Avto

Elektronski možgani za volanom

V Boschevem preizkusnem centru razvijajo tehnologije, ki bodo narekovale, kako se bomo vozili v prihodnosti.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

27.06.2013 22:30
Čas branja: 6 min

Kakšni bodo avti prihodnosti in kako se bomo vozili, sta vprašanji, ki že dolgo zaposlujeta vse, ki se v pločevini vsak dan pomikamo po cestah. Če kdo pozna odgovore, je to največji razvojni dobavitelj avtomobilski industriji na svetu, ki že desetletja ustvarja smernice na tem področju. Bosch je v avte na primer vgradil zračne blazine ter sistema ABS in EFP, ki so postali standard. Na ekskluzivnem obisku Boschevega preizkusnega centra v nemškem Boxbergu smo v praksi spoznavali tehnologije prihodnosti, zapakirane pod pločevino 37 avtov sedanjosti. Vladala jim bo elektronika. Že konec tega desetletja se bodo po evropskih avtocestah vozili avti s povsem lastno pametjo, človeška bo rabila predvsem za prevzem odgovornosti ob morebitni nesreči.

michael-fausten-bosch-mm.1372356317.jpg.o.600px.jpg
»Naš avto zna voziti povsem sam, kljub temu pa vso odgovornost in občasno tudi vlogo v upravljanju prevzema voznik. Tako bo tudi konec desetletja, ko bomo tehnologijo uvajali na trg,« pojasnjuje Michael Fausten, vodja projekta visoko avtomatiziranega avtomobila v Boschu.

Človek glavni krivec za prometne nesreče

»Elektronska pamet v avtomobilih je že danes precej zanesljivejša od človeške. Človek je kriv za 90 odstotkov prometnih nesreč, elektronika in druga tehnika pa za preostalo desetino,« je pojasnil član uprave in prvi mož avtomobilske divizije Boscha Bernd Bohr. Torej lahko elektronika v celoti prevzame nadzor nad avtomobilom? »Načeloma da, že konec desetletja se bodo po evropskih avtocestah vozili visokoavtomatizirani avtomobili, ki bodo znali sami zapeljati na avtocesto in s te, medtem pa se odzvati na vse nepredvidene situacije. Odgovornosti za prometne nesreče pa ne bomo prevzeli, ta bo voznikova,« je na glavno vprašanje odgovoril Bohr. In kdaj bo tudi odgovornost prevzela elektronika? »Morda v prihodnjem desetletju, ko bo zgrajena tudi pametna prometna infrastruktura, ki se bo sporazumevala z avtomobili, pa še to le v razvitem svetu,« je pojasnil.

Tehnične podrobnosti Boschevega izuma, ki smo ga spoznali v preizkusnem centru, pa je pojasnil vodja projekta avtomatiziranega razvojnega avtomobila Michael Fausten. »Če bo avto zaznal nevarnost, ki je njegovi elektronski možgani ne bodo znali rešiti, bo voznika zmotil pri branju elektronske pošte in ga pozval, naj prevzame krmilo. Za to bo imel od 10 do 15 sekund časa,« je razliko med visoko avtomatizirano in povsem avtonomno vožnjo pojasnil Fausten. Razvoj bo imel več faz, v prihodnjih nekaj letih se bodo na cestah po sogovornikovih besedah pojavili avtomobili, ki se bodo na avtocestah sami odzvali na dogajanje v prometu, torej pospeševali, zavirali in zavijali. Voznik bo moral vseskozi spremljati promet, držati volan in se odzvati na spremembe v prometu, na katere se avto ne bo mogel sam. To stopnjo avtomatizacije že zmore novi mercedes-benz razreda S. Naslednjo stopnjo pa že prikazuje Boschev razvojni avto, ki dejansko omogoča vozniku, da zadrema za volanom.

Falke-winter-mm.1372356319.jpg.o.600px.jpg
»Elektronska sklopka omogoča preprosto speljevanje povsem brez cukanja in jadranje - izklop motorja, s tem pa zmanjšanje porabe za deset odstotkov. Rešitev bo cenovno dostopna in zelo kmalu vgrajena v serijske avte,« pojasnjuje Boschev inštruktor Falko Winter.

