za drobnarije, tam je lahko tudi predal ali kaj drugega. Podobno je na zadnji klopi, kjer zmoti le zaradi baterij visoko dno, na katero je pričvrščena precej nizka zadnja klop. Sopotniki imajo tako precej skrčena kolena, ugaja pa jim razkošna prostornost.
Baterije v dnu avtomobila in motorja med zadnjima kolesoma omogočajo še druge prostorske prihranke. Denimo kar 745 prtljažnih litrov, ki jih dobimo s seštevkom velike luknje v sprednjem in zadnjem delu. V zadku sta tudi dva sedeža, obrnjena v nasprotni smeri vožnje in primerna za otroke. Preprosto ju zložimo, dvakrat prekucnemo in že izgineta v ravno dno. Ko zložimo še zadnjo klop, se teslov prtljažni prostor poveča že na 1.645 litrov, kar je na ravni audija A6 avanta in BMW serije pet v karavanski različici.
Neslišna brutalnost motorjev
Bistvo tesle S pa je vendarle tehnika, natančneje dva elektromotorja v treh zmogljivostnih različicah 225, 270 ali 310 kilovatov (306, 367 ali 422 konjskih moči), ki se napajata iz 60- ali 85-kilovatnih baterij v dnu avtomobila. Mi smo preizkušali po moči motorja in zmogljivosti baterij najzmogljivejšo in po ceni 100 tisoč evrov najdražjo različico performance, izkušnjo pa se splača doživeti. Električni motor s stalnim in predvsem takojšnjim polnim navorom 600 newtonmetrov kar 2,1 tone težak avto izstreli z mesta, pospešuje zvezno in brutalno. Če odmislimo ropot, je podobno izkušnjo ponudil BMW M5 z osemvaljnim biturbomotorjem. Glavna razlika pa je v zvoku, motorja sta pač neslišna. Hitrostne omejitve dosežeš v hipu, odzivnost strojev je strašljiva. Morda še bolj presenetljiva pa je tehnična dodelanost drugih sklopov, ki je niti nismo pričakovali. Tudi po tej plati tesla S nikakor ni tipičen ameriški avto.
Dobra tehnika
Teslovi inženirji so resnično poskrbeli za celoto, električna zasnova pa jim je bila pri tem celo v prid. Denimo baterije v dnu avtomobila omogočajo nižje težišče in idealno razporeditev teže. Podvozje je sicer nenastavljivo, a vseeno posrečeno uravnoteženo med čvrstostjo na eni strani in udobjem na drugi. Volan je presenetljivo neposreden, sistem ESP se odziva hitro in nemoteče, brez cukanja. Vse skupaj pa kar vabi med zavoje, kjer model S kljub veliki teži ponuja stabilnost in predvidljivost, predvsem pa te vsakič sproti izstreli iz zavoja. Velika teža je opazna le pri močnem zaviranju, čutiš kilograme, čeprav so zavore po občutku učinkovite. Močno pritiskanje na plin seveda povzroči hitro praznjenje baterije, po 50 kilometrih se je doseg zmanjšal za sto kilometrov. V počasneje odpeljanem zadnjem delu pa se je hitro popravil, ob nežnem pritiskanju na plin je celo zrasel na več kot 700 kilometrov. Vsaj tako pravi teslov računalnik, kako pa bo v resnici, bomo preverili na temeljitejšem preizkusu v septembru.
1.500 evrov bo pri nas stal mesečni najem tesle S s šibkejšim motorjem (225 kilovatov) in dosegom 375 kilometrov ter vključenim vzdrževanjem, kar je na ravni prek 20 tisoč evrov cenejšega BMW 520d. Najem tesle je ugoden zaradi štirikrat nižjih stroškov elektrike v primerjavi z nafto in skoraj zanemarljivega vzdrževanja.
8 let in 200 tisoč kilometrov traja garancija na baterijo. Pri tesli S z zmogljivejšimi baterijami (85 kilovatnih ur) je garancija tudi brez omejitve kilometrov.
4,6 sekunde za pospešek do stotice potrebuje tesla S performance 85 kWh s 310 kilovati. Najšibkejši model z 225 kilovati je za 1,6 sekunde počasnejši. Hitrost vseh modelov je omejena na 193 do 212 kilometrov na uro.