Avto

Vespa ali osa, ki brenči že 67 let

Vespa se zdi kot pica, prava italijanska domislica, ki je navdušila svet.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

14.06.2013 07:00
Čas branja: 3 min

Vespa idejno izhaja iz skuterjev ameriške znamke Cushman, ki so jih vojaki uporabljali v drugi svetovni vojni. A gre za idejo, dejansko je zgodba o vespi (italijanska beseda za oso) nastala v Italiji; medtem je osa obkrožila svet, brenči na skoraj vseh celinah in živi še danes v bolj sodobni in ugledni različici - kot se za živečo legendo spodobi.

Vespa je nastala leta 1946 pod vodstvom aeronavtičnega inženirja Corradina D'Ascania, ki je projekt izpeljal za Enrica Piaggia. D'Ascanio se je sprva pritoževal, sovražil je namreč motocikle, češ da so čokati, umazani in nezanesljivi. Morda je bil izziv še toliko večji, zasnovati je moral preprost, dostopen, zanesljiv in tudi ličen motocikel, ki ga je takratna obubožana povojna Italija zelo potrebovala.

vespa5-xx.1371174431.jpg.o.600px.jpg
Vespa 946 za devet tisoč evrov in počastitev spomina na prvo vespo iz leta 1946.

Čudo na dveh kolesih

Iz prototipa MP6 je nastala prva vespa z majhnimi osempalčnimi kolesi, enostranskim vzmetenjem, v zadku pa z 98-kubičnim enovaljnim motorjem ob kolesu, pogonom, vezanim neposredno na kolo, posodo za gorivo pod sedežem, s čimer so privarčevali pri dodatni ključavnici, in sila nenavadno obliko. Pogonski del so pokrili z velikima okroglima pokrovoma z odprtinami za hlajenje motorja. Majhna kolesa, vzmetenje in namestitev motorja so omogočili veliko prostora za noge voznika, okvir so razširili v zajetne zaščite za noge, razširili še krmilo in nastal je zelo praktičen, za vožnjo nezahteven skuter.

Nenavaden in čokat malokolesnik pa je Enrica Piaggia spomnil na oso, tako je MP6 dobil ime vespa.

vespa2-xx.1371174427.jpg.o.600px.jpg
Nova vespa, stare rešitve in oblikovne poteze. Vespa mora ostati vespa.

Ugled ji je gradil Hollywood

Posel je začel rasti počasi: leta 1947 je Enrico Piaggio prodal le 2.500 vesp, leta 1950 pa že 60 tisoč. To pa je bil šele začetek uspeha vespe, ki je postala prepoznavna kje drugje kot v Hollywoodu. Leta 1952 sta se z njo v filmu Rimske počitnice vozila Audrey Hepburn in Gregory Peck, prodaja je tistega leta zrasla na 100 tisoč vesp. Vespini ambasadorji so bili še John Wayne, Dean Martin in Marlon Brando, preprosti in uporabni osi pa so zrasla krila - postala je simbol svobode in domišljije. Licenčno izdelane vespe so začele prihajati s tekočih trakov v Nemčiji, Angliji, Španiji, pozneje tudi Indiji in drugih državah po svetu. Prodaja je strmo rasla, do leta 1970 je bilo izdelanih štiri milijone, do leta 1980 pa deset milijonov vesp.

vespa4-xx.1371174429.jpg.o.600px.jpg
Številka 98 označuje prostornino motorja prve vespe iz leta 1946. Nastala je kot preprosto prevozno sredstvo v povojni Italiji - in prerasla v legendo.

Vesparji v klube, tudi v Sloveniji

Vesparji so se začeli združevati v klube že leta 1952, zdaj so klubi v skoraj vseh državah sveta. Vesparji se združujejo tudi v Sloveniji, vodita jih Gašper Bizjak in Nace Povalej. Oba imata po več vesp v svoji garaži, Bizjak ima tudi lepotico iz zgodnjih let, letnik 1952. Navdušenca prisegata predvsem na najstarejše modele. »Ti imajo več duše kot današnje vespe, a tudi te niso slabe, saj so prave vespe,« pravita. Po njunih besedah je na cestah največ vesp z oznako PX 125 in 200 iz osemdesetih let prejšnjega stoletja, dobro ohranjene dosegajo tudi cene nad 1.500 evrov.

vespa3-xx.1371174430.jpg.o.600px.jpg
PX je najbolj razširjena vespa vseh časov. Stara je že več kor 30 let, a jo izdelujejo še danes.