Boschev razvojni avto že na nemških cestah

O tehnologiji avtonomne vožnje Googlovega avtomobila smo v Weekendu že pisali, tokrat pa smo si podobno tehnologijo pogledali tudi pobližje. Nemški Bosch nas je spustil v razvojni avto, ki brez vmešavanja voznika vozi po Boschevem poligonu, od letos pa tudi po nemških avtocestah, saj so Nemci od vlade dobili dovoljenje za preizkušanje v prometu - podobno kot Google v treh zveznih ameriških državah. Poleg Boschevega razvojnega avta se po nemških avtocestah z lastno pametjo vozi še razvojni avto družbe BMW. Se je Boschev avtomatizirani avto že zaletel? »Ne,« pravi Belen Aranda, ki je tisti dan nadzorovala razvojni samovozeči avto v preobleki prejšnje generacije BMW serije 3 touring. Zdelo se nam je kar malo ironično, da so z lastno pametjo opremili avto znamke, ki uteleša užitek v vožnji. Arandova raje nadaljuje o tehnologiji. Pravi, da ta ni enaka kot pri Googlovem avtu, skupen jima je le laserski senzor na strehi proizvajalca Velodine, ki je edini na svetu razvil to tehnologijo, stane pa več kot 50 tisoč evrov.

racunalnik-v-zadku-avtomatiziranega-avta-mm.1372356315.jpg.o.600px.jpg
Podatki senzorjev se zbirajo in obdelujejo v megaračunalniku v zadku avtomobila.

V starem BMW najsodobnejša tehnologija

Stereo videokamere in radarski tempomat ACC s senzorji, skupaj jih je osem, ki so na gosto vgrajeni v sprednji in zadnji odbijač ter v zgornji del vetrobranskega stekla, pa so delo Boschevih inženirjev. »Našo stereo videokamero, ki spremlja dogajanje na cesti iz sprednjega odbijača, uporablja tudi Googlov avto,« dodaja Arandova. Revolucionarni avto v preobleki starega BMW serije 3 je unikat, od blizu deluje kot pravi razvojni model, saj z vseh koncev štrlijo posamezni deli, senzorji so nametani po odbijačih, v potniški kabini pa je na sredinski konzoli nameščen orjaški informacijski zaslon, ki zapisuje podatke, te zbirajo kamere, senzorji radarskega tempomata in orjaškega laserja na strehi avta. Zbrane podatke obdeluje megaračunalnik v zadku avtomobila.

Tehnološko čudo v praksi deluje, in to prav dobro. Navigacijski sistem, ki je precej natančnejši od zdajšnjih na trgu, mora imeti prednaloženo pot, ki jo odčitajo z enakimi senzorji, kot so vgrajeni v razvojnem avtu. Po tej pa se Boschev razvojni avto odpelje povsem samostojno. Sam se odziva na promet, zaznava spredaj in zadaj vozeče avtomobile ter tiste, ki se znajdejo v mrtvem kotu. Zaznava tudi promet na pravokotnih cestah, denimo v križiščih. Tehnologija avto upravlja tekoče, pospešuje in zavira, hitrostne omejitve odčitava iz navigacijskega sistema, dodatno pa prilagaja hitrost avtomobila na podlagi kota in poteka zavojev. Belin Aranda za volan poprime, le ko spelje s parkirišča, nato volan spusti in se prepusti tehnološkim možganom.

In kaj inženirje še čaka? Fausten pravi, da imajo do konca desetletja še veliko časa za razvoj. Postopoma bodo tehnologije, ki jih preizkušajo, uvajali na trg. Cel sklop jih bodo kupcem ponudili konec desetletja, že do konca tekočega leta bodo na primer sami razvili nov laserski senzor na strehi avta, ki bo precej manjši od zdajšnjega stolpa.

porsche-panamera-kabina-mm.1372356313.jpg.o.600px.jpg
Razvojna porsche panamera S hybrid z vgrajenim radarskim tempomatom in kamero, ki skupaj merita kote zavojev ter določata in vzdržujeta primerno hitrost, voznik mora le sukati volan.

Belen-aranda-mm.1372356314.jpg.o.600px.jpg
»Senzorji in kamere zmorejo prepoznati in se odzvati na vse ovire na cesti, voznik vožnjo le spremlja in se vplete v zelo redkih kritičnih situacijah,« pojasnjuje Belen Aranda iz Boscha.

Tehnologija prihodnosti tudi zemeljski plin

Od največje atrakcije dneva smo se preselili še v druge Boscheve razvojne avte, skupaj so jih tistega sončnega dne sredi junija na razbeljen asfalt preizkusnega centra v Boxbergu blizu Frankfurta pripeljali kar 37. Večina je bila že videnih povsem serijskih avtov, ki smo jih spoznavali na tujih in tudi že domačih cestah. Bosch nam je predstavil dva na zemeljski plin (CNG), volkswagna passata in upa! CNG.