Kolesa so rasla, a ne preveč

Vespa se je tudi spreminjala, dobila je 10-, nato 11- in 12-palčna kolesa, ki so sicer še vedno štela za majhna, skuter pa za nestabilen. Motocikli so imeli takrat 16-, 17-, tudi do 21-palčna kolesa pri izvedbah enduro. Zaradi večjih koles se je nekoliko dvignil prag, a za noge je bilo vseeno dovolj prostora. Pred nogami je prostor našel predal za rokavice, motor je zrasel na 200 kubikov, ostal je tristopenjski menjalnik, ki so mu vesparji še vedno ukazovali z vrtenjem leve ročice ob krmilu. Vespe so dobile tudi 50-kubične različice, takšne s samodejnim brezstopenjskim menjalnikom. Prostornina motorjev je zrasla do 300 kubikov. Cel kup majhnih sprememb, a vespa je po obliki in zasnovi ostala enaka originalu vse do današnjih dni.

Skuterji so jo postavili na častno mesto

Skuterji, ki so jo zaradi nižjih cen, nekaj večjih koles in sodobnejše zasnove prehiteli v prodajnih številkah, so pravzaprav njeni potomci. Izdeluje jih tudi vespin oče - Piaggio, od takrat pa vespi v tej hiši pripadata posebno mesto in posebna blagovna znamka znotraj piaggia - kot denimo beetle pri volkswagnu, 911 pri porscheju in kar (bo nekoč v prihodnosti ali pa že zdaj) pomeni golf pri volkswagnu.

Od dostopnih do zasoljenih

V njeno čast in v čast posla so v Piaggiu izdelali vespo 946, ki oblikovno delno spominja na prvo vespo. Izjemen primerek je tudi drag, natanko devet tisoč evrov stane pri nas. Sicer pa si lahko novo vespo danes omislite za 2.250 evrov, kolikor stane 50-kubična dvotaktna vespa. Celo slovita vespa PX je ostala v ponudbi in je natanko takšna kot pred tremi desetletji.

Članek je bil objavljen v junijski številki revije Finance TRENDI.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Kamniški podjetnik: Javni uslužbenci bi morali tekmovati v spodbujanju gospodarstva
Finance
KAMNIŠKI RAZVOJNI FORUM
Jana Petkovšek Štakul Kamniški podjetnik: Javni uslužbenci bi morali tekmovati v spodbujanju gospodarstva 1

Na Kamniškemm razvojnem forumu bomo govorili o nujni podpori gospodarstvu ter iskanju razlikovalnih prednosti, ki jih ima kamniška občina veliko.

FINANCE
IKT
Poslovanje v segmentu B2B je vse bolj digitalno - kako daleč smo v Sloveniji?
IKT
SPLETNO POSLOVANJE
IKTKlemen Koncilja Poslovanje v segmentu B2B je vse bolj digitalno - kako daleč smo v Sloveniji?

Slovenija je ob pospešku digitalizacije posla ostala zadaj, vsaj kar zadeva spletno poslovanje B2B. Še vedno se namreč ukvarjamo predvsem s CRM.

FINANCE
Transport in logistika
Črna luknja železniških naložb: vlagamo veliko, kdaj pridejo učinki?
Transport in logistika
Infrastruktura
Transport in logistikaNataša Koražija Črna luknja železniških naložb: vlagamo veliko, kdaj pridejo učinki? 1

Bi lahko prenovo železnic načrtovali bolj racionalno? Cene gradbenih del vrtoglavo naraščajo, projekti se vlečejo več let in se dražijo, učinki na potovalne hitrosti pa so skromni. Zakaj?

FINANCE
Okolje & energija
To so kandidati za energetske nagrade Financ 2024
Okolje & energija
Okolje & energijaNataša Koražija To so kandidati za energetske nagrade Financ 2024

Letošnje energetske nagrade Financ bomo podelili na konferenci Dnevi energetikov, ki bo 16. in 17. aprila.

FINANCE
Manager
S presežnim denarjem od odpornosti do antifragilnosti
Manager
ManagerBoštjan Usenik S presežnim denarjem od odpornosti do antifragilnosti

Vodilni vsakega slovenskega podjetja bi sami zase morali vedeti, zakaj poslujejo tako, kot poslujejo, a se hkrati vprašati, ali je to tudi najboljša pot za podjetje dolgoročno. In naj cilj ne bo zgolj vzdrževanje odpornosti, temveč pridobivanje dolgoročne antifragilnosti podjetja na globalni ravni.

FINANCE
Manager
Slovenci in banke: lani najmanjša rast vlog gospodinjstev po letu 2013
Manager
VARČEVANJE
ManagerJurij Šimac Slovenci in banke: lani najmanjša rast vlog gospodinjstev po letu 2013

Neto vplačila v vzajemne sklade pa so se glede na predlanskim povečala za 60 odstotkov.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)