V družbi verjamejo, da je CNG ena izmed pomembnih tehnologij prihodnosti, saj prinaša 25-odstotne prihranke pri izpustih ogljikovega dioksida in 50-odstotne prihranke pri stroških tega energenta v primerjavi z navadnim 95-oktanskim bencinom. Zapeljali smo se z modelom up! CNG z litrskim motorjem in 55 kilovati, ki teče povsem enako kot bencinski. Glavna razlika je v dveh dodatnih posodah, ki sprejmeta po šest kilogramov plina. Omenjena količina po inštruktorjevih besedah zadošča za 350 kilometrov, po nemških cenah pa boste za plin odšteli 14 evrov, torej okoli štiri evre na sto kilometrov. Za bencin bi na enaki razdalji odšteli okoli sedem evrov. V Nemčiji so avti na CNG zanimivi že zdaj, saj imajo več kot tisoč črpalk s tem energentom, v Sloveniji sta le dve.

bosch-vozni-park2-mm.1372356316.jpg.o.600px.jpg
Na preizkusni stezi Boschevega centra v Boxbergu smo lahko preizkusili 37 razvojnih avtov. Največja gneča je bila za porscheja caymana (v ozadju), čeprav je prikazoval le delovanje električnega servovolana.

volkswagen-up-mm.1372356317.jpg.o.600px.jpg
Pogon na zemeljski plin, ki žene volkswagna up! CNG, je razvit že danes, pomembno vlogo pa bo imel tudi v prihodnosti, saj prinaša 25-odstotne prihranke pri izpustih in 50-odstotne pri stroških.

Panamera bere ovinke

Iz upa! smo se presedli še v porscheja panamero S hybrid z vgrajenim radarskim tempomatom in kamero. Napravi skupaj merita kote zavojev ter določata in vzdržujeta primerno hitrost, voznik mora le sukati volan. S kakšno dinamiko jih boste odpeljali, si nastavite sami. Po inštruktorjevih besedah je mogoče nastaviti hitrost na meji zdrsa, torej lahko brez dodajanja plina in zavore skupino zavojev odpeljete z dirkaškim tempom. Omenjena tehnologija pomeni korak naprej od aktualne. V serijskih avtomobilih se bo pojavila v prihodnjih nekaj letih.

laserski-senzor-mm.1372356313.jpg.o.600px.jpg
Laserski senzor proizvajalca Velodine na Boschevem razvojnem avtu, enakega ima Googlov avtonomni avto, ki spremlja okolico v 360-stopinjskem kotu okoli avtomobila.

bosch-avtomatiziran-avto2-mm.1372356318.jpg.o.600px.jpg
BMW vozniku ponavadi prinašajo užitek v vožnji, Boschev BMW serije 3 touring, ta služi le kot osnova za vgradnjo tehnike za polno avtomatizirano vožnjo, pa le užitek ob spremljanju, kako avto vozi sam.

Čudežna sklopka

Še bliže serijski proizvodnji in tudi žepom kupcev je elektronska sklopka, ki smo jo preizkušali na bencinskem audiju A3 z ročnim menjalnikom. »Elektronska sklopka zamenjuje klasično, ki je fizično povezana z menjalnikom,« nam je pojasnil Falko Winter, ki nas je spremljal na preizkusni vožnji. Avto ima klasičen pedal z vzmetjo, ki je nastavljena zelo mehko. Običajna je tudi vožnja takšnega avta, pritisneš pedal sklopke, prestaviš, popuščaš pedal, dodajaš plin in spelješ. V čem je torej prednost sklopke brez fizične, zgolj z elektronsko povezavo z menjalnikom? Na ravnem delu poligona se ustavimo, prestavimo v prvo in hipoma popustimo sklopko. Avto počasi in brez cukanja spelje, super zadeva v križiščih ali pri speljevanju na klancih! S takšno sklopko vam avto ne bo nikoli ugasnil in ne bo sunkovito vlekel. »Ni pa za kandidate vožnje v avtošolah,« se zareži Winter, saj se nikoli ne bi naučili tehnike speljevanja. In kako deluje? Počasno zapiranje lamel sklopke pri speljevanju namesto voznikove leve noge tehnično opravi elektronika.

Druga prednost te rešitve je možnost jadranja, izklopa motorja pri konstantni hitrosti. Pri hitrosti 80 kilometrov na uro popustimo plin, sklopka se vklopi, motor pa izklopi, porabe goriva ni, elektrika pa še polni servoojačevalnik volana in zavor. »Na avtocestah z jadranjem lahko prihranimo do 25 odstotkov goriva, v povprečju pa so realni prihranki okoli 10 odstotkov,« pojasni Winter, ki trdno verjame v uspeh elektronske sklopke, saj bo ta zelo dostopna. Stala bo manj kot avtomatizirani ročni menjalniki, več ne sme povedati, pravi in hkrati potoži, da bodo prihranki goriva, žal, opazni le v praksi. Pri uradnih merjenjih porabe po evropskem ciklu pa ne, saj meritve predvidevajo stalno hitrost, pri jadranju pa ta zaradi odvzetega plina počasi upada.

90 %

prometnih nesreč zakrivi človek, le deset tehnika, ugotavljajo pri Boschu. Pojasnjujejo, da je elektronska pamet v avtomobilih danes precej zanesljivejša od človeške. Konec desetletja se bodo avtomobili znali voziti sami, kljub temu proizvajalci ne bodo prevzeli odgovornosti za prometne nesreče, glavni krivec bo ostal voznik oziroma nadzornik avtomobila.

50 %

prihranka pri strošku goriva v primerjavi s 95- oktanskim bencinom prinaša zemeljski plin, prihranek izpustov ogljikovega dioksida je 25- odstoten. V Boschu verjamejo v ta energent, največja ovira, vsaj v Sloveniji, pa je slabo pokritje s polnilnicami. Imamo le eno stalno delujočo.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

Preberite tudi:

30.04.2014
19.01.2015
14.09.2015
FINANCE
Avto
Avtomobili, ki premikajo meje mobilnosti in belgijski boj z goljufi
Avto
AvtoMiloš Milač Avtomobili, ki premikajo meje mobilnosti in belgijski boj z goljufi

Električni teden so zaznamovali novi nissan leaf, celostno zelo dober avto za katerega verjamem, da bo prinesel nov premik na trg električnih avtomobilov. Ponovno sem primerjal dizelski in hibridni BMW, tokrat petici z oznako 520d in 530e, izid je zanimiv. Preverili smo še evropsko prodajo avtov, avtomobilski salon v Detroitu in se poglobili v dva SUV ter dva prava terenca. Res je, niso še izumrli!

IZVOZNIKI
Novice
Največ priložnosti za Avto G na nemškem in ruskem trgu
Izvozniki.si
NoviceAleš Ogorevc Največ priložnosti za Avto G na nemškem in ruskem trgu 2

Družinsko podjetje Avto G prodaja tehnično keramiko velikim podjetjem, kot so Daimler-Benz, Bosch, Siemens in Voith, in drugim znanim blagovnim znamkam na nemškem trgu

FINANCE
Prevozi
Stroji v vlogi prevoznikov, reševalcev in motilcev prešibkega omrežja
PRO
Prevozi
Prevozi
PrevoziRedakcija Prevozi Stroji v vlogi prevoznikov, reševalcev in motilcev prešibkega omrežja (PRO)

Transport poganjajo stroji, tovornjaki, dostavniki in drugi. V drugačnih konfiguracijah živijo življenje delavcev, denimo na poplavnih območjih Črne na Koroškem, ki smo jo obiskali sredi februarja.

FINANCE
Avto
Vsemogočna tehnika, ki motoriste varuje pred padci
Avto
AvtoMiloš Milač Vsemogočna tehnika, ki motoriste varuje pred padci 4

Rešitve iz avtomobilske industrije se hitro selijo na dve kolesi. Senzorji, elektronika in druga tehnologija skrbijo predvsem za varnost motoristov.

FINANCE
Avto
Najdražji avti Slovencev, najcenejši 4x4 robustneži in maksi minija
Avto
AvtoMiloš Milač Najdražji avti Slovencev, najcenejši 4x4 robustneži in maksi minija

Najdražji in najcenejši avtomobili v Sloveniji, zadnje druži pogon 4x4. Kakšen bo letos avtomobilski posel v Evropi, kako bo nanj vplival brexit. V pismu še o novem konceptnem Infinitiju, rekordih Volkswagna in o minijih z velikim bremenom mase in centimetrov, pa tudi s prepričljivo tehniko - preizkusili smo hibrida in dirkaškega JCW.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